Thursday, December 9, 2021

Resepi Satay Ayam Viral...

Assalamualaikum...

Hi korang...

Hari ni SA terbaca kat telegram resepi satay ayam viral ni...mulanya malas nak share tapi elok share la kan sebabnya ilmu dan resepi macam ni bukan senang nak dapat...kena cuba la mana tau kita pun boleh buat sendiri satay...Satay memang makanan fav SA...SA suka kalau juicy2 dan ada letak kulit ayam antara daging ayam tu...itu yang buat sedap...tapi awas x leh makan selalu sebab kulit ayam kolesterol tinggi kan....

Jom tengok resepi dan kita cuba buat sama- sama....



 (RESEPI SATAY AYAM VIRAL)

Dada ayam 2kg cukup untuk 100 cucuk

Bahan- bahan

  1. Gula 1 cawan
  2. Halia 1 ibu jari
  3. Bawang putih selabu
  4. Bawang besar 2 labu
  5. Serai 2 batang
  6. 1 camca serbuk jintan manis

*Blendkan semua ini bersama*

4 camca kunyit dan sedikit garam gaul dengan ayam yang dah dicucukkan tadi selama setengah jam.


(KUAH SATAY)

  1. Kacang tanah 2 cawan - goreng dengan minyak, kacang sejuk blendkan.
  2. Tumiskan bahan blender tadi, bila kekuningan masuk kan cabai serbuk, gula dan sedikit garam.
  3. Masukkan kacang dah blend tadi masukkan air 3 gelas dan tunggu mendidih.


Resepi simple ☺️

Selamat Mencuba 😋

Kredit: CitarasaNita


10 comments:

  1. nak buat tu yg malas... kita order je la hehehe .. sama ngan SA suka yg juicy... pastu kuah kacang tu suka yg pedas2

    ReplyDelete
  2. dapnye..malam tadi pun adik belanja makan satay

    ReplyDelete
  3. yummy..sedapnya..terima kasih sharing resepi kak..:)

    ReplyDelete
  4. Senang je... kene cuba nih lagila kalau ada berkumpul reramai

    ReplyDelete
  5. malasnya nak mencocok sate...mengipasnya lagi..huhuhu

    ReplyDelete
  6. Nampak senang tapi nak membuatnya malas la pulak ahaks!
    Seronok ni kalau buat makan-makan, kipas satay sekali kan...

    ReplyDelete
  7. Kulit ayam tu yg uncle suka! hehehe

    ReplyDelete
  8. Macam nak tiru resipi ninbuat Sate Goreng la...Nak bakar leceh,nak buat versi goreng la...makan dengan nasi impit...terima kasih share resipi ni

    ReplyDelete
  9. Kena tunggu kerajinan ni baru nak mencuba. Tapi nak bakar tu kena bakar guna arang baru sedap bau bau asap.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah