Friday, April 16, 2021

Petua Lembutkan Daging Lembu Cara Pak Zain

Hi Korang...

Assalamualaikum....

Hari ni SA nak share tentang petua melembutkan daging lembu untuk apa je jenis masakan. Adakala kita mak- mak ni susah nak lembutkan daging lembu kan dan selalu ambil masa yang lama untuk masak kan...sebenarnya ada je beberapa petua untuk melembutkan daging...tapi SA selalunya guna petua yang satu ni..memang abah tak bagi share ngan sesapa...tapi hari tu cakap..elok share..ilmu yang baik bagus untuk di kongsi..dapat pahala...pahala memudahkan urusan mak- mak yang nak masak...abah plak dapat petua ni dari orang yang jadi tukang masak lauk orang kahwin...semua suka makan daging lembu kan...tapi hadapi masalah bila nak masak...keras kejung la..liat la kan?


Gambar dari google.com


Cara dan petuanya adalah...gunakan akar pandan dan masukkan alam rebusan daging atau boleh jer masukkan terus dalam masakan korang kalau malas nak rebus daging dulu kan....macam mana nak tau..ambil akar yang dlaam tanah tu ke...hehe...tak ye puan- puan semua...pokok pandan akan ada SULUR yang keluar dari pangkal rumpun pokok...kat area celah- celah batang atau daun yang matang tu...mungkin korang yang tanam pokok pandan akan perasan ada akar yang keluar kat celah- celah rumpun...jangan plak korang pi cabut pokok pandan tu semata nak amik akar...SA cuba google macam tak banyak plak gambar orang share...


gambar dari google..

nampak macam akar yang terjuntai tu? haaa itulah sulur tau akar pandan yang abah SA maksudkan


Selalunya memang SA guna akar/ sulur pandan ni la...memang akan togel la sulur tu selalu sangat ambil kan..kadang balik kampung ambil jugak sulur pandan ni buat stok...korang potong je...bersihkan lepas tu boleh simpan kat dalam fridge bahagian freezer..boleh guna bila nak masak daging la especially. Kalau buat sup tulang pun letak jer sulur pandan ni dan masak jer macam biasa...insyaallah..akan lembut daging dan lerai dari tulangnya....jimat masa dan tak perlu nak rebus lama....

Haaa...SA dah share dah petua nak lembutkan daging..bukan tertakluk daging lembu jer tau...nak masak daging kambing ke..kerbau atau ayam pencen sekalipun boleh jer guna petua ni...bertahun dah kami sekeluarga guna petua ni...memang cepat empuk daging yang direbus atau untuk dimasak..selalunya SAa tak perlu rebus dulu daging...terus masak dan masukkan aje sulur pandan tu...dah masak lauk...jangan la dimakan plak sulur tu...boleh ketepikan atau buang je...yang nak dimakan daging kan?

Semoga perkongsian SA ni dapat membantu korang yang mengalami masalah ketika nak masak daging...

Selamat mencuba ye...



9 comments:

  1. kalo nak lembutkan hati orang yg susah nak terima jodoh camane pulok kak SA erk? huhuhu

    ReplyDelete
  2. Pertama kali dengar tentang petua ni. Terima kasih atas perkongsian, Kak SA.

    ReplyDelete
  3. Boleh try nanti. pokok pandan belakang rumah pun macam ada sullur juga. Esok pagi nak pi tengok. Tq for sharing SA.

    ReplyDelete
  4. First time dengar petua ni, biasa rebus air macam tu je hehehe. Lain kali boleh try.

    ReplyDelete
  5. first time dgr petua ni, can try later

    ReplyDelete
  6. Ok nanti naniey nak cuba. sebab teringan juga makan masak daging lain2 selain daging ala2 rimau terbakar tu.

    ReplyDelete
  7. Allahu..thanks kak share tips ni! berguna jugak sulur pokok pandan tu ek..boleh la pakai nanti untuk masak lauk daging..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah