Thursday, May 16, 2024

Ayam Kampung Masak Lemak Cili Api Campur Rebung Menu Lunch Today

Assalamualaikum...

Malam semalam Pak Zain masak Ayam Kampung Masak Lemak Cili Api Campur Rebung...semerbak bau rebung kat dalam rumah...rebung kan bau dia kuat...tapi antara fav kat rumah ni la,.SA kureng skit bab rebung ni...ada antara korang suka makan rebung? 

Hari ni SA lambat skit turun bawah..tengok- tengok Pak Zain dah sediakan bekal untuk anak bertuah dia ni...alaaa...xde la lambat mana...dia siap call tanya x keja ke...x turun- turun pun..padahal jam baru pukul 5.00am...anak dia tengh bersiap kot....

Jom tengok gambar...



Nasi sesenduk lebih rasanya ni..kalau SA yang letak kurang skit...


Siap kaki ayam dan rebung dia letak padahal memang SA x makan sangat rebung...


Alhamdulillah rezeki hari ni...

SA teringin nak makan half boiled egg la,..curah kicap, lada sulah...uiiiii...sodap eh....

Nak cari la esok...badan baru turun skit berat dah sibuk menternak lemak kan...sabor je la.... 

Menjawab pertanyaan PH pasal macam mana nak masak ayam kampung...

rebus dengan air kelapa dulu ayam tu...rebus sampai air hampir kering...then masukkan cili api dan kunyit hidup yang dah di tumbuk masukkan serai...gaul sebati...masukkan sebatang akar daun pandan..petua nak lembutkan ayam kampung, ayam pencen atau daging...dah mesra bahan dan ayam...masukkan santan..nak masukkan kentang sekali pun boleh...x nak masukkan takpe...tambah air sikit kalau guna santan kotak...nampak x kuah masak lemak cili api tu ada minyak2..Itu bukan tumis guna minyak...itu minyak dari ayam tu yang keluar...perasakan garam..siap...


10 comments:

  1. Wah sedapnya, lama tak makan rebung

    ReplyDelete
  2. Ammi dah tua ni br reti makan rebung. Dulu tak suka sbb rasa mcm busuk baunya

    ReplyDelete
  3. fav ni rebung ni. sedap nampaknya. esok kena cari sayur rebung nampaknya.

    ReplyDelete
  4. febret ni lemak cili api hhhahaha... tadi lunch baru gak makan lemak cili api tapi udang la..

    ReplyDelete
  5. Sy pn pelik rebung kat sana bau kuat sangat... kalau rebung sini xde pulak bau yg tegik tu... sbb tu kalau kat sana sy x mkn rebung dlu... balik kuching br makan... buat masak lemak.. mmg fav

    ReplyDelete
  6. Saya tak makan kalau rebung tu beli dekat pasar buat lauk sebab dari kecil dah biasa makan rebung yang dibuat sendiri.

    Daging salai masak lemak cili padi campur rebung.. boleh tersandar kekenyangan kalau dapat ni.

    ReplyDelete
  7. Sedapnya rebung. Macam nak mencari rebung hari ni.

    ReplyDelete
  8. Terbalik kita kak, saya pula sukaaaaaaa sangat rebung 🤣😄😄😄. Apalagi rebung di sini selain buat masakan berat, juga utk isian kue. Lumpia Semarang biasanya pakai rebung yg jadi cirikhas.banyak orang tak suka Krn baunya. Tapi saya memang suka aroma dia. 😄

    ReplyDelete
  9. Aduh... terliur tengok ayam kampung masak lemak cili api.
    Air tangan Pak Zain memang terbaiklah!

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah