Monday, January 31, 2022

Pernah Guna Dapur Minyak Tanah?

Assalamualaikum...

Hi korang..

Tengah lepak-lepak, scroll FB..ternampak orang post pasal dapur minyak ni..

Percaya x kalau SA ckp SA membesar ngan dapur minyak ni ..jenuh la kadang2 kena pi kedai beli minyak tanah..ini la dapur pertama Mak Pah dulu sebelum kami beli dapur gas...nak masak pun 1 tungku so satu2 lauk la yang Mak Pah masak...last sekali baru masak nasi..masa tu pun kami xde rice cooker apa segala ni....



 

Nak guna bukan senang ye....leceh....

Umur SA dh 11-12 tahun baru la Mak Pah ajar guna dapur ni...dan lepas dari tu baru ada rice cooker ...

Korang pernah guna dapur macam ni?


15 comments:

  1. tak pernah guna ..jumpa pun tak pernah ..inikan nak cuba guna ehk.

    ReplyDelete
  2. Mak kita guna dapur model ni sampai kita sek menengah tau. Tukang beli minyak tanahnya, kita la. Ada satu model lagi, warna hijau bulat. Kalau yg ni minyaknya dalam botol letak tepi, yg hijau tu, tong minyaknya di bawah.

    ReplyDelete
  3. tak pernah tahu pun dapur ni. dapur kayu pernah la nampak sbb kat rumah tok dulu ada dapur kayu selain dapur gas..hehe

    ReplyDelete
  4. Pernah SA.. masa remaja, pastu masa dok rumah bujang pun pernah guna juga..

    ReplyDelete
  5. Tak pernah tengok. Menarik.

    Bau minyak tanah tu kuat kan. Rasa masa kecik dulu Mak ada lampu minyak tanah. Dan kami juga selalu guna minyak ni untuk bunuh semut api / anai anai rasanya

    ReplyDelete
  6. Pernah tgok d umah jiran dapur minyak gas ni. Umah abe kie zaman dulu guna dapur kayu je.

    ReplyDelete
  7. xpernah guna..dlu guna dapur kayu jer kak..dok kg senang cari kayu api.")

    ReplyDelete
  8. Hahahaa kita pun pernah.. Setiap kali balik kg mesti berebut semua nak pasang dapur ni.. Biasa la bdk bando bila blk kg, abis semua nak dicuba nyaaa.. Tu blm lagi pelita minyak tanah.. Ubat nyamuk lilit tu hahhaa.. Tandas ali baba paling x bole nak dilupakan hahah

    ReplyDelete
  9. Nostalgia....
    Saya guna dapur kayu sampai tingkatan 4...Tingkatan 5 baru mak beli dapur gas dan baru ada elektrik..
    Dapur minyak ni saya memang tak reti guna sampai sekarangšŸ¤­
    Kalau dapur kayu boleh cellenge ....hihihi

    ReplyDelete
  10. Tak pernah guna dapur ni dan tak pernah jumpa lagi.

    ReplyDelete
  11. Tak pernah guna dan tak pernah tengok dapur camni

    ReplyDelete
  12. Rumah saya dulu pun ada dapur ni tapi dapur dua, botol minyaknya di tengah2.arwah mak beli minyak tanah satu tin besar setiap bulan.ada pam minyak utk isi minyak

    ReplyDelete
  13. Tak pernah melalui zaman ni. Masih ada lagi tak agaknya orang guna dapur ni.

    ReplyDelete
  14. Dapur rare nih SA, brand butterfly dulu guna ada 2 bunsen dan 1 bunsen... sempat guna dengan oven butterfly sekali, lepas tuuu minyak tanah dulu murah sangat banding sekarang

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah