Monday, February 14, 2011

Resepi Kerang Masak Lomak Cili Api Campur Pucuk Pegaga

Dari hari tu notice mmg nak buat entry pasal masak lomak kerang ngan pucuk pegaga tuh..tapi disebabkan teruja dengan berita kehamilan..terus terlupa u olls..

Resepi eh simple dan sama jer ngan resepi masak lemak lain..tapi pada yang nak jugak..Lisa letak jugak la eh..kang ada lak mengamuk ngan Lisa kang...


Kunyit hidup ( sebesar ibu jari)
cili api ( ikut suka pedas)
Kerang ( ikut suka baper byk..hari tu lisa buat 4 kg)
Pucuk Pegaga 3 ikat (tukar pucuk paku pun ok)
Santan 1 kg..
Serai 4 batang

Kunyit hidup dan cili api di tumbuk bersama sedikit garam kasar
Kerang di rebus dan ambil isinya..
Pucuk pegaga di bersihkan
1.renehkan santan yang telah dicampur dgn kunyit hidup dan cili
2.dah menggelegak masukkan kerang
3. masak dia atas api sederhana
4. kuah dah pekat masukkan pucuk pegaga
5. rasakan garam+masukkan sekeping asam gelugor
6. masukkan serai andai suka
7. sedia dihidangkan.

ok..simple kan..sonang yo...sambil lolap mato pun buleh..betul x kak ina?

6 comments:

  1. salam..nasib takde gmbr.kalo tak haru kty kelaparan .

    ReplyDelete
  2. atty's
    - gambar kat entry bawah tu la kak..

    ReplyDelete
  3. mmg senang...rajin n malas je nak buat...bestttnye kan msk lemak camni...(ppssttt lisa takde pun email bg address...cube email lg skali --- nas5350@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. yeeayyyy bole buat wiken ni ! ;-)

    ReplyDelete
  5. org nk gantikan kerang tu dgn benda lain ble x sbb xberapa mkn kerang la huhuuuu

    ReplyDelete
  6. Nazrul Azat
    - boleh aje..tukar la ayam ke..tp kalau ayam x leh campur ngan daun pegaga..x best..kalau ayam letak kentang ngan serai jer...letak udang la..daun pegaga tuh tukar daun kunyit yang dihiris halus..sodapp...buat pedas2

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah