Friday, December 11, 2020

Resepi Sotong Bakar Air Fryer

Hi korang...

Macam yang SA janjikan sebelum ni..SA nak kongsi resepi Sotong Bakar yang SA bakar guna Air Fryer je minggu - minggu sudah...sebenarnya tengok entry Amy Mama Tisya sebelum ni...rasa nak cuba buat..tak susah pun sebenarnya...bahan- bahan pun guna apa yang ada je kat dapur. SA memang standby bahan- bahan untuk grill sebab kat rumah ni memang rajin main masak- masak grill2 ni..Kalau adik beradik balik berkumpul memang rajin la kami semua buat makan- makan macam ni...nanti next bulan ni birthday Mak SA...maybe bleh buat jugak kot....

Eh jom la tengok gambar...bahan- bahan simple jer SA guna


Bahan- bahan

  1.  Of course Sotong kan x kan udang plak...hehehe... > 2 ekor sotong besar2
  2.  Sos Tiram 2 Sudu
  3. Sos Ikan / Nampla 1 sudu
  4. Serbuk kunyit 1 sudu kecil
  5. Serbuk Kari Ikan 1 susu kecil
  6. Serbuk Lada Hitam - 2 sudu kecil
Perap 1 jam sebelum grilled.


Panaskan Air Fryer  - 10 min

Then masukkan sotong dalam Air Fryer

Set timer 15 min

Set suhu 150 darjah celcius

Memandangkan sotong akan liat kalau terlebih grilled so cukup 15 min..kalau rasa nak adjust ke 20 min pun boleh ikut selera..

Dinasihatkan untuk makan panas- panas sebab sotong tetap akan liat bila dah sejuk.


So kita biarkan dia bersauna seketika sampai Air Fryer berbunyi Ting!!! tanda dah siap


Untuk sos plak SA beli sos Thai yang betul2 dari Thai tu...jangan risau halal ye...lupa nama sos tu...tuangkan skit dalam mangkuk sos, tambah 2 sudu besar sos ikan/ Nampla dan hiriskan daun ketumbar . Kalau terlampau pekat sos tu boleh letak air panas sikit...


Dah Siap...curahkan sos tadi...


Sexy tak?


Untuk memudahkan makan SA potong- potong...so cukup 2 ekor sotong besar tu untuk 4 orang makan


Sos tu boleh jer curahkan dan gaul atas sotong dan kalau nak buat dipping pun boleh jugak...simple..sedap..mudah..dan sangat cepat...selalunya hidangan macam ni SA masak sebulan sekali je..tak leh masak selalu sebab kolestrol kan..Semua kena jaga sekarang...

Amacam?

Senang kan resepi SA?

Selama mencuba.....


9 comments:

  1. Wow, sedapnya, presentation pun nampak very restaurant-quality.

    ReplyDelete
  2. Ehh, sedapnyaaa! Nak try lah nantiiii.. heheh... tq info.. dah save... bebila free .. boleh refer...

    ReplyDelete
  3. Ini yg berkobar2 nak sambar air fryer seketul ni... menggodanya sotong tu kak oi

    ReplyDelete
  4. Wah sexynya sotong tu .. Kulitnya tanned selepas di air fryer.. Yum yum

    ReplyDelete
  5. macam kena beli air fryer ni la , sbb senang ja nampak

    ReplyDelete
  6. nak try la buat nanti.. minggu lepas order sotong mcm ni le tapi mcm tak umphhhh

    ReplyDelete
  7. perghhh meleleh ailio kita nengok ni kak!

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah