Wednesday, December 9, 2020

Aduhai..Tunang Bercinta Dengan Sahabat Sendiri..

Dah lama x jadi pakar nasihat...status ni maybe panjang..cubaan SA nak menenangkan hati seorang  adik yang dulu agak rapat..share kat sini untuk pengajaran bersama. SA sedikit terkejut sebab dia hadapi masalah macam ni...kesian pun ye gak..tapi she is still young..jauh lagi perjalanan dia...kena ambil tindakan dari sekarang...sebelum masalah makin teruk apabila sudah berumahtangga. Sakit bila tahu orang yang kita sayang tu curang. Susah nak terima hakikat kan? Nak pulak bila orang yang dipercayai buat onar di sebalik persahabatan.




Soalan

Kak SA, Tunang saya bercinta dengan sahabat sendiri..sahabat dari sekolah menengah dan duduk serumah dengan saya sampai sekarang.. rasa macam drama melayu pukul 7pm di TV3 kak, klise sgt, dulu bila tgok citer kat TV3 selalu cakap macam tu, banyak lagi lelaki kat dunia ni. Asyik2 drama ulang citer mcm ni..klise sgt kan?Tapi skrg baru saya fhm babak klise ni...baru saya tahu rasanya mcm mana..3 hari saya x balik rumah..drama sahabat dan tunang saya terbongkar ketika kami Hiking sama-sama...sakit kak...sakit sangat...terbongkar percintaan diorang depan saya sendiri. Rupanya perempuan yg saya cari selama ni sahabat saya sendiri..


Allah...berat beban adik ni....


Jawapan SA

Memang bukan mudah, tapi apa yg berlaku hidup mesti diteruskan. Kalau adik berhenti pada langkah yg skrg dan memilih untuk tidak terus melangkah, mmg adik akan sakit. Sebab korang duduk di tempat yg sama, rumah yg sama. Tetapi kalau adik pilih untuk terus melangkah tanpa menoleh lagi..mungkin depan adik nanti akan menanti sesuatu yang lebih baik. Kita manusia dik..tak tahu apa yg akan berlaku sesaat lepas ni apatah lagi esok...kecewa? mmg kita kecewa...dah..pergi amik wuduk..bunuh setan yg menghasut, elakkan duduk sorang-sorang...i think you need someone to talk to..sabar...walau x dpt menyelesaikan dalam masa yg singkat sekurang-kurangnya hilang sedikit beban yg adik tanggung...apapun..ingat allah ada...

Phew...mencabar soalan malam ni...dari SA letih hari ni..terus rasa segar...kesian..memang kesian..dugaan kan...harap adik tu mampu menempuh dugaan yg allah turunkan buat dia...

Apa pendapat korang? 

Oh ya...SA share ni kat sini dah dpt kebenaran adik tu ye ..kang ada plak kata SA amik kesempatan..at least korang di luar sana bleh bagi sedikit kata semangat kat adik ni....kan? She really needs some advised.


11 comments:

  1. Tak reti nak bagi nasihat...walau apa pun..semoga adik tu tabah hadapinya..betul kata SA, perjalanan adik tu masih jauh, teruskan hidup, carilah kebahagian sendiri.

    ReplyDelete
  2. kenapa ye macam ni? biasa orang yang kita percaya la akan khianati kita. Allahuakbar sedihnya. memang susah nak terima..susah sangat tapi hidup perlu diteruskan dan perlu langkah ke hadapan.

    ReplyDelete
  3. huishhh...baca aje dah geram dik. Takpe..lelaki bukan seorang. kalau belum kahwin dia dah buat hal... dah kahwin nanti pun sama aje... percayalah.

    ReplyDelete
  4. Memang sakit, memang derita kalau menghadapi situasi begini. Belum kahwin sudah curang. Kalau ikut fikiran, rasionalnya lebih baik tinggalkan walaupun pedih, sakit dan rasa nak mati. Tapi kalau ikut hati dan perasaan nak teruskan, takut pisang berbuah dua kali pula. Baiklah sakit merana sekarang daripada sakit jiwa pada masa akan datang.

    ReplyDelete
  5. Berat dugaan bertunang ni. Yg mengalami saja tahu betapa susah mau cope 😭

    Semoga dipermudahkn utk adik tu

    ReplyDelete
  6. Kesiannya kat adik nie.. better move on aja kut pelan-pelan. Pasti ada hikmah dan penganti yang lebih baik lepas nie..

    ReplyDelete
  7. Baca tajuk pun dah terasa seram.
    Apa2 pun semoga dipermudahkan urusan adik tu.

    ReplyDelete
  8. semoga kawan SA tu tabah. bukan mudah bila dikhianati, dengan org2 yg rapat pulak tu.

    Kalau jadi ammi, ammi akan minta putus tunang sbb ammi mmg tak suka dikhianati dan ditipu

    ReplyDelete
  9. kerana cinta, semua benda boleh jadi kan , mmg berat nak terima dugaan ni, hope si mengadu tabah hadapi dugaan ni and cepat move on... :(

    ReplyDelete
  10. wow kak SA dah macam konsultan.. tapi saya setuju sebab elok juga kantoi sekarang dari kemudian hari. jgn risau umur muda lagi tentu akan berjumpa yang 100x lagi baik insya allah

    ReplyDelete
  11. kalau masa tunang pun dia da buat gitu, baik move on je la dik..sebab nanti bila da kawen, jangan fikir dia tak akan ulang lagi..sebab tu masa tunang ni Allah duga macam2, nak tunjuk kat kita siapa sebenarnya bakal pasangan hidup kita tu...wallahua'lam

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah