Friday, September 15, 2023

Perkongsian Seorang Ayah ~ Anak Leka Dengan Gadjet

Assalamualaikum...

Hari ni SA terpanggil nak share kisah dan perkongsian ini. Kebanyakkan kita as a parent memang hadapi benda yang sama... situasi ni berlaku di keliling kita dan x mustahil kita sendiri hadapi..SA x hadapi dengan anak dara SA tu tetapi SA hadapi dengan anak- anak buah SA...semua hantu gadjet dan SA rasa SA perlu cegah sebelum semua anak- anak buah jadi addicted to gadjet...rasa macam diorag sia- siakan zaman kanak- kanak diorang compared zaman SA masa budak- budak dulu...mesti ada yang akan cakap..tak payah la compare dengan kehidupan lalu dengan dunia modern sekarang..itu silap..seriously silap tapi perkongsian kat bawah ni sangat- sangat bagus dan perlu di ambil berat..

Jom baca.. 



Baru-baru ni aku jalan jauh, pergi ke Terengganu. Adik lelaki aku kahwin. Gerak lah aku satu kereta penuh. Aku, bini aku dengan 4 orang anak aku. Sorang lagi tak dapat ikut sebab dah mula sibuk belajar dekat Kolej. Perjalanan ambik masa 5 ke 6jam jugak.

Start je masuk kereta, lepas 10minit. Bini aku pun panggil salah sorang anak dekat belakang.

"Huzaer.. huzaeer!"


Ada nak 3 kali ke 5 kali panggil, tak menyahut. Panggil pulak anak lain.

"Neno! Nenooo!"

Pun tak menyahut. Siap menjerit pun tak menyahut. Sikit lagi aku nak tekan brek bagi memasing terhantuk kepala ke kerusi depan biar sakit tu buat diorang sedar. Ya, dah hafal sangat. Telinga dah di sumbat dengan apa benda alah haram jadah yang letak dalam telinga bluetooth dengan handphone tu. Kira dok dengar lagu lah. Tak pun main gamenya.

5-6jam perjalanan, masa habis ke situ je. Dengan dunianya sendiri. Dengan lagu-lagu genrenya sendiri. Tak merasa setiap moment perjalanan jauh. Tak dengar lagu-lagu yang bapak dia pasang. Tak dapat dengar mak dan ayah dia bersembang. Kenangan tu tak tertanam dalam kepala otak dia. Mana tempat ada bukit, mana tempat ada terowong, mana sawah padi pun dia tak tahu.

Dulu kita kecik-kecik, kita belajar pasal adab bila mak atau ayah panggil 3 kali, kalau tengah solat sekali pun wajib berhenti dan sahut panggilan mak. Tapi hari ni telinga dah di sumbat dengan benda alah tu, panggil sepuluh kali pun tak menyahut. Nak kena ketuk kepala, baru tersedar, baru cabut benda alah tu dari telinga dan sahut.

"Ya bu?"

Zaman berubah. Tanggungjawab jadi mak ayah pun besar. Kalau lembik, kalau kasihan berlebih-lebihan, anak akan membesar ikut kepalanya sendiri. Sebab semuanya anak boleh dapat hari ni melalui phone je. Dulu kita membesar, kita takda pilihan. Kita disusun oleh mak bapak kita kan. Ni aku nak tanya, kau tahu apa lagu-lagu yang anak kau selalu dengar tu? Bukan lagu rock kapak tau. 

Benda ni agak sedih. Mungkin ada orang rasa ni benda kecik, tapi bagi aku benda ni besar impaknya untuk jiwa anak-anak dan kekeluargaan. Sebab tu kalau bini aku sendiri tak sensitif dalam hal ni, aku memang akan memekak. Pantang aku. Kalau tak boleh handle, biar aku handle. 

"Yang, kau tengok lah dekat belakang tu. Semuanya dengan dunianya sendiri. Kepala otak dia di didik oleh benda-benda yang dia cari dan tengok. Abang tak berkenan lah. Hidup telinga disumbat dengan benda tu 24jam, buat diorang ni jadi lembab. Jadi blur, tak aktif. Otak tu jadi slow. Skill sosial akan makin kelaut. Balik dari Kelantan nanti, kau ambik semua handphone diorang. Simpan. Tahan lah hidup takda gadget kejap 5-6jam. Nikmati perjalanan tu. Apa lagu aku pasang, dengar!"

Bini aku dahi dah berkerut dah. Aku memang tak berkenan. Gadget ni macam dadah, dia punya ketagihan tu tak boleh bawak main. Tak dapat, dia gelisah.

Aku dulu kecik-kecik, duduk Johor Bahru nak balik ke Bentong. Setiap kali perjalanan tu, kitorang dah hafal apa yang ada atas jalan. Bila sampai je terowong karak tu, kitorang dah boleh tau dah yang dah nak sampai. Setiap lagu yang bapak aku pasang pun aku hafal siap.

Lagu mohamad rafi, lagu jamal abdillah, lagu m.nasir. lagu Modern Talking. Semua lah.

Bukan kita suka pun lagu zaman tu. Tapi dah asyik dengar lagu tu je, dia macam dah ada sentimen sikit bila dengar lagu tu.

Sampailah bila dah besar panjang ni. Bila jasad dah mula menjauh dengan mak bapak, bila terdengar je lagu-lagu yang bapak aku pernah pasang dulu, hati jadi syahdu je. Rindu mula membuak-buak. Terkenang semua kenangan membesar duduk dalam kereta bersempit 6 beradik.

Rindu sepanjang perjalanan dengar mak bapak aku bersembang dalam kereta. Cerita hal itu hal ini. Cerita pasal keluarga, pasal perangai kitorang semua lah.

Semua tu memang tinggal kenangan. Mustahil anak dah besar panjang, kita akan dapat lalui kenangan tu lagi. 

Tapi kalau anak membesar telinga semua disumbat dengan benda haram jadah ni, apa je sentimen yang melekat dalam hati diorang? Apa je kisah-kisah yang akan diorang kenang sepanjang dalam kereta? Semua tak tau apa. Apa cerita yang mak bapak dia sembangkan dalam kereta pun dia tak tahu. Membesar blur dan diselimuti dengan semua yang dia tengok dalam handphone tu je. Duduk melanguk layan handphone sambil telinga tersumbat dengan earphone tu, bila lapar dia tepuk bahu mak dia cakap lapar. Nak kencing, dia tepuk bahu mak dia cakap nak kencing.

Lepas tu sambung layan dunia dia sendiri. Tau-tau dah sampai destinasi. Tengok ahli keluarga ramai-ramai, dia tak tahu nak buat apa. Cari lah port lain untuk sambung layan dunia gadget dia lagi. Lepas tu lapar, pergi cari makanan. Berulang je lah semua tu.

Ini penyakit yang kita tak perasan,tuan-tuan.

Rugi, sangat rugi. Yang halalkan semua ni siapa? Kita lah mak bapak ni kalau kita tak ambik kisah dan biarkan je semuanya.

Maknanya kalau esok anak tu lembab, dah besar panjang pun takda skill sosial, manjang blur je, public knowledge pun haram tak tau apa, tak reti bergaul dengan ahli keluarga, jangan salahkan anak tu. Salahkan mak bapak yang dulu ambik mudah sangat.

Tak lama pun duduk dengan mak bapak ni. Esok dah ada kenderaan sendiri, masing-masing dah tak akan lalu lagi dah semua kenangan ni. Kau tak akan rasa lagi bapak dengan mak kau duduk depan dan bawak kau.


Anak ni, kita boleh control diorang sepanjang diorang menuju dewasa ni je. Ni je masa untuk kita doktrin kepala otak diorang tentang banyak hal. Tentang adab, tentang kehidupan base on pengalaman-pengalaman kita. Esok dah besar panjang, diorang dah ada pandangan diorang sendiri dah. Ada kehidupannya sendiri.

Aku tak boleh bab handphone ni. Sakit mata aku tengok anak membesar senang lenang. Semua yang dia nak dia boleh buat dan dapat. Lagi-lagi anak jantan. Kehidupan dekat luar bukan untuk jantan-jantan yang lembik dan blur. Kehidupan dekat luar ni ganas dan penuh dengan kesakitan. Dari kecik lah diorang kena biasakan nampak segalanya dan lalu. Sebab esok bila diorang dah lalu kehidupan sendiri, atleast segala kenangan membesar tu nanti akan diorang jadikan panduan hidup. Diorang akan mula tersedar dan tersentak.

Hidup ni rupanya tak semua benda yang kita minat, yang kita suka kita akan dapat dan kita boleh buat.

Kan?

Kali ni, aku nak diorang belajar satu lagi matapelajaran baru. Apa matapelajaran tu? Duduk dalam kereta tanpa handphone lagi. Tahan lah 5 ke 6jam tanpa gadget. Nikmati lah setiap perjalanan tu tanpa benda tersumbat lagi dekat telinga. Tengok persekitaran sepanjang perjalanan. Dengar lagu-lagu yang aku pasang pulak. Hari ni mungkin rasa ni satu tindakan jahat oleh bapak kau. Tapi satu hari nanti, kau akan berterima kasih sebab sekurang-kurangnya ada kenangan perjalanan tu yang buat kau ada sedikit sentimen pada ibu ayah kau.

Semua tu mungkin kau rasa tak bernilai hari ini, tapi esok benda ni semua sangatlah bernilai. Masa takkan boleh diputar balik. Semua tu akan jadi kenangan manis yang pernah ada dalam hidup diorang. Esok bila memasing dah berumahtangga, bila dapat sekali berkumpul adik beradik, akan keluar cerita ni,

"Dulu ingat lagi, masa balik dari Kelantan tu ibu rampas handphone semua. Terus tak tahu nak buat apa. Tak pasal-pasal kena dengar lagu-lagu yang dedi pasang tu. Sampai sekarang lah hafal. Hahaha."

Mengekek lah memasing bila di ingat balik. Benda ni diorang akan buat juga pada anak-anak diorang esok.

Mencabar tak jadi ibu ayah hari ini? Maaf, aku larang bagi bini aku baca quote-quote dari perempuan yang anak masih kecik-kecik lagi lepas tu sembang pasal besarkan anak.

P/s : Bini aku konfem tengah fikir macam mana nak bersilat kali ni nak rampas handphone anak-anak dia. Sebab tugas ni aku dah serah ke dia. Jadi mak pun, kena sensitif banyak hal. Lagi-lagi bab adab anak-anak. Kena alert. Tak boleh banyak sangat lompong. Agak-agak mak dah tak boleh handle, baru bapak masuk. Tengok dia punya silat macam mana pulak. Bukan apa, orang lain ni bila anak kita perangai haram jadah, depa bukan sound anak tu je. Depa siap cakap lagi, "Bodoh betul. Siapalah mak bapak bebudak ni? Tak reti ajar anak adab ke? "


Kredit : FB


Bagus kan perkongsian ni?

Apa pendapat korang?


8 comments:

  1. Realiti hidup anak2 jaman sekarang.
    Peranan mak bapak sangat penting bagi membendung situasi macam ni

    ReplyDelete
  2. Cuya pon sebenarnya tk berkenan bila anak2 buah Cuya asyik main fon je
    Rasa nak simpankan je gadjet diorg tu..
    Sebab tu Cuya akan berborak dgn diorg, supaya diorg fokus utk berkomunikasi dgn manusia bukannya handphone. Zaman sekarang ni zaman teknologi tinggi, sememangnya mencabar untuk para ibu bapa mendidik anak2.

    ReplyDelete
  3. betul tu sgt mncabar jadi parent zmn media sosial skrg ni.

    ReplyDelete
  4. Sokong... Ayu memang x berkenan kalau pakai2 earphone, earbud ni...pakai bila perlu je..mcm online class ke.. ayu sendiri pakai but bila briskwalk tu..but slow volume pun...

    ReplyDelete
  5. Sangat betul ..
    bukan bapa tu sorang ja rasa..Hampir semua kita merasainya...lagi2 ibu bapa yang dah tua..huhuhu sedis

    ReplyDelete
  6. Betul sangat.
    Akibat daripada cerita seperti yang dikongsi, sekarang susah sangat nak ajar murid dalam kelas. Kita bagi ilmu, tapi kepala mereka lebih tumpu kepada dunia informasi yang tidak terbatas. Akhirnya sudah tingkatan 5, tulis ayat pun masih tak betul, tak ada isi pelajaran yang disampaikan.

    ReplyDelete
  7. susah nak sekat or control bab2 gadjet ni...MZ start bebel if prestasi pelajaran anak2 merosot sbb terlalu spent byk masa main game kat hp

    ReplyDelete
  8. Setujuuu sangat dengan tulisan di atas. Saya nih pun besar di zaman 90an kak SA. Masih merasakan nikmatnya main bersama teman, lari2, atau permainan fisik lain. Makanya tak setuju kalau anak2 saya jadi addict dengan gadget.

    Tapi soal begini tak bisa tunggu si anak terdedah, baru kita tegas. Tak akan mempan.

    Dari mereka kecil lagi, harus kita ajarkan disiplin. Anak saya tahu gadget dari usia 5 tahun. Tapiii, dari awal saya izinkan pegang, saya dah bilang, hanya boleh weekend, itu pun ada batas waktu.

    Dan mereka paham, karena kalau melanggar, saya akan sita tak boleh main Minggu depan. Mereka harus tahu konsekuensinya .

    Dan lagi di hp saya, install family link . Aplikasi itu akan link dengan hp anak2, dan kita bisa kontrol pemakaian mereka. Even saya di luar negara, saya bisa matikan hp mereka dari jauh. Jadi saya tenang, mereka tak akan terus2an main hp.

    Ada keponakan suami, dari kecil dibiasakan pegang hp. Saat ini jadi anak tak tahu sopan santun. Kumpul keluarga dia main gadget, ditanya orang tua jawabannya tak sopan sangat. Kalo dia anak saya, dah saya sentil mulutnya itu . Ga ada cerita tidak sopan saat bicara dengan orang lain. Saya paling marah kalo udh soal etika.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah