Tuesday, March 16, 2021

Pekan Ahad Tanjong Ipoh

Hi korang..

Ahad lepas sempat mencemar duli ke Pekan Ahad Tanjong Ipoh Kuala Pilah. Mak pagi- pagi lepas sarapan ajak pi sini. SA ikut jer la..lama x merayau jauh- jauh kan...satu kebiasaan bagi SA keluar ngan family pi Pasar Tani macam ni..Cuaca plak panas yarabbi...rasa terbakar kulit den...

Sampai- sampai je kena jalan jauh skit sebab SOP kan..pintu masuk hanya satu jer...dah la kereta park jauh skit..kesian kat mak kena jalan kaki jauh skit..tapi takpe kot..exercise skit..kali yg muda2 ni takpe la jauh jalan kan...lagi jauh lagi suka sebab SA set pedometer untuk culculate langkah..hehehe...


Check in dan scan mysejahtera..polis x saman 10K kot sebab scan sekali 4 orang kan...hehehe..


Masa dalam perjalanan...dapatkan Vitamin D secukupnya...


Sampai Seri Menanti tengok sawah padi cantik menghijau..walawei....nasib panas terik..kalau tak mmg berhenti tepi tu amik gambar...


Jom la jalan kaki ke pintu masuk..Pekan Ahad kat sini patut kena datang awal pagi..SA sampai kul 10 dah banyak barang habis..so beli apa yang ada dan menarik di mata je la...


Orang tak berapa ramai tapi SOP tetap dijaga...


Nampak plak buah asam gelugor...main beli jer..sebabnya ada lagi tempat lain yang dah masak buah tu...ikutkan aje la..Dania melayan atuk nya...


Semua ni abah beli


Kita nak bayar dia plak nak bayar..sabar jer la..


Bukti anak beranak x tahan panas..


Cantik kan terung diornag jual? beli la secekak tu...x nak banyak2 sebab yg lain x makan..


Ayam salai..x tau plak ayam kampung ke ayam bandar...macam ayam bandar je..


Geram tengok tapi x beli pun...dan tak tanya pun harga


Kan dah cakap ada yang masak...


3 biji RM5..so SA beli la RM10 sebab tadi abah dah beli banyak yang hijau tuh


Pilih yang elok2..abaikan SA yang nampak macam preggy padahal effect baju tu ha...


Belimbing buluh pun geram tgok...tapi stok minggu lepas ada lagi..


Pokok pegaga dalam pasu tapi besar giler..pegaga gergasi la kot..


Jering basau atau jering tumbuh ke apa ntah orang selalu cakap..SA x makan..tapi beli 3 piring sebab adik suka..dia kirim gak...


Cendawan kukur..atau kulat apa erk org Utara panggil?


Ikan keli salai..


Sedapnya ikan patin tapi tak beli...


Ayam pencen..amik gambar gak tak beli pun sbb dalam fridge ada lagi


Perut lembu..beli 2 piring sebab sepiring RM10


Daging...x beli pun...


Beli ikan bilis


Beli kunyit hidup jugak...org NS kalau x guna kunyit hidup memang tak sah


Beli pisang nangka


Rugi beli pisang ni sebab tawar..rasa macam makan sukun plak..xde rasa manis pisang


Beli Harumanis Taiwan ke Bangkok ke apa ntah..2kg RM10..manis berdenting..naik gula mak SA walau makan sepotong..memang x bagi dah mak makan...


SA beli daging batang pinang salai..blom masak lagi..nanti la SA masak..


Beli rojak Kuala Pilah...sedap..all time fav


Pucuk tangkis..ke apa ntah..org Utara panggil daun Keti



Semua tu la yang kami beli kat Pekan Ahad lepas...kalau boleh semua nak beli tapi SA titipkan pesanan jangan beli banyak-banyak sebab nanti x habis bazir je...yg penting nak masak daging salai tu..lama x makan daging salai..cuma x tau nak campur apa...pucuk ubi? belimbing buluh?oh gosh...semua pun sedap...nanti nak bawak bekal pi kerja kan...


16 comments:

  1. Lama tak ronda pasar malam, teruja lah nampak makanan sedap-sedap cendawan kukur, itik salai... sayur kampung ishhh bestnye

    ReplyDelete
  2. besonya buah asam gelugor tu, kadang jumpa taklah sebesar tu.

    meriah lagi la pasarnya walaupun datang lambat, kalu Pak Inche kita, suka sgt tu pergi pasar macam tu

    ReplyDelete
  3. meriah nyaa...
    dah lama juga x pegi pasar2 mcm ni

    ReplyDelete
  4. yg tu kulat sisir
    yg pucuk geti

    geram akak tgk ...semuanya fresh2

    ReplyDelete
  5. besarnya pegaga..saiz giant ni..

    lama betul x jln2 pasar mcm ni..di sini pasar malam pun belum start..huhu..

    ReplyDelete
  6. Rindunya nak pergi pasar tani sebegini. Sejak Covid last year, tak pernah pergi lagi :(

    Orang Kedah panggil kulat sisir (cendawan kukur tu).

    ReplyDelete
  7. Dah lama tak pergi pasar malam or pasar tani macam ni. Kalau time raya dulu dulu, meriah gila suasananya.

    ReplyDelete
  8. Wak pun seminggu sekali pegi pasar minggu ni
    Kat sini buat pagi jumaat

    ReplyDelete
  9. Alahai rindu plak nak pergi pasar tani bila tgk gambar2 akak ni haa.

    ReplyDelete
  10. Meriah nyer pekan Ahad... Cikbunga suka pi pasar, macam macma ado... Makanan yang terutama nyer๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    ReplyDelete
  11. g pasar tani..rambang mata nak pilih..:)

    ReplyDelete
  12. ni mcm pasar tani la kan kak.. lama x pergi tempat2 awam mcm ni

    ReplyDelete
  13. Terasa lama juga x pergi pasar ahad dkt tempat nieyl tu sejak PKP 1.0 lagi...
    Skrg ni pun walaupun dah PKPB pun masih belum jejak lagi sebabnya malas nak beratur panjang2...hehehe

    ReplyDelete
  14. pergi pasar pagi pagi walaupun tak beli apa pun dah rasa gembira..
    banyak benda sukar ditemui di bandar kalau pasar pasar kat pekan macam ni

    ReplyDelete
  15. parents kan ,kalau diorg ada duit, tanak diorg guna duit kita kan

    ReplyDelete
  16. ehh ade je parents yg xde duit.. huhuhu

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah