Monday, February 22, 2021

Sekolah Bakal Buka, Mamalong & Kakak Dania Letak Jawatan...

Hi korang...

Ramai ibu bapa dah mula menarik nafas lega apabila KPM mengumumkan pembukaan semula sesi persekolahan tidak lama lagi. So tamatlah tugas ibu bapa yang dilantik menjadi cikgu di rumah. Sejak PKP 2.0 dikuatkuasakan semula sebelum ni merupakan mimpi ngeri buat ibu bapa apabila menjadi guru belajar untuk anak- anak dirumah. Baru la semua faham tugas seorang guru macam mana kan?

Macam tu jugak SA...

SA merangkap guru disiplin sepanjang program PdPR ni...dan kakak Dania sebagai guru sandaran kat rumah memantau dan mengajar 3 orang anak buah yang akan datang kerumah belajar berama- sama. Memang tinggi kesabaran kami berdua memantau 3 orang ni...paling selalu ada kat rumah merupakan si kembar. Memang memerlukan kesabaran yang tinggi untuk mengajar budak- budak sekolah dan nasib la SA memang x minat jadi cikgu. Sebab apa? sebab SA kurang sabar. suruhlah SA menjawat jawatan lain dan jangan la suruh jadi cikgu..memang angkat tangan dari awal.



Post update kat FB baru- baru ni..


Tarikh- tarikh dan jadual pembukaan sesi persekolahan yang telah ditetapkan oleh pihak KPM








Lepas ni ibu bapa bakal sibuk semula la setiap pagi untuk memastikan kelancaran sesi persekolahan anak- anak. Takde dah rutin harian pagi- pagi buka laptop handphone atau apa aje gadjet untuk sediakan program belajar anak- anak dan kurang lah pening kepala especially ibu- ibu yang bekerja dari rumah kan..

Harapan SA agar ini semua jalan terbaik untuk anak- anak kita. Ada juga pihak yang tidak bersetuju dengan keputusan yang dibuat oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia ini. Dan ada yang SA baca kat internet x setuju sekolah dibuka sedangkan tiada announcement PKPP lagi. erm...masing- masing ada pendapat masing - masing kan...for me..biarlah anak- anak teruskan sesi persekolahan macam biasa..its not easy belajar sendiri di rumah. Tak semua family or ibu bapa boleh sediakan kelengkapan belajar yang cukup. Ada jer yang tak mampu nak sediakan kelengkapan atau kemudahan belajar...so lebih baik sesi persekolahan dibuka dengan memberi tumpuan pada SOP yang telah ditetapkan. Lagipun Vaksin dah pun dibawa masuk oleh pihak kerajaan kan?

Itu pendapat SA la..orang lain atau semua di luar sana ada pendapat tersendiri..kan?

Apa pandangan korang dalam isu ni....jom la share pendapat...


15 comments:

  1. Semoga dipermudahkan segala urusan semua..

    ReplyDelete
  2. jam balik la jalanraya kan...sekolah dah bukak ni.
    apa pun syukur alhamdulillah. sian bebudak ...

    ReplyDelete
  3. seronok la mamalong dah x jadi guru disiplin idup pun lagi tenang kiki

    ReplyDelete
  4. Sma laaa kita pun kurg sabar mmg x sesuai jd cikgu haha.. Bdk2 yg d kat rumah ni pun kemain ssh nak soh belajar.. Pasni kita dh kurang jd tarzan la 😅😅

    ReplyDelete
  5. Ingat letak jawatan apa tadi? Ya kita serahkan pada yang pakar mengajar.

    ReplyDelete
  6. saya pun ada anak kembar...memang mencabar sebab suka main2...

    ReplyDelete
  7. saya pun gtu jgk kak..pagi petang perang dgn anak buah..haha

    ReplyDelete
  8. Sekurang2nya ibu bapa tahu bagaimana susahnya jadi cikgu mengajar anak2 mereka.

    ReplyDelete
  9. Selamat Kembali ke sekolah anak-anak... rajin2 belajar

    ReplyDelete
  10. Finally.. Ramai yang menarik nafas lega. Termasuk guru guru. Tapi tak faham orang yang marah bila sekolah dibuka. Buka salah, x buka salah. Ada je tak puas hatinya..

    ReplyDelete
  11. lega kan.. kalau tak tu terkocoh2 balik kerja, dinner, solat, pastu nak check2 sorang2 punya homework, nak pastikan semua dah turn in. aduhhhh. letih pinggang ammi.

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah. Cuma semua kena lebih berjaga-jaga sebab kebayakkan ibu bapa keluar mencari barang dan membuat persiapan untuk sesi persekolahan anak-anak.

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah.. semoga semua urusan anak-anak, guru-guru dan juga mak ayah dipermudahkan..

    ReplyDelete
  14. finally smua parents boleh dah focus kerja masing masing kan, hope smua student dilindungi

    ReplyDelete
  15. Selamat kembali ke sekolah anak anak semua dan belajar dengan lebih berkesan. Lega dah boleh letak jawatan tu :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah