Wednesday, November 16, 2022

Resepi Kari Udang Harimau Campur Nenas Memikat Selera

Assalamualaikum...

Haaaa pagi- pagi SA dah saji korang dengan resepi Kari Udang campur Nenas kan....hehehe...saje je sebenarnya...sebelum ni dah janji kan nak share resepi walau korang sendiri pun pandai masak kari udang campur nenas ni..Bosan dengan masakan gulai biasa sebab tu tukar masak kari..Jom kita cuba masak kari udang campur nenas ni. Memang sedap makan dengan nasi panas-panas.

Maaf ye..resepi ni x sesuai untuk orang yang diet...tak sesuai jugak untuk mereka yang sedang berpantang bersalin...sebarang kejadian terliur adalah tanggungjawab sendiri ye..hehehehe....Apa- apa hal SA lari duluuuuu......



Resepi Kari Udang Nenas, Rasa Pekat Masam Kuah Memikat Selera

Bahan-Bahan:
  1. 500 gram udang harimau saiz besar
  2. 1 biji nenas saiz sederhana – dibersih dan dipotong kecil
  3. 2 cawan pati santan – SA guna santan kotak
  4. 1 cawan santan cair - letak air je..
  5. 1 peket rempah kari udang – cap Adabi
  6. 3 biji bawang merah
  7. 2 ulas bawang putih
  8. 2 cm halia
  9. 3 tangkai daun kari
  10. 1 sudu besar kerisik
garam dan air asam jawa secukup rasa

Cara Penyediaan:

  1. Bersihkan udang dan buah nenas kemudian kupas semua bawang, halia dan dimayang halus. Panaskan minyak secukupnya dalam periuk dan tumis semua bawang bersama kayu manis, daun kari, bunga lawang dan cengkih sehingga terbit bau wangi.
  2. Bancuhkan rempah kari dengan sedikit air di dalam mangkuk. Bila bawang sudah layu, masukkan rempah kari dan terus dikacau sehingga rempah kari masak dan terbit minyak.
  3. Jika rempah nampak kering boleh ditambah sedikit minyak masak.
  4. Kemudia masukkan semua santan dan kacau supaya semua bahan mesra dan biarkan kuah mendidih kemudian masukkan air asam jawa secukup rasa, kerisi secukupnya, semua buah nenas dan kacau.
  5. Masukkan garam dan gula secukup rasa dan biarkan udang masak baru la ditutup api dapur. Jangan masak terlalu lama nanti udang terover masak serta menjadi liat.


Udang harimau


Nenas sebiji yang kecil je...


Kunyit hidup, halia, bawang putih, bawang merah tumbuk lumat


Daun kari


Tumis bahan sampai betul- betul masak dan pecah minyak


Masukkan sekotak santan..campur air jugak...


Renehkan seketika sampai santan betul- betul masak


Masukkan nenas


Kemudian masukkan udang...


Tak perlu lama sangat nanti udang tekstur jadi keras


Tadaaa......dah siapppp......

Dah siap kari udang nenas kita. Boleh makan dengan nasi panas-panas memang sedap! Rasa masam kuah daripada nenas menjadi penambah selera. Kalau ada lauk ni, boleh bertambah nasi berkali-kali tau. 

Semoga perkongsian ini bermanfaat ye...


14 comments:

  1. ngences tengok nenas saya smlm masak kari udang campur terung dah terlintas sedapnya kalau ada nenas

    ReplyDelete
  2. sedap, udang dengan nanas ni memang sesuai bergabung bersama

    ReplyDelete
  3. Udang dengan nanas memang gandingan secocok kan...
    Sedapnya

    ReplyDelete
  4. Sedap niii. Pape masakan yang ada nenas memang saya suka 😁

    ReplyDelete
  5. Mana nak cari yang dah siap masak ni πŸ˜‹

    ReplyDelete
  6. sedap tu...tp kalo udang ngan nenas slalu masak lemak...tk pernh lg masak kari gini

    ReplyDelete
  7. Kalau SA pergi Seri Menanti or Kuala Pilah, cuba cari rempah cap Ikan. rempah ni kalau buat masak rempah terung, udang atau nenas memang sedap. rasanya turun-temurun org kg guna rempah ni, 80 sen je sebungkus. cer cakap kat pakzain kot dia tahu hehe

    ReplyDelete
  8. Memang bermanfaat sangat...ammi tak pernah masak sendiri kari udang

    ReplyDelete
  9. sedappp..nampak pekat elok kuahnya...yum yum

    ReplyDelete
  10. Masya Allah sedapnya....masam-masam gitu

    ReplyDelete
  11. Sesekali masak udang masak kari pun sedap. Dapat pula kuahnya pekat. Gaul dengan nasi panas mabeles!

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah