Friday, September 26, 2014

Adegan Qhaira Nak Manja Dengan Adeliya....


Pagi2 memang si kembar transit kat umah ak sebab mak jaga diorang kan...Qhaira mmg duk kat umah....sebelum mami pi keja mmg letak Qhaira kat tingkat bawah tido sebelah si kembar...tiba2 Qhaira nk manja2 plak ngan si Adeliya....ewahhh...kemain lagi...dia x tau kakak Adeliya tu kalau tido terganggu sure mengamuk...habih disepak terajang orang nanti....


Cubaan Qhaira dekat dengan Adeliya...amboi2....bukan main manja eh.....


Uwan ckp jangan kaco kakak...dia tetap nak kaco...


Tak dapat kaco kakak...dia lepak kat bantal kakak tuh......ada amukan ni karang.....

Last2 Uwan amik...hahaha....pagi2 pandai nak main kan...kakak Dania takde pi school....selalu kakak Dania yg rajin main2 dengan dia.....


Ni plak gambar si kembar kat rumah diorang...sama x?
Dah tentu2 kembar...of course la sama kan....tapi mereka tak boleh dekat....sure bergaduh...Rasanya itu cara mereka mesra kot....harap2 bila dh besar nanti diorang ok....
Mesra macam kembar2 yang lain....

Dahsyatnya Business Property.....


3 tahun lalu,
Ada kawan aku sorang ni kahwin kali ke2 tanpa pengetahuan isteri pertama. Letak isteri ke2 kat seremban. Belikan Rumah untuk isteri ke2 pada harga rm250,000.00 dan pada masa sama bagi duit poket tiap tiap bulan rm2000.00

Bulan lepas dah bercerai.... Sedih sangat. Kasihan aku tengok... Dalam keadaan sedih tu dia pun jual Rumah dia and ada lah orang nak beli dalam harga rm430,000.00

Dia pun buat lah kira kira conggak simple jer;

Beli rumah: rm250,000.00
Belanja bulanan: rm2000x36bulan=rm72,000.00

Jumlah keseluruhan perbelanjaan: rm322,000.00

Untung bersih: rm430k-rm322k=rm108k!

Dia pun kata rm108ribu siap dapat "percuma percuma" lagi... Bagus jugak ya... Hilang lah sedih dia... Namun dia rasa bersalah pada isteri pertama dia sebab rahsiakan perkahwinan itu selama 3 tahun. Bagi menebus rasa bersalah dia, maka dia serahkan rm108k tadi kepada isteri dia dan jelaskan dari mana duit tersebut datang.

Isterinya begitu marah dan kecewa lalu berkata: "dasar jantan bodoh!! Kenapa Kau tak kahwin sampai 4 jer terus Kalau tau dapat pulangan yg bagus macam ni!!! Bodoh!!!"


Lawak dari group Whatsaap.........

Family Vacation > Wang Kelian Part 3

Rasanya untuk gambar dari kamera aku memang ini part terakhir di Wang Kelian....apa lagi yang aku explore....dari kedai ke kedai yang berjualan memang macam2 ada...ada jual jeans,ada jual macam2 makanan...yang biasa nampak ngan x biasa nampak pun ada....buah2 pun banyak....kebetulan tengah musim buah dokong dan buah longan....meriah ngan buah tu je la....

Kejap2 hujan...kejap2 hujan buatkan mood aku nak shopping yillek....apa yang aku rasa nak beli je baru aku beli...hehehehe.....


cap ke sarung kepala yang dibuat dari benang kait tu...cantik comel...


aku kan suka ikan....so...ralat tgok sebuah gerai ni orang jual ikan kecik2...dalam botol tu ikan laga....


cantik kan...anak ikan guppy


ini pun sama kot....


ikan emas versi hitam berkilat...hahahaha


ikan emas....



ikan sardine Jepun...gril...kukus panggang....eh...gril aje la....yang ni RM4 SEKOR...


yang ni plak RM5 seekor...


Abah beli 3 ekor....mula2 kat gerai ni xde pun orang singgah...lepas diorang tgok abah beli terus semua berkerumun....


Aku beli bihun tomyam kat sini...pehhhh......memang menduga bercakap dengan akak tuh...dia  x paham langsung bahasa melayu dan english...ater mainvtunjuk2 jer ler nak beli tom yam...


Orang x ramai sangat sebab hujan....

Mak si Mizi bopren si kudu cakap kalau pi Wang Kelian kena cuba makan PULUT AYAM...aku dari homestay duk fikir2....amenda pulut ayam.....


rupanya....pulut dan ayam goreng dan jugak sambal2 kriuk...kriuk...bawang.....


Abah beli banyak sebab nak makan kat Gua Kelam...


Cepat la...orang nak cepat dia nak posing2 plak...

So...Dah bungkus pulut ayam...so...kami pun slowly menyusur jalan tgok2 lagi apa yang ada....ada buah salak....kami x beli pun...xde la mahal...just x terasa nak beli....so..kemana tujuan kami selepas Wang Kelian? kami teruskan perjalanan ke Gua Kelam...sebelum ke Gua Kelam kami naik satu bukit ni....ntah apa nama bukit tu ntah....tapi pemandangan memang cantik...sangat2 saujana mata memandang.....

Kita tunggu next entry....

Bersambung lagi daaaaa.........


Thursday, September 25, 2014

Simple CelebrationWithout Mama

Malam semalam diorang sambut birthday Dania kat umah Seremban....bukan main lebar senyum kakak Dania...simple celebration tanpa mama di sisi....
X pe la dh mama pun kerja kan...nanti sambut lagi dengan mama.....


Buat bihun goreng...buat ayam goreng....patut debab....


Mcm biasa kembar sgt2 over...


Wahh.....banyaknya dapat hadiah......


Tak habis2 dengan Frozen dia...


4 orang ni dah mampu buat rumah mcm tongkang pecah....


Tgok la muka happy dia tuh...

Opps...terseksi skit...

Jadi la simple celebration untuk happy kan dia....
Tunggu mama balik kita potong kek ok?
Esok mama balik bawak hadiah lg....
Harap kakak suka hadiah yg mama bg nanti.......




Lawak Petang : Mamak Punya Pasal....Apapun Takbleh!!!

Ajoi : Dey mamak ap password wifi kt sini ?
Mamak : Apa wifi ?
Ajoi : Ini kedai punya internet laa..
Mamak : Oo..itu macam kalu password dia tajupakale jugak..
Ajoi : Hah ??
Mamak : " tajupakale " .
Ajoi : Apa tu ??
Mamak : Aiyoo..awk tya password kn..tajupakale laa..
Ajoi : Password dia tajupakale ?
Mamak : Ya , tajupakale ..
Ajoi pun menaip T.A.J.U.P.A.K.A.L.E (ternyata salah)
Ajoi : Dey , mamak ap password dia ??
Mamak: Tajupakale la..sudah tanya banyak kali jugak..aiyoo
Ajoi : Ko bgi slah laa tu yg aku tanya balik..
Mamak : Mana ad salah tajupakale
Ajoi : Xboleh laa dey !
Mamak : Boleh laa..
Ajoi : Ko dtg sini tgok aku taip..(mamak tu pn dtg) kalo xboleh kepala ko aku taju !
Mamak : Aiyoo abg jgn mrah la..awk taip satu kali saya tgk (Ajoi pun taip)
Ajoi : Ko tgk aku taip T.A.J.U.P.A.K.A.L.E tgk , mana dapat !
Mamak : Dey , abg mari sini saya taip.. awk kasi tekan salah jugak .
Ajoi : Eh , yeke..kau tekan laa..
Mamak : Ini macam tekan la 7777 sambil keluar lidah .
Ajoi : " Ini Tujuh empat kali .. !! "
Mamak : Betul la saya cakap tajupakale .
Ajoi : $%#&$&* !


Kesian Ajoi.....






Family Vacation > Wang Kelian Part 2

Umum dah tau yang Wang Kelian ni merupakan Sempadan Thailand kan...so macam2 ada jual la kat sini...masuk2 je dah tuju kat kedai yang banyak jual Beras Siam...beras wangi....dan macam2 jenis beras lagi....aku pun x ingat amenda nama nyer ntah...tp harganya agak murah la....cantik2 berasnya...aku tanya abah nak beli beras wangi ke...abah cakap x nak la...kat Seremban pun ada beras wangi....ok...so kita tgok2 jer la eh...


abaikan jari tangan model x berbayar tuh....


Abaikan model x berbayar tu lagi...beras dalam pek biru tuh housemate aku selalu beli....


masih melawat2 kawasan ni...


Mak ngan abah bincang nak beli beras ke x nak...


Lambakkan toto dan bedsheet....memang murah compare to Padang Besar....kat sini lagi banyak pilihan...mak beli 2 set toto ngan bedsheet....


Kakak Dania dapat topi...atuk belikan...


Kalau kakak dapat adik2 sure dapat...

aku beli ikan masin jeruk...3 pack banyak betul isinya....u know what....3 pack RM15....murah ke mahal?

then aku kan pencinta tom yam...harus la beli pes tom yam ni....hak yang ni memang fav aku ni.....


then hujan turun lebat....berteduh kejap kat tepi kedai2 ni....kakak dapat payung...adik2 pun dapat payung....

sabar je adik aku tengok perangai anak kembar dia...hahahahha.....


Bertabahlah berjalan dalam hujan....kejap2 berenti...kejap2 hujan lebat semula....ekceli aku ada banayk lagi gambar kat kamera adik aku si kudut tuh...nanti dah dapat aku up lagi la eh....kisah percutian kami ni panjang berjela....bertabahlah korang tunggu aku update eh....eleh....janji aku update kan....xdenya x update de.....

Stay tune korang....kisah vacation ni bersambung lagi next entry.....

Nostalgia Cerita Jepun Oshin & Moero Attack

Hi korang...

Sapa lahir zaman2 aku angkat tangan....zaman 90 an kot ada 2 cerita jepun yang menjadi kegilaan masyarakat Malaysia ketika tu....aku siap balik sekolah cepat2 siapkan kerja sekolah semata2 nak tengok citer ni...kalau x salah setiap petang citer ni mesti ada...cuma bukan hari2 la...selected days jugak....citer Oshin ni dulu memang aku ikut beratus episode jugak ni....dari Oshin tu budak kecik sampai la dia dah besar dan dah tua....kisah hidupnya yang sangat2 miskin dan tragis....memang mencuit hati dan sanubari....bila part sedih memang beria2 menangis kan....tp memang citer Oshin ni Lagenda.....


Oshin..

Satu lagi citer Moero Attack ...betul ke x ejaan tajuk citer ni aku x ingat..kisah sekumpulan pelajar yang menganggotai pasukan Bola Tampar....terus masa tu permainan bola tampar menjadu ikutan di sekolah2....pernah la ada budak2 patah tangan akibat terikut2 semua aksi2 dalam citer Jepun ni...memang menjadi ikutan citer ni....


Yang aku ingat ayat Summersault Berputar tuh....huiii....memang masa tu aku rasa aku tengah sekolah menengah....memang meriah la padang sekolah...ada je masa terluang main Bola Tampar...ada lah yang menjadi ikutan ikut watak dalam cerita tu...cuma aku tak ingat la watak2 tu kan...even aku google pun memang x jumpa...hehehhe....

Sapa ingat 2 citer ni....meh share pengalaman korang....zaman aku dulu memang citer Jepun jadi Viral...lagi satu citer cina pukul 6pm...memang popular...tp la ni dah xde dah...citer adaptasi novel yang popular setiap kul 7 malam kan....hehehehe....meh la share pendapat korang....seronok berkongsi2 citer lama ni...

Saje Bikin Panassss....

Ni la kerja adik ipar aku hari Selasa ari tuh...dia dapat tau aku tengah diet nasi...dia pi pos gambar2 sup ketam ni kat aku....memang saje je bikin panas...terus aku terliur...dah kat mana plak nak mecarik ketam kan....aku memang fail kalau nampak ketam...dapat ratah pun jadi la...sedap woi sup ketam...slurppppp....meleleh air hidung duk hirup sup...kang x leh beza plak mana satu air sup mana satu air hidung....wakakakakaka......takpe2....dengki ngan aku kan....its ok...setakat ni aku mampu bertahan......


seksi giler plak sup ketam ni.....

Isi dan telur penuh padat!!!

TETAPI!!!!! Ini yang aku x leh tahan....korang tgok telur dan lemak2 ketam tuh....giler banyak tuh...memang saje je la si adik ipar aku ni....adoiiii....bagai terasa2 dah ni......zalim dan kejam sungguh gambar yang dia hantar....

Giler korang x terliur....sure terliur kot....if masak kari ka...masak lemak cili api ka.....umang aiiiiii.....
gerenti makan hingga ke titis2 terakhir.....

bila nak carik ketam ni.....minggu ni balik kampung ada kenduri....Ahad la kot...takleh jadi ni.....memang x leh jadi.....

Special Entry Today > Happy Birthday My Darling Dania


Ainnul Dania Huda...
9 Bulan mama kandungkan kamu....7 jam mama ambil masa lahirkan kamu....semua itu memory yang teramat indah dalam hidup mama...tak dapat mama beli dengan wang ringgit...tak ternilai kasih sayang mama terhadap kamu....kamu lah intan kamulah nyawa mama...
membesarkan kamu tanpa sebarang masalah....membesarkan kamu dalam masa mama di beri pelbagai dugaan...namun mama tak pernah hilang semangat....kamu la semangat mama selama ini sayang....
Hari ini genap umur kamu 10 tahun....Selamat Hari Lahir Sayang....semoga membesar menjadi anak yang baik....membesar menjadi anak yang di sayangi ramai...mama mengharapkan kejayaan kamu dalam pembelajaran...

I Love you from the bottom of my heart....

Ainnul Dania Huda....Buah Hati Mama...

Harta mama Dunia dan Akhirat....


Wednesday, September 24, 2014

Sophie Paris Bangsar

Sempat tengahari tadi aku pi Centre Sophie Paris kat Bangsar...ini merupakan lokasi baru diorang...selain dari amik barang order customer aku amik jugak la katalog baru untuk letak kat opis dan bawak balik rumah....so far aku lg suka diorang kat Bangsar ni la dari katPJ...senang skit nk pi sbb satu station je dr KL sentral.
....aku kuar awal pun orang ramai...maybe sebab tghari orang kuar lunch kan....

Jom tgok gambar yang sempat aku snap..


Konsep masih sama...cuma kat sini agak kecik skit....


Antara product2 mekap yang ada


Ni pun sama product penjagaan diri


Haaa ini la bag royal blue yg aku up kat ig ari tu...


Tapi kaler x sama mcm dlm gambar...bila In real kaler dark blue....


Bila aku tanya budak tu ckp sebab pencahayaan kamera kak....

Ye la tu kot...if barangan katalog ni mmg mcm tu..tp cuma bag ni je yg aku tgok x sama sebab bag2 yg lain semua sama sebijik sejibon dengan gambar dalam katalog....even wallet pun sama....

Mungkin diorang baru nak perkenalkan kaler ni kot....terus aku inform customer yg nak bag royal blue ni...dia kata xpe mmg dia nak bag ni...so....aku ikut je la...rezki x kan nak tola kan...sib baik customer jenis x cerewet....setakat ni dh 2 handbag ni dan 1 wallet terjual...alhamdulillah..

Korang kalau nak order boleh la Inform aku....sapa follow ig ngan fb leh la tgok rupa paras barangan Sophie Paris....
If berkenan boleh email aku at suriaamanda@yahoo.com


Pasar Malam Warga Asing

Sekarang ni pi pasar malam kat mana2 pun sure rasa macam berada kat Bangladesh....kat Nepal or kat Vietnam...sampai susah nak kenal mana satu orang kita mana satu orang luar...sesak dengan diorang sebab tu aku malas nak turun dari kereta...biar abah ngan makje yang pi....malas la...


Sekali diorang menbeli mmg berbondong bondong bawak balik. ...


Kadang2 aku duk mengomel je if diorang ramai...bukan apa diorang ni pun ada jenis yg kurang ajar...meraba...pas tu sengaja la bergesel ngan kita....sebab tu aku dh malas nak pi pasar malam area Senawang tu...aku lebih rela pegi pasar besar....

Perasan x korang kat mana2 je Malaysia ni di monopoli oleh warga asing...
Sesama diorang pun boleh berbunuh bunuhan....
Naik menyampah plak hari2 baca jenayah yg diorang buat....


Minum Petang Sabtu...

Petang Sabtu aku di serang migrain...petang sabtu jugak aku pi amik order customer kat Senawang...hujan plak dari pagi bawak ke subuh pagi Ahad...nasib baik cepat pergi Senawang...kalau x sure terlibat banjir...then balik tu singgah klinik jap...hujan2 perit lapar lepak plak kat kedai mamak sebelah klinik.....anak dara request nak makan maggi goreng la...mee mamak la..dah macam keturunan mamak plak dah even ada darah tu skit2 sevelah abah aku....huhu.....


Abah a.k.a atuk makan mee mamak 

Tgok la tu..boleh menung lg...


Ya allah pipi awak kakak.....selera eh....


Dak kecik tu pun sama...dh pandai nak makan.....


Aku makan apa?
Aku minum air je korunk...minum teh o...x makanpun...ajer giler aku tgh diet ni....
Dania senyum2 je dapat mkn kat kedai...minah tu mmg peberet dia la pun mkn kat luar...x leh selalu kakak oii....tgok badan kamu tu dh mcm mn....kang ko bam bam melampau...x dapek mama nak tolong.....

Anak tengah selera nak makan....layankan aje ler......


Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah