Monday, July 4, 2016

Throwback Dulu dan Sekarang

Siapa lahir tahun ni leh gang...semua tu aku pernah tempuh...zaman aku kecik2 susah nk jumpa or dengar kes rogol ke culik ke..bebas kemana2...zaman skrg....hurm..leka skit kena culik..kena rogol, kena ragut..perkosa dan bunuh...beza sangat generasi dulu dan sekarang..aku merasa bebas berlarian ke sana ke sini menikmati zaman kanak- kanak...meniti tepian bendang, main perang- perang dalam kebun getah..main masak- masak, di kejar angsa..main congkak berlubangkan tanah..Indah zaman dulu..zaman sekarang anak- anak mana kenal permainan tradisional. Semua membesar dengan gajet..dengan segala teknologi moden...lama kelamaan semuanya pupus di telan zaman kan?



1- Kita yang lahir di tahun
50-60-70-80 an, adalah generasi
yang layak disebut generasi paling
beruntung.
Kerana kitalah generasi yang
mengalami loncatan teknologi yang
begitu revolusi di abad ini, dengan
keadaan usia prima.

2- Kitalah generasi terakhir yang
pernah menikmati riuhnya suara
mesin taip.
Sekaligus saat ini jari kita masih
lincah menari di atas keyboard pula.


3- Kitalah generasi terakhir yang
merakam lagu dari radio dengan
tape recorder.
Sekaligus kita juga menikmati
mudahnya memuat-turun lagu dari
gadget.


4- Kitalah generasi semasa kanak2
bertubuh lebih sihat dari anak masa
kini kerana mandi sungai, panjat
pokok, melastik burung, gasing,
guli, getah gerip, adalah permainan
yang tiap hari akrab dengan kita.
Sekaligus saat ini mata dan jari kita
tetap lincah memainkan pelbagai
game di gadget .


5- Kitalah generasi terakhir di masa
remaja yang pernah mempunyai
geng yang tanpa janji, tanpa telefon/
sms tapi selalu boleh berkumpul
bersama menikmati malam minggu
sepuasnya...
Kerana kita adalah generasi yang
berjanji cukup dengan hati.
Kalau dulu kita harus bertemu untuk
bergelak tawa bersama. Kini kitapun
tetap bisa ber ''😄😃😀😝😛😜
😂'' di grup Facebook/WhatsApp .


6- Kitalah generasi terakhir yang
pernah menikmati lancarnya jalan
raya tanpa jammed di mana-mana.
Juga naik motor menikmati segarnya
tiupan angin di jalan tanpa helmet di
kepala.


7- Kitalah generasi terakhir yg pernah
menikmati jalan kaki berkilo meter
tanpa perlu berpikir ada penculik yg
membayangi kita.


8- Kitalah generasi terakhir yang
pernah merasakan nikmatnya
menonton tv hitam putih dengan
senang hati tanpa diganggu remote
untuk pindah saluran sana sini


9- Kitalah generasi terakhir yang
pernah begitu mengharapkan
datangnya posmen menyampaikan
surat dari sahabat dan kekasih hati.


10. Generasi yg bawa RM0.10 - RM0.50
ke sekolah tapi blh makan sampai
kenyang kat kantin ...

Itulah kita....

Anda generasi itu?
Kongsikan ini kepada yang lain.
Biar yang belum tau menjadi tau
Biar yg pernah tau tetap ingat kalau mereka tau
Dan menikmati lagi indahnya masa lalu yang tidak semua generasi tau.

SUMBER GAMBAR DISINI

7 comments:

  1. hehehe kami generasi lepas tu.. tapi trasa jugak tempias tu.. x jauh beza pun 80an ngan 90an...

    ReplyDelete
  2. Awal 80 an masih pernah lalui. Erm..tu la mmg ssh zmn skrg. Mcm2 kes. Nak lepaskan ank bermain pun jd takut. Semia main dlm rumah je sekarang

    ReplyDelete
  3. Kita sezaman SA. Tengok tv yg dalam foto atas tu, sempat SB lalui. Paling best la zaman bebudak, sukati je main redah semak belukar, kompom tak sesat atau hilang sebab zaman tu masih kira selamat lagi

    ReplyDelete
  4. saya generasi 90an..tapi sempat jugak merasa sikit antara kat atas tu..hihi

    ReplyDelete
  5. Hahaha saya generasi 80an kak..kikiki tv tu kan kat umah mak sedara masih ada lagi ..

    ReplyDelete
  6. Aina generasi baru..eah?..ahahah

    ReplyDelete
  7. saya generasi 80an.. Memang sangat beruntung...

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah