Friday, August 27, 2010

Ketam Melayu & Ketam Cina - ada pengajarannya..renung2kan..

Lisa dapat forwarded email dari kenalan..seronok utk dikongsi bersama sebagai pengajaran..

* gambar2 ihsan google..mekasih en google..



Tidak lama dahulu ada seorang melayu yang sangat teringin makan lauk ketam.
Pada suatu pagi dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina yang menjual ketam.
Melayu : Apek!itu ketam ada jual ka?
Cina : Ada..ada..lu mau ketam cina ka ketam melayu?
Melayu : aik!!!ketam pun ada melayu dan cina ka apek?cuba lu tunjuk mana ketam melayu dan mana ketam cina?
Cina : itu san dalam bekas ada tutup ..ketam cina..sana dalam bekas tak ada tutup..ketam melayu la...
Melayu : Apa pasal ketam cina apek kasi tutup..ketam melayu apek tak kasi tutup?
Cina : Itu ketam cina..kalau satu ekor keluar..yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas.Nanti lama lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas,Jadi semua keluar la.
Melayu : Ketam melayu tak itu macam ka apek?
Cina : Ketam melayu kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi...jangan kasi keluar..dia mau dia sekor sahaja keluar yang lain biar dalam bekas.kalau dia sudah keluar dia terus lari tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.
Begitulah cerita ketam melayu dan ketam cina.hakikatnya..bila orang cina berniaga..cina lain x kan kacau..dia tengok aje dan belajar macam mana boleh berjaya.cina yang berjaya tu pulak akan ajar cina lain agar berjaya jugak.
Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya,melayu lain akan guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik.macam ketam melayu, bila sekor dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik dan lepas tu mulalah bergaduh sesama sendiri.
itulah hakikat sekarang..sebab itu la melayu x maju..nak maju kena la ubah nasib kita supa lebih competitive bukan asyik nak kena spoon feed. mesti tunjuk usaha yang gigih kalau tak semua akan jadi bahan sejarah.
Bak kata Karam Singh Walia > Ke langit tak cecah..ke bumi tak sampai...

7 comments:

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah