Wednesday, December 21, 2022

Balik Kampung Mencari Pucuk & Daun Untuk Masak Tempoyak Daun Kayu

Assalamualaikum...

Korang tengok Mak Pah ni...SA terpaksa ikut je mana dia pergi...risau terjatuh...kita nak buat dia nak buat...kita nak amikkan...dia x bagi, dia yang nak amik sendiri daun kunyit tu ha....geram kita tau..kita risau dia aje...dh la SA ni dari sampai tadi kena hurung nyamuk berliang2..bintat-bintat tau kena gigit nyamuk...

Itu la dia Mak Pah...kalau dh berhajat tu ..semua dia nak buat...yang kelakar selipar asyik tertanggal je...sebabnya tanah lembab baru lepas hujan...

Syukur semua yang dia nak cari semua ada...pucuk ubi pun banyak kat rumah...cukup untuk sekuali besar masak tempoyak daun kayu ..petai pun dah beli banyak...



Mak Pah petik daun kunyit


Ntah apa yang dipandang tu ..kita kat tepi tgh menampar nyamuk


Bayang je la...hahaha


Nampak....habis darah manis kita kena sedut, bintat-bintat ha...


Mak Lang pun sama dikerjakan dek nyamuk


Mak lang bg pisang nipah...goreng sodap ni..


SA petik kacang botor...nak buat ulam...


 Antara daun2 yang diperlukan...

Lepak jap lebih kurang 1/2 jam...lepas tu kami pun balik...dalam perjalanan balik singgah jap beli lauk kat kedai Kak Ani Terachi...SA x larat nak masak...

Balik just masak nasi je....

Dasar pemalas kan...bukan malas...x cukup masa nak masak...masa dh pukul 12.45pm...beli je la senang...

Next entry SA share lauk yg SA beli...


14 comments:

  1. seronok nya..main petik2 je
    x seronok nya...nyamuk tu..adoi

    ReplyDelete
  2. sampai hati nyamuk tu dia tak tau nanti uncle marah mcm mana hisap darah manis kekasih hati dia..hihihi
    tekak ni dah terasa2 pula nak makan tempoyak pucuk kayu nak kena buat juga ke mcm mana ni huwaaaa

    ReplyDelete
  3. Petik sendiri lagi puas hati... agaknya tu yg dlm fikiran Mak Pah.

    ReplyDelete
  4. best petik hasil kebun... Saya pun teruja juga kalau balik kampung harus masuk kebun

    ReplyDelete
  5. bestnya, petik-petik sendiri.....sedap tempoyak daun2..

    ReplyDelete
  6. Wah! Ditunggu entri pucuk daun kayu masak tempoyak!

    ReplyDelete
  7. Dah lewat sangat tu memang beli je senang kak.. Kang lapar sangat pun tak elok juga.. Abis berbintat tangan akak.. Nyamuk nie pun, macam tahu je..
    Wah.. dah kumpul daun-daun.. tak sabar nak tengok hasilnya.. sini susah nak cari tau masak tempoyak daun kayu ini..

    ReplyDelete
  8. Tunggu gambar menu pucuk kayu masak tempoyak

    ReplyDelete
  9. uish..xsabar nak tgk akak msk apa nnt..:)

    ReplyDelete
  10. Sodap ee tempoyak pucuk ubi + potai..
    Uncle makan ke petaišŸ¤­

    ReplyDelete
  11. Mak Pah dok fikir..nak tambah lauk apa lagi ye...

    ReplyDelete
  12. Wah, banyak juga hasil kebun di kampung Kak SA.

    ReplyDelete
  13. Sedapnya menu.. Dulu blk kg N9 arwah uwan mesti masak menu ni sebab kami org Ipoh suka mesti dia tapau bawa blk sebekas.. Rindunya!

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah