Tuesday, May 28, 2013

Ada Apa Dengan Peplum...

Gambar from pakcik Google
Kepelbagaian corak dan warna peplum menarik perhatian remaja wanita. Dengan kebanjiran fesyen peplum, mereka ‘gelap mata’ untuk memilih dan tidak terkejut permintaannya begitu tinggi.

Busana peplum ini juga tidak semahal mana malah ia boleh digayakan tidak kira masa dan tempat. Di majlis pertunangan atau kenduri misalnya, ramai yang menggayakan peplum dengan corak kain yang bersesuaian mengikut tema.
Penulis dapati remaja perempuan memang ‘gila’ fesyen ini, lebih-lebih lagi mudah di dapati baik di kedai mahupun belian terus menerusi Internet. 

Fesyen peplum ini dikatakan sudah digayakan berabad lalu, sejak kegemilangan seniwati Allahyarham Puan Sri Saloma.
Foto

Peplum adalah rekaan lama yang kembali menonjol dan mendapat tempat di hati golongan muda. Walaupun kini banyak fesyen pakaian yang lebih moden dan cantik, tetapi fesyen lama ini berkembang kembali.

Wanita muda pada zaman 60-an, ramai menggayakan peplum yang dikatakan amat sesuai digayakan di majlis-majlis tertentu. Peplum mempunyai pelbagai jenis termasuk berlengan panjang dan pendek. Ke pejabat juga boleh digayakan, tiada masalah. Kalau yang lebih kreatif, ia juga boleh digayakan dengan blazer, blouse dan jaket. 

Rata-rata peplum mempunyai bentuk kembang atau kelopak bunga di pinggang untuk memberikan ilusi ramping dan bentuk tubuh yang lekuk. Kini ramai selebriti terkenal sama ada antarabangsa dan dalam negara yang menggayakan busana ini seperti Kim Kardashian dan Kate Middleton. 

Busana ini juga boleh dipakai bersama ‘legging’, mini skirt, kain panjang dan ‘skinny jeans’. Wanita yang bertubuh gempal pula boleh memilih warna yang agak gelap untuk menimbulkan kesan ramping pada pinggang. 

Bagi mereka yang bertubuh sederhana, boleh memakai baju ini mengikut keselesaan sendiri dan elakkan daripada memakai yang terlalu kembang kerana ia akan menampakkan tubuh lebih besar. 

Peplum juga boleh digayakan dengan tali pinggang kecil untuk nampak lebih ringkas dan stailo. Baru nampak lebih remaja! 

Selalunya ia menggunakan jenis kain lycra yang mudah melekat pada badan, jadi untuk mengelak rasa tidak selesa, mereka boleh memilih saiz yang lebih besar, supaya tidak terlalu kelihatan bentuk tubuh badan. 

Christian Dior adalah perancang kepada busana peplum dengan rekaan pelbagai corak dan warna pada tahun 1947. Beliau ingin memperkenalkan peplum supaya kelihatan berbeza dengan jenama lain.


Tujuh kesalahan remaja dalam fesyen

1. Memakai pakaian dengan ukuran lebih kecil

Pemakaian baju yang ketat akan membuatkan penampilan seseorang itu kelihatan seksi. Tidak salah memakai baju ketat untuk mengikut bentuk tubuh badan, namun haruslah berwaspada dan tidak terlalu memaksa diri sehingga berasa tidak selesa. Silap-silap langkah, penampilan boleh nampak cacat.

2. Terlalu banyak corak

Hindari daripada memakai pakaian yang terlalu banyak corak. Contohnya memakai baju yang bercorak dan tudung juga bercorak, ini akan kelihatan serabut, macam dalam semak. Jangan marah kalau tiba-tiba orang ketawakan kita. Cuba padankan baju yang bercorak dengan tudung warna kosong agar anda lebih manis dipandang. Berikan kesan kontra kepada penampilan anda. 

3. Bijak dalam memilih warna pakaian

Bermain dengan warna dalam penampilan memang tidak mudah, namun itu tidak bererti kita perlu memakai warna dari atas sampai ke hujung kaki dengan warna yang sama. Dari situ penampilan anda akan nampak pelik dan aneh, seolah-olah ada objek bergerak bila anda berjalan. Seperti warna hitam, anda akan nampak lebih tua dari umur dan seolah baru pulang dari majlis kematian. Manakala warna merah pula kelihatan anda terlalu menyerlah berbanding orang lain. 

4. Pakaian dalam

Sesuaikan baju dengan pakaian dalam yang kita pakai. Contohnya memakai baju putih berkemeja dan mengenakan pakaian dalam warna hitam, ini akan menampakkan pakaian dalam anda lebih menonjol dan memberikan impak buruk kepada anda apabila dilihat oleh orang sekeliling. 

5. Kasut yang cantik dan bersih

Pemilihan kasut juga penting untuk dipadankan dengan pakaian. Apabila warna tidak sepadan, di antara pakaian dan kasut pasti anda akan kelihatan janggal dan aneh. Kesalahan paling besar apabila anda mengenakan kasut yang kotor dan berlumut. Ini akan merosakkan penampilan anda. 

6. Terlalu banyak memakai perhiasan

Memang benar pemakaian aksesori atau perhiasan adalah pelengkap kepada penampilan seorang remaja. Aksesori ini akan menonjolkan anda kelihatan lebih cantik dan bergaya manis. Namun jangan terlalu memakainya terlalu banyak. Seperti memakai cincin dan anting-anting, tetapi jangan pula menambah dengan memakai aksesori rantai leher dan lain-lain kerana itu akan merosakkan penampilan! 

7. Memakai fesyen yang sama berulang kali

Sebahagian daripada kita memang suka apabila menggayakan fesyen yang sama. Contohnya memakai jeans dan baju-T setiap waktu. Kadang-kadang akan memberikan kebosanan kepada seseorang tetapi cubalah dalam memberi pembaharuan kepada fesyen dan gaya anda supaya nampak lebih anggun dan kacak


Psstt..nak tanya la...kalau SA pakai Peplum lawa tak?pangg..sedas...hahahahaha...

10 comments:

  1. Sekarang ni peplum terlalu byk. Its trending. Pergi satu majlis, tak kurang dr 10 orang guna peplum dress @__@

    ReplyDelete
  2. i like peplum.. tp takat ni baru ada 1 je....huhu... sdg berkira2 nak beli lagi...hihihi...

    ReplyDelete
  3. u pakai ok kot sis peplum..dee takleh pakai..vontot nampak lagi kembang..hahaha..

    ReplyDelete
  4. pakai jer along..
    sure lawa punya

    ReplyDelete
  5. muahahahaha.... adik salah seorang antara mereka yang gila peplum... *_^ baru semalam pakai gi office...

    ReplyDelete
  6. hehe...boleh tengok ajelah AS... Kalau nak pakai kena rampingkan pinggang dulu hehe

    ReplyDelete
  7. Dulu masa zaman remaja purba dah pernah pakai baju peplum.. so sekarang kalau pakai memang kembang membanglah nampaknya ai.. hehehe..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah