Saturday, May 11, 2024

Ikan Jepun Masak 3 Rasa Dan Kangkung Goreng Ikan Masin..

Assalamualaikum....

Selamat tengahari ..selamat beristirehat...hari ni SA berkesempatan masak untuk tengahari..lama dah x masak...badan pun dah sihat sikit..x sampai hati plak nak tengok PZ masak tengahari kan .PZ tu dari subuh dah keluar pi masjid solat subuh lepas tu ke kubur...kesian dia penat dengan rutin  harian dia...

Terlebih rajin skit SA ambil gambar step by step...

Bila tengok ikan jepun ni SA mesti ingat kat Kak Amie yang nun jauh di negeri di bawah bayu...Kak Amie yang perkenalkan ikan ni sebelum ni dan SA suka sangat sebab isinya banyak..gemuk-gemuk...



Ikan Jepun ni SA beli 2 ekor...so masak seekor aje sebab SA berdua dengan PZ...x tau hari ni adik-adik balik ke x..nanti malam masak lain la..



Bahan-bahan yg ada dalam fridge aje guna...


Bawang putih, baeang merah, halia dan cili api..


Lumur ikan jepun dengan kunyit serbuk dan garam sikit je


Goreng dalam minyak yg panas


Dh goreng...terus masakkan sosnya..SA guna sos 3 rasa keluaran mahasuri campur sikit sos thai, sos tiram...tumis duku bahan-bahan sampai naik bau baru masukkan sos2...daun limau purut takde lupa beli...malas nak pi amik kat rumah jiran..SA ketuk serai je dua batang


Dah siap


Sayur kangkung goreng ikan masin...



2 lauk aje hari ni...ada la lauk left over kari tulang malam tadi...PZ masak petang semalam..x tau apesal SA x leh masukkan gambar...

Nanti la SA up lauk dinner kat entry lain..kena transfer gambar ke hp lagi satu dulu...

Lepas solat jap lagi baru makan tengahari...
 


10 comments:

  1. Masak yang praktis bumbunya ya ...tinggal iris "dan pake saos..plus tumis kangkung bikin tambah nasi lagi dan lagiπŸ˜„

    ReplyDelete
  2. Menu simple tapi sedap. Saya pun selalunya masak 2 jenis lauk je, satu protein satu sayur. Jarang masak lebih dari 2 lauk, takut membazir.

    ReplyDelete
  3. hari nie lauk lunch, ayam goreng salut breadcrumbs dengan sotong masak kicap..setel..peti ais dah xd apa..kena topup barang basah esok..

    eh, BTW, hadiah SA kirim untuk top komentator dah sampai, tapi tak unboxing lagi...terimakasih ya SA, moga murah rezeki selalu..aamin

    ReplyDelete
  4. Wah, sedap tu. Saya tak pernah pula jumpa ikan jepun.

    ReplyDelete
  5. Saya pun pakai sos 3 rasa keluaran Mahsuri. Sedap

    ReplyDelete
  6. Pernah tengok ikan tu tapi tak pernah beli lagi. Nanti nak try la beli dan masak.

    ReplyDelete
  7. Aduuuh sukaaaa sangat menu ini 😍😍. Tapj memang saya belum berani masak ikan sendiri. Lebih milih utk beli. Tapi kalo ikan digoreng kering, pakai saus, memanglah sedap ❤️πŸ‘

    ReplyDelete
  8. 1st time tgk nama ikan jepun

    ReplyDelete
  9. buat masa ni ammi cuma guna sos lada hitam mahsuri je

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah