Monday, November 29, 2010

Tanah Sekangkang Kera Pun Nak Dengki Ke?

Apa kess???tetiba jer entry x puas hati kan?

ini cerita semalam..bukan nak aibkan sesapa..tapi Lisa sekadar berkongsi cerita..

ini kisah jiran lama kat rumah lama la kan..jiran sebelah ni baru jer 2 tahun duduk kat taman tu,dia memang jenis tak campur orang sebab masa dia duk KL dulu ( dia citer yer) dia tinggal kat rumah atas langit...jadi agaknya memang x campur dgn orang la..kenduri kendara pun kalau datang sebagai tetamu jer..orang kalau berjiran mesti la gotong royong kan?
Kisah nyer mcm ni..semalam mak abah dan adik bongsu Lisa, balik rumah lama nak jenguk2 la kan..basuh ker sikit2 sebab pakcik Lisa dengarnya nak masuk rumah tu...sampai2 jer Abah terkejut sebab dah ada tanaman lain kat tanah yang sekangkang kera depan rumah tu..ada 6 batang pokok cili yang ditanam..serai yang kami tanam dulu pun dah cantik jer macam ada orang jaga,padahal baru jer 2 minggu kami tinggalka rumah tu..
Mak memang membebel la..sengaja cakap kuat2 bagi orang sebelah tu dengar...dah la akwasan rumah orang ..suka2 lak ko nak tanam pokok cili bagai tanpa kebenaran kan..mcm la tanah tu tak bertuan..x malu ke?kalau ko tumpang sabatang jer kira ok lagi..ini siap buat landskap batu bata ngan ko siap bela lak serai2 yang merimbun dan tanam 6 batang pokok cili..hello...xde budi bahasa ke??
Abah pergi la tanya jiran2 yang lain..diorang ckp memang diorang nampak orang sebelah tu tanam..ada hati rupanya idamkan tanah orang...ini kat pekan ni..kalau kat kawasan kampung x tahu la nak kata apa kan?memalukan ok...dulu masa kami masih tinggal kat sana..hari2 dia buang sampah dalam kawasan rumah kitorang..bila dah bebel2 dia x buang dah..bila kami dah pindah..dia tanam lak pokok cili..esok lusa tanah belakang rumah pun agaknya dia buat kebun sayur..padahal dia dah pagar dah mcm pagar penjara..tinggi melangit...
Abah cakap..Mak dah bebel2 semalam..agaknya dia dengar..minggu depan abah nak tengok lagi..agak2 kalau x cabut jugak..kami anak beranak nak cabut pokok cili tu..ko ape hal kan..tanah ko tuh ko buat landskap bagai..tanah kami yang ciput tu suka2 ko nak tanam cili lak...
x per...kita tunggu minggu depan...

5 comments:

  1. diorg jenis ni tak igt balasan kat akhirat nanti...

    ReplyDelete
  2. salam..

    dowang nie bukan x tahu tapi saje buat x tahu pembalasan di akhirat nanti..

    ReplyDelete
  3. x heran lgsg da skunk..mmg ramai da owg jenis camnih..sabo jew la..

    ReplyDelete
  4. tak tak tahu nak tanya , dah terus tanam.melampau.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah