Sunday, July 5, 2020

Kari Udang Campur Terung Telunjuk Guna Rempah Adabi Cara SA

Hi korang ..

SA kan..takde la pandai mana pun masak kari dan SA akui belum pakar masak kari. Setakat masak lemak cili api tu sap sap soi je ..hehe...tapi kali ni kari SA mabeles...menjadi dan tip top..sape lagi nak puji kan...SA ada beli udang harimau kirim kat adik bongsu...biass la udang harimau mahal kan..dapat beli RM35 sekilo...punya la banyak dan besar-besar udangnya..memang kantoi la SA nyer check up Rabu nanti..sure kolestrol punya bacaan x cantik..ye la makan plak udang kan....

So hari ni SA nak berkongsi cara-cara masak kari udang harimau guna rempah adabi cara SA...SA sediakan step by step bergambar ye...


Yang dah siap masak kita letak first gambar bai effect terliur ..


Bahan-bahan tumis..halia, kunyit hidup bawang putih dan bawang merah..semua ni di tumbuk ..kari udang atau ikan memang tak perlu guna 4 sekawan ...so x yah letak


Semestinya sepeket serbuk kari ikan  Adabi


Bahan yg dh ditumbuk halus


campurkan bahan ditumbuk dengan kari dan dan sesudu cili kering yg dh diblender serta 2 pelepah daun karipule..SA letak cili mesin sesudu sebab cili kering sekarang pedas giler


Udang harimau yg blom di potong muncungnya


Yang ni dh siap dibersihkan  .ada lebih dari 20 ekor utk berat sekilo..SA masak semua sekali..


Sebungkus santan dan terung telunjuk



Tomato 2 biji belah 4


Tumis bahan yg ditumbuk dan rempah kari sehingga garing dan dan  bau


Masukkan santan..biarkan mendidih dan agak pekat..dh pekat masukkan terung dan tomato..


Masukkan udang harimau


Masukkan semua dan gaul.mesra...biarkan mendidih..tak perlu masak lama sebab tak nak udang overcooked..udang cepat masak kan..kalau overcooked dia dh x fresh dan liat...


Biarkan seketika...


Perasakan garam dan dah siap!!! SA guna garam kasar...


Semangkuk kebahagiaan...

Rezeki hari Sabtu...

Alhamdulillah adik2 balik dan merasa sorang sikit...ada lagi sekilo untuk lauk lain kali la plak..SA ingat nak buat sambal petai..tunggu la nanti..SA simpan dalam freezer dulu...seronok makan ramai-ramai..SA gandingkan dengan ikan masin bulu ayam goreng garing dan sambal belacan serta ulam bayam brazil serta pucuk pegaga...buat sup ayam untuk anak-anak...settle nasi seperiuk...

Tak tau la apa nak jadi 8hb nanti...confirm kantoi masa check up...asyik makan seafood dan daging je lately...haih...sabar je la...

13 comments:

  1. Waduh sedapnyaaa SA, udang kalau besar, masak apa pun sedap jadinya...

    ReplyDelete
  2. Besau2 udangnya.
    Kat rumah ni terung telunjuk banyak, tapi tak berapa minat nak makan.

    ReplyDelete
  3. Alahai.. Sedapnya.. Bsar2 udang tu2

    ReplyDelete
  4. Sedapnya udang. Kami dah beli udang 2-3 minggu lepas, memang duk buat kari la, masak sambal la. goreng kunyit la, syok uiii

    ReplyDelete
  5. sedapnya kak... bagi dana udang ni masak apa pun mesti sedap, lagi lah kalau yang segar

    ReplyDelete
  6. Nampak lebih sedap dari masakan Hotel. Lama tak tanam terung jari telunjuk.Rasa rindu pula.

    ReplyDelete
  7. semalam pun makan udang harimau..tapi menu sambal...makan dengan nasi lemak...

    ReplyDelete
  8. udang masak kari pun sodap kak. ye betul. cili kering sekarang dah tahap pedas. Tak payah masuk cili lain dah nak bagi pedas.

    ReplyDelete
  9. Alamak terliur sangat ni tgk kari udang campur terung hehe. dah la fav ika hee

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah