Saturday, April 2, 2022

Masakan Hari Mantai

Assalamualaikum...

Hi korang ...

SA kepenatan....penat balik kerja semalam terus masak...adik2 balik nak berpuasa sama-sama nanti...semalam jugak meripakan hari 'mantai' di kebanyakkan tempat atau daerah NS...nasib SA kerja..kalau cuti memang SA berhabis beli daging segar...hahaha....nasib kerja....

So apa menu malam semalam?

Mak Pah dh masak daging kerbau masak lemak cili api..ni daging cincang ye...siap ada lemak2 dan tetel...memang fav kami anak beranak la ni



Daging kerbau masak lemak cili api


Sup ayam fav cucu2 Pak Zain


Kicap cili...


Masak tempoyak daun kayu


Ikan masin goreng


Ulam buah kerdas...fav adik2 ipar

 

Seronok semua makan beramai-ramai....sebenarnya semua balik bukan setakat nak sambut puasa dan sahur sama-sama...Mak Pah berhajat buat  kenduri doa selamat dan kenduri arwah.,.kami anak bwranak dan jemput jugak la mak2 sedara yang terdekat kat Seremban ni...seronok sesekali berkumpul...cumanya x leh ramai-ramai sebab kita semua belum menang kan...kes covid 19 masih tinggi...

Nanti SA update lauk pauk kenduri doa selamat..

16 comments:

  1. Sedapnya daging kerbau fresh masak lemak cili api. Meriah mantai NS ni. Harini confirm jem. Seronok dapat berkumpul ramai ramai sambut puasa. Syukur juga dapat buat kenduri sekali.

    ReplyDelete
  2. Tak pernah rasa kerbau. Nampak sedap semuanya

    Selamat Berpuasa SA

    ReplyDelete
  3. Ikan masin tu... Adoi. Ada sup pulak tu.

    ReplyDelete
  4. Ya Allah, menggoda betul daging kerbau tu. Paling tak menahan, masak tempoyak daun kayu.

    ReplyDelete
  5. Selamat menyambut Ramadan Al-Mubarak dan selamat berpuasa. Maaf zahir dan batin.

    ReplyDelete
  6. sedap semua juadah tu.. selamat berpuasa juga

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah..sedap menu2 tu..tambah2 buah kerdas tu..:)

    ReplyDelete
  8. okay tempoyak daun kayu tu dah buat saya keliur melampau kihkihkih

    ReplyDelete
  9. Budaya mantai N9 ni memang unik. Sedapnya masak lemak tu. Terliur nengok dah puasa ni

    ReplyDelete
  10. tengok kerdas teringat arwah ayah ammi...walaupun ayah bukan melayu tapi dia sorang je yang makan kerdas dalam rumah..mana belajar ntah

    ReplyDelete
  11. Daging masak lemak cili api tu nampak sedaplah.

    ReplyDelete
  12. kombinasi lauk mmg terbaik la

    ReplyDelete
  13. ulama buah tu tak pernah jumpa lg di utara

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah