Saturday, April 24, 2021

Langkah Ke Arah Penglihatan Yang Lebih Baik

Teknologi baru dalam kanta progresif menyediakan fungsi optik dan ketahanan yang tiada tandingan untuk visi yang sempurna


Peranti digital telah menakluki dunia pada kadar yang amat cepat sejak beberapa tahun kebelakangan ini, seterusnya memberi pelbagai cabaran baharu kepada mata manusia. Selain daripada melihat skrin digital pada jarak dekat selama beberapa jam sehari, tindakan mudah seperti menukar antara pandangan dekat dan jauh juga telah banyak meningkat.

 


Menurut Hoya Vision (“Hoya”), hasil kajian mendapati bahawa rakyat Malaysia meluangkan masa antara 8 hingga 10 jam sehari untuk melihat skrin digital. Menukar antara skrin komputer riba kepada telefon mudah alih, dan dari tablet kembali kepada komputer riba dan navigasi dalam kenderaan boleh memberi tekanan kepada mata seseorang.

 

Bukan itu sahaja, mata kita juga sentiasa berubah dengan pertambahan usia, dengan mengambil kira pelbagai cabaran baharu dan masalah mata yang sering dikaitkan dengan usia yang mungkin kerap berlaku seperti presbiopia. Presbiopia, sejenis masalah penglihatan yang biasanya berlaku dalam kalangan individu yang berusia 40 tahun ke atas, menyukarkan mata untuk memfokus kepada objek dalam jarak dekat. Oleh itu, mereka yang menghadapi masalah ini sering kali mengalami kesukaran untuk melaras fokus kepada buku, skrin komputer dan papan putih di bilik mesyuarat. Kebanyakan orang akan menggunakan kanta dwifokus untuk membetulkan masalah ini. Namun, kanta dwifokus tidak menawarkan kebolehan yang sama seperti kanta progresif kerana pemakai perlu melaras posisi mereka untuk mendapatkan zon yang ‘betul’ agar dapat melihat dengan jelas.
 

Kanta progresif yang berfungsi dengan cara yang sama mungkin dapat menyelesaikan masalah ini. Walau bagaimanapun, banyak kanta progresif di pasaran tidak disesuaikan dengan pemakai, seterusnya membawa masalah seperti gangguan pada penglihatan periferi mereka. Antara masalah lain apabila memakai kanta progresif yang tidak disesuaikan dengan pemakai adalah lengkok pembelajaran yang lebih curam, di mana pemakai perlu melatih diri untuk melihat melalui bahagian yang betul pada kanta semasa melaksanakan tugas harian. Malah, pemakai juga mungkin berasa tidak seimbang dan loya kerana melihat melalui bahagian yang tidak betul pada kanta tersebut.
 

Sebagai peneraju industri, Hoya telah menjalankan penyelidikan menyeluruh selama bertahun-tahun demi menyempurnakan kanta-kanta progresifnya. Produk terkini yang dibangunkan syarikat ini iaitu Hoyalux ID Myself, memberi penyelesaian yang dapat disesuaikan 100% bagi memastikan prestasi yang cemerlang untuk semua aktiviti, memberikan pemakai perspektif dan visi yang baharu sepenuhnya. Kanta ini memfokus kepada pemprosesan imej yang stabil, terutamanya ketika bergerak. Dengan gangguan yang minimum, penglihatan yang selesa untuk pelbagai jarak, serta transisi yang lancar antara jarak dekat, sederhana dan jauh, apa yang diperlukan hanyalah sepasang cermin mata yang disesuaikan dengan kanta progresif Hoyalux ID Myself untuk menikmati segala yang disukai dalam hidup ini.
 

Kanta progresif Hoyalux ID Myself memberikan kuasa fokus yang betul untuk melihat objek dengan jelas dari mana-mana jarak. Buat pertama kalinya, kanta progresif definisi tinggi baharu ini bukan sahaja sesuai dengan keperluan penglihatan khusus pemakai, ia juga disesuaikan dengan parameter pemakai itu sendiri. Ini memberikan pemakai lebih penglihatan, lebih jarak, penglihatan jarak dekat yang lebih baik, lebih ke kiri, lebih ke kanan, dan prestasi optik yang lebih baik sepanjang hari.
 

Antara ciri-ciri utamanya adalah Penglihatan Binokular 3D yang membolehkan pemakai menikmati manfaat pengurangan gangguan dan kesan berayun yang tinggi dalam semua dimensi. Teknologi Pengharmonian Binokular yang digunakan juga meningkatkan persepsi kedalaman dan kejelasan penglihatan walaupun untuk preskripsi yang berbeza antara mata kiri dan mata kanan. Model Mata Binokular menganalisa bagaimana mata akan saling bekerjasama semasa melihat melalui kanta ini dalam pandangan semua arah, mengambil kira perbezaan yang mungkin wujud antara paras dan paksi visual mata.
 

Teknologi AdaptEase Hoya juga meningkatkan lebar visual dekat dan sederhana dan transisi pandangan tanpa mempengaruhi penglihatan jarak jauh dan hasil lapangan visual yang optimum, Hoyalux ID Myself menawarkan pengalaman yang hebat semasa menggunakan peranti digital.
 

Melalui penghasilan Hoyalux ID Myself, Hoya telah mencetuskan anjakan paradigma dalam kanta progresif individu yang boleh disesuaikan sempurna dengan mata pemakai. Ia berkemampuan sepenuhnya untuk merealisasikan potensi penglihatan seseorang dengan melaksanakan proses pembinaan yang menghasilkan salah satu kanta yang paling tepat untuk sesiapa sahaja. 

7 comments:

  1. Baru tahu ada kanta brand hoya ni

    ReplyDelete
  2. Orang yang pakai kaca mata nampak bijak.. Dulu² teringin juga nak pakai kaca mata, tapi mata tak rabun buat apa nak pakai kan...

    ReplyDelete
  3. Oh! Brand Hoya pula ye. Macam menarik pula.

    ReplyDelete
  4. Mata anugerah Allah yang tak ternilai..harus dijaga sebaiknya..

    ReplyDelete
  5. Syukur kalau dapat peglihatan yang lebih baik :)

    ReplyDelete
  6. agak2 masalah lazy eye syafi boleh bantu tak dgn kanta ni

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah