Monday, August 31, 2026

Sarapan Di Hari Kebangsaan

Assalamualaikum buat semua rakan-rakan blogger, follower dan readers...salam kemerdekaan yang ke 69 tahun dari kami semua di Seremban...

Bangun dengan kepenatan sangat..semalam lepas majlis persandingan atau resepsi adik sepupu SA Amirul Amer dan Ema...SA x terus balik rumah..SA dan adik2 ke Pengkalan Balak...saje nak lepak kena angin laut tapi masalah problemnya x bawak baju tukar..x terfikir pun sebab adhoc plan...

Penat-penat pun SA buat jugak la sarapan..kat rumah ada sebiji cempedak tp blom masak sepenuhnya..PZ belah masih keras padahal dah seminggu dh....



Bihun campur udang kecik2



 Kopi 434

Hari ni x kemana pun SA...

Suami dh keluar buat grab pagi ni...hari ni mesti ramai orang sebab kat Seremban pun ada perbarisan kemerdekaan dan orang ramai keluar ke bandar...kita doakan semoga murah rezeki suami hari ini...

Hari ni SA blom tau nak masak apa...PZ sambung tido sebab kepenatan bercuti dari Sabtu sampai semalam dengan adik bongsu...next turn SA plak bawak PZ bercuti ke Terengganu pada 18-20 Sept nanti....can't wait....

Okey la korang...SA stop sini dulu...

Jumpa lagi next entry...jangan lupa SA akan launch GA sempena 3rd wedding anniversary SA dan suami...2 surprise box untuk dimenangi oleh 2 orang pemenang yang kami cari melalui wheel of name nanti...

Nantikan esok ye....


Sunday, August 30, 2026

Sarapan Di Nasi Kandar Al Ziya Fathima Simpang Ampat Melaka

Assalamualaikum wrt...

Kami 3 beranak ke Melaka hari ni memenuhi undangan perkahwinan adik sepupu SA yg di sebelah arwah Mak...anak Pak Uda SA yang kat Langkawi...Nikah dengan orang Melaka...hari ni majlis persandingannya di D'Kebun Kelapa, Tanjung Kling Melaka. Pak Zain dengan adik bongsu so kami jumpa kat sana aje nanti..seronok pakcik tu jenjalan Melaka semalam dan malam tadi...elok la dia berubah angin asyik terperap aje kat rumah kan...

Pagi ni tanpa sarapan dulu kami gerak, singgah di Simpang Ampat sarapan dulu kat  Nasi Kandar Al Ziya Fathimah..ini ntah dah berapa kali kami makan kat sini..dah lama x pekena kari kambing dia..memamg dh set dh nak sadapan kat sini...SA ni plak kalau x sarapan akan cranky..ssmua serba x kena nanti..



Silau laaaa.....memancor kate oghang Perak




Nampak x bling bling baru Nia tu...Uncle belikan..








Total damage sarapan kat sini RM27.00

Murah la kan..

Sedap pun sedap...balik nanti nak cari kambing la..nak buat kari kambing esok...

Awal Dania dapat hadiah bling bling dari Uncle..Mama pun dapat jugak sempena anniversary..nanti citer next entry ye....bukan main lebar senyum Nia...dia x pandai pakai emas2 ni semua tapi SA dah paksa dia pakai...jadi la gegirl skit kan...alhamdulillah rezeki Nia...


Saturday, August 29, 2026

Lain Dirancang Lain Yang Jadi

Assalamualaikum wrt...

Sarapan SA semalam....sebenarnya dalam hati semalam nak cheating...x nak dh sarapan sihat ni...rasa dh muak sebenarnya..hajat hati nak beli mee goreng, letak telur mata dan sambal...huiii sedapnya...terbayang-bayang tau...tapi tu la...lain yang dirancang lain plak jadinya..

Kat pantry ada roti wholegrain...ada telur...Kak Intan suruh panaskan air..nak buat telur 1/2 masak...dia suruh buat untuk dia sekali harung...sudahnya SA malas nak turun bawah...buat la roti bakar 2 keping..telur 1/2 masak dan nescafe O no sugar...kira macam black coffee la...yeahhhhh.....jimat duit...lupakanlah mee goreng tu...tgh dalam program ni macam-macam dugaan dan hasutan kan...hahahahaha...



Whole grain bakar ,telur 1/2 masak dan nescafe O no sugar...


 Yesterday look's

Hari ini punya sarapan...SA buat cekodok udang kecik2 tu..udang kertas buat rencah tu kan...lepas tu campur bawang kecik dan jugak daun kuchai...cicah dengan leftover Ikan patin masak lemak cili api...


Left over Ikan Patin MLCA campur jus limau kasturi cicah plak dengan cekodok udang ...



Sedap sarapan hari ini....

Korang sarapan apa pagi tadi?

Rosak diet SA hari ni....lantak la malas fikir...ikutkan boleh aje nak makan apa pun cuma kawal jumlah pengambilan dan digalakkan ambil makanan yang sihat...ye tau yg bergoreng x sihat untuk diet tapi...teringinnnn...hahahaha...cuma SA x amik dalam kuantiti yang banyak la..tahan kan jugak la keinginan tu...tapi sedap uiiii...3 ketul cekodok SA makan...nasib masih sedar diri dan beringat..hahahaha...

Tapau Lunch Semalam Dengan Kak Nani

Assalamualaikum wrt...

Semalam SA x bawak bekal lunch kan? Pukul 12.00 kami ke MIDA Flea Market..setiap Rabu dan Jumaat memang ada jual-jual kat situ..

SA nak beli Bakso je..ikutkan last week makan Kuew Teow soup daging...saje malas nak update kat blog sebab SA bukan into kuew teow sangat..SA lebih pada mee kuning...tapi habis plak masa SA beli tu...

Semalam sempat la SA snap skit gambar apa yang diorang jual...


Cookies viral..sedap...dia siap suruh follow TT diorang..korang tgok la apa menarik...dark choc cookies dia sedap dooh..


Tu ha yg dark choc tu...sedap x manis


Sambal kering cedok cedok...


Nasi dagang...silap la..dh beli bakso..tp Kak Nani ada beli..


Tengok pun tau sedap...


Lauk macam ni Fav suami SA ni...


Sambal paru...


Ni ha Bakso SA..tambah meatball besar tu 2 biji... RM14


Snacking apple hijau..

Makan bakso mana kenyang..SA update dalam apps Naluri...jadi Moderate je..hahahah...

Cuti 3 hari korang kemana?

Esok SA ada wedding kat Tangga Batu Melaka...PZ dah kena kidnap ngan adik bongsu...biar dia ikut Acu pi berjalan plak...next nanti SA nak bawak dia pi Ganu...tunggu Dania Cuti Sem dulu...bulan 9 nanti Insyaallah...

So hari ni takde la PZ kat rumah....yeayyyy....gantung kuali x yah masak...kita makan kat luar aje.....esok baru fukir nak masak apa lepas balik dari rumah orang kahwin...weehuuuuuuu.....

Seronok giler x yah masak


Friday, August 28, 2026

Kari Ayam Sempena Cuti Maulidur Rasul

Assalamualaikum wrt....

Apa nak jadi ni SA...banyak betul backdated story ni...cuti Maulidur Rasul baru ni SA masak la macam biasa...pukul 10.30am SA dah mula sibuk kat dapur macam biasa...kali ni SA masak 2 lauk je...stok ayam banyak betul kat rumah...makin SA keluarkan dari freezer, SA perasan macam bertambah plak isinya...mesti kerja PZ ni...dia nampak kurang je freezer baru tu dia top up...

Sekian lama x masak kari ayam...SA masak la kari plak..asyik MLCA je kan....


Kari Ayam..SA masak banyak...kalau korang perasan kat rumah ni kalau masak ayam mesti ada kaki ayam..stok banyak kaki ayam  tu...


Kacang buncis goreng rencah udang kertas tu...sedap...SA campur dengan cendawan tiram Raja..
SA potong serong macam carrot dan hiris halus2...


Cendawan Tiram Raja

Cendawan tiram raja mempunyai batang atau tangkai berdaging putih tebal. Kepalanya berbentuk payung kecil berwarna coklat. Teksturnya kenyal dan lembut. Ia akan mengeluarkan aroma tersendiri ketika dimasak. Cendawan ini juga dikatakan sangat bermanfaat untuk kesihatan. Disajikan dengan pelbagai jenis masakan, ia boleh digoreng, dibakar, ditumis dan sebagainya.

Kadang-kadang SA suka letak dalam sup atau sayur campur gak..potong tebal- tebal..goreng sayur campur..manis sedap cendawan ni...


Misi Cari Ironing Board Gagal, Tapi Terbawa Balik Steam Iron Tefal!

Assalamualaikum wrt....

Nak cerita sikit kisah cuti Maulidur Rasul yang lepas. Sebenarnya plan asal  keluar 3 beranak ke AEON 2 adalah misi mencari iron board baru sebab yang kat rumah tu dah uzur sangat. Tapi entah macam mana, pusing punya pusing, iron board yang berkenan di hati tak jumpa-jumpa pulak. Ada tapi alasnya nipis sangat...

Tengah syok melawat ruang promosi AEON 2, ternampak pulak steam iron (garment steamer) Tefal ni. Terus mata terbeliak tengok harga! Harga asal rupa-rupanya RM700 lebih, tapi masa tu ada tawaran promosi jatuh ke RM299 je. Fuh, memang rugi sangat kalau tak sambar time tu juga, kan?

Rezeki betul, Encik Suami pun terus sudi sponsor dan belikan! Terima kasih banyak-banyak Encik Suami... sayang lebih!





 

Bila dah bawa balik rumah, terus minta tolong Encik Suami pasangkan. Yelah, tugas suami ni bukan takat tolong bayarkan je masa kat kedai je, kena la jugak tolong pasang sampai boleh guna, kan? Haha!

Tapi jujur cakap, mula-mula guna memang rasa agak kekok. Rasa panas je hati melalukan steam iron ni sebab tak biasa lagi. Tapi takpe la, benda baru kan... lama-lama nanti mesti dah pandai dan biasa. Apapun, memang sangat memudahkan sebab tak payah sibuk-sibuk nak keluarkan iron board lagi..tapi iron board lama xde la buang...masih boleh guna lagi...boleh letak kat tingkat atas...

See ya next entry..


Thursday, August 27, 2026

Kisah 2 Hari Punya Sarapan...

Assalamualaikum wrt...

SA ada penyakit malas sejak SA x leh upload gambar dalam entry guna hp macam selalu...jatuh merudum mood SA dibuatnya...dah macam- macam cara SA buat...fed-up plak SA...sudahnya SA terpaksa tunggu 24 jam gambar terbaru masuk google photo...Apa SA buat sepanjang menunggu tu? SA main game Amaze GO....hahahahaha....

SA masih lagi dalam program Well-Lympic...masih lagi mengamalkan pemakanan sihat, Suku Suku Separuh...masih briskwalk dan masih minum air putih 2 Liter satu hari...masih cuba nak turunkan berat badan walau adakala terbabas juga...

Ada hari perlu cheating...ada hari kena amik gula..kat bawah ni sarapan SA semalam dan hari ni...

Sarapan Rabu 26 August 2026


Sandwich sardine


Telur 1/2 masak


Black coffee no sugar



Sarapan hari ini Khamis 27 August 2026


Chicken sandwich


Telur 1/2 masak


Coffee No Sugar


Esok SA akan timbang berat...risau ni..hahaha..tapi rasanya x turun berat kot...sama aje kot....maybe bertambah...tp coach ckp naik turun berat badan tu normal..janji consisten jaga pemakanan...

SA punya masalah 1 je...Senang turun dan senang naik berat badan..


Dinner Di A' Decade Seremban 2

Assalamualaikum wrt....

Hi korang...

Masih lagi kisah kami 3 beranak Selasa lepas....keluar dari AEON tu suami cakap jom la pi A'Decade..bawak Nia dinner...lama dah x dinner sama- sama...then SA ok je...so Nia drive la pi A'Decade..seriously memang lama dah kami tak dinner kat luar sama- sama..

Sampai aje....alaaaa....fullhouse...Dania tengok ada satu table kosong kat area cashier...cepat2 pergi duduk...bagus la business A'Decade ni...walau makanan dia agak pricey tapi ramai orang masuk..x kira bangsa plak tu...majmuk betul...ada satu table tu..evergreen betul..suka SA tengok..berbilang bangsa, melayu cina dan india..kawan sekolah/ university kot..tapi semua umur dah lebih 50an la....seronok tengok diorang chit chat...happening dengan gelak ketawa yang tak melampau...

Jom tengok gambar..



Meja kat luar pun ada tapi sedikit x selesa la sebab panas kan...


Mural tu muhibbah...makanan kat sini untuk semua bangsa..semua boleh makan..


penuh kat bawah ni..rupanya ada jugak tempat kat tingkat atas...next time pergi naik atas pulak la..


Meja sebelah baru bangun, masuk lagi 1 family 4 orang


Makanan ringan masa kecik- kecik dulu..nostalgia sangat kan


sekeping gambar mama dan Uncle


Minuman kami..suami pilih coke, Dania pilih lemon dan SA teh O lemon panas


Air SA special siap ada biskut


Ni yang SA order...tauhu bakar...sedap giler...dan of course la habiskan sorang2...


Soup lala untuk SA as usual


Ayam gepuk pilihan suami


Indomie ayam goreng berempah pilihan Dania

Total damage for dinner : RM97.15

Overall, memang berbaloi dinner dekat A' Decade Seremban 2 ni walaupun harga dia pricey sikit. Perut kenyang, hati pun gembira dapat luangkan masa bertiga. Masa yang luang bersama keluarga macam ni memang priceless sangat. Bila perut dah kenyang, hati pun bahagia. Nanti ada rezeki lebih, kami nak repeat lagi kali ni nak bawak PZ plak...susah la nak ajak PZ tu keluar makan sekarang ni...kalau cakap makan ikan siakap steam limau dia nak pergi..kalau jenjalan aje dia malas...dia lebih suka duduk rumah mengaji..

Korang yang area Seremban dah pernah cuba makan kat sini tak? Cuba la..SA highly recommend kat korang restoran ni....

Sekian saja cerita santai makan-makan kami bertiga untuk kali ni. Terima kasih korang yang sudi singgah dan baca blog SA. 

Jumpa lagi di next entry...


Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah