Saturday, June 12, 2021

5 Rencah 5 Rasa Jadi Rujukan Masakan SA

Assalamualaikum

Hi korang...

SA saje nak share hari ni dari mana SA belajar sesuatu resepi atau olah sesuatu resepi. Selama ni SA banyak buat rujukan dari resepi online dan juga rancangan masakan..ni la aktiviti SA kat rumah kalau tengok tv. Rancangan masak memasak is a mus dan paling SA suka tengok rancangan 5 Rencah 5 Rasa yang di hoskan oleh Chef Sherson. SA suka tengok cara Chef ni masak sebab semuanya simple...mana yang complicated tu SA tengok jer la..

Resepi kepah tumis cili tu SA amik resepi dari sini dan olah sedikit dengan tukar daun bawang ke daun ketumbar....hehehe..hidup ni kena kreatif kalau bahan x cukup kan. Kita gunakan apa yang ada..settle...jadi resepi baru..cuma sayangnya SA jarang simpan mana- mana resepi simple dalam buku. Tapi SA hanya simpan dalam Blog aje sekadar rujukan sesiapa yang nak mencuba. SA memang tak suka resepi yang complicated. Tak suka renyah- renyah.





SA memang suka tengok Chef Sherson ni masak..laju..simple...


Ni dia ajar masak Theobokki.. nampak sedap tapi kat rumah ni tak layan la menda- menda pelik yang baru mcm ni...


SA ada dapat email dari silent reader, mintak bukukan resepi- resepi...alahai....belum sampai ke tahap tu lagi..SA x power mana pun masak...nanti la...lepas- lepas pencen nanti nak blogging sepenuh masa insyaallah boleh dipertimbangkan. Tak nak la syok sendiri kan...bukan fikir apa yang orang nak kata tapi lebih kepada tau kelemahan diri dan kemampuan diri sendiri tahap mana. Siapa tak nak ada buku resepi sendiri..semua orang nak kan...tapi tahap tu tak sampai lagi...Macam kisah Akasia MRT SA tu...ada la orang nak beli manuskrip kalau SA nak buat. tapi 1 Manuskrip tu dia nak beli RM2000 jer...SA plak takde la plan sampai ke situ walau kisah Akasia MRT tu ada peminatnya di FB..kisah tu kisah benar kan...kena fikir jugak penerimaan pihak lagi satu tu macam mana. So biarlah...SA blom sampai nak buat mini novel. Kisah tu pun tergantung sebab SA terlampau sibuk dengan kerjaya...

Betul x apa yang SA cakap ni?  Apa yang kita nak buat tak boleh terburu- buru dan tangkap muat..kena ada plan. Kalau tak nanti dah macam syok sendiri kan?

Okey korang...jumpa lagi next entry....

7 comments:

  1. Samalah kita, Kak SA. Saya pun suka resepi yang simple je. Sekali-sekala je masak menu yang complicated.

    ReplyDelete
  2. Kadang sesuatu tu perlu tangguh seketika untuk dapatkan yang terbaik untuk masa akan datang.

    ReplyDelete
  3. Hahaa sama laaa kat rumah ni pun mmg suka tgk chef ni masak...

    ReplyDelete
  4. Tengok Chef Sherson macam campak campak pun sedap. Setuju sangat tu kena kreatif dalam bab masakan ni. Pakai apa yang boleh replace kalau tak ada.

    ReplyDelete
  5. wuu da lama x tengok chef sherson masak..

    ReplyDelete
  6. Ya. Pernah tengok rancangan ni. Saya kalau ada masa terluang, sekali sekala suka tengok rancangan memasak.

    ReplyDelete
  7. suka juga tgk 5 rencah 5 rasa tu

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah