Saturday, October 24, 2020

Terapi Diri Dengan Bercucuk Tanam

Hi korang...

Korang yang mengikuti blog SA dan lama mengenali SA pasti tau aktiviti Abah SA Pak Zain yang suka bercucuk tanam. Walau takde tanah yang luas, tanah sekangkang kera depan rumah ni yang dikerjakan Abah. Dalam pasu pun jadi dalam polly bag pun jadi...macam- macam pokok Abah tanam.silih berganti...SA pun tumpang seronok belikan macam- macam anak pokok dan pasu serta tanah. tak lupa jugak baja.Tapi abah ni suka buat baja sendiri. Guna air basuhan ikan atau ayam...semua tu baja asli katanya...dan hasilnya korang tengok sendiri la...Abah memang tak guna baja yang ada chemical.

Jom tengok gambar


Sayur peria ni SA dah petik hari Khamis. tapi takde la dapat banyak..SA plak x selak- selak pokoknya...rupanya ada lagi yang besar-besar. Dapat la 6 biji. 3 biji Ateh dah ambik..kani memang suka makan sayur peria


Hasil cili api yang SA beli anak pokoknya kat kawan sekolah awal bulan lepas...


Bunga kunyit...sedap rupanya buat ulam cicah budu


Cantik kan bunga pokok peria...


Bnayak kan buah dia..baru satu pokok dari 12 batang pokok...pokok yang lain sedang berbunga


Pucuk pegaga yang abah baru semai...SA petik sikit buat ulam makan tengahari...


Seronok bila apa yang kita tanam mngeluarkan hasil kan...hasil berbudi pada tanah..Abah suka tanam...SA plak suka petik...huhu..kalau bab tanam SA agak x pandai...confirm tak menjadi...mati semua pokok..SA cadang nak beli anak pokok Terung Brinjal yang kaler purple tu...dah order ngan kawan office anak pokok terung..hehehe...mesti best nanti..SA bukan apa..aktiviti ni bagus untuk abah...dari dia tak buat apa kat rumah kan...satu terapi diri untuk abah dengan bercucuk tanam...nanti bila- bila SA akan update lagi mini kebun abah ye...

See ya next entry...


 


18 comments:

  1. ini yang orang tua2 cakap berbudi pada tanah tu kan :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.Bila dah nampak hasilnya semangat lebih berkobar-kobar.

    ReplyDelete
  3. wahhh..betul2 tu kak...
    nieyl pun suka kalau dapat petik2 hasil tanaman yg kita tanam sendiri..

    ReplyDelete
  4. wahhhhhh banyaknya tanaman.
    bunga kunyit tu saya suka letak bila masak sup ikan.

    ReplyDelete
  5. syok betul tengok hasilnya...lepas ni boleh cuba jugak baja semulajadi macam ni..semalam pun baru tanya kawan pasal baja guna air basuhan ikan dengan ayam ni..

    ReplyDelete
  6. Geramnya tgk peria n cili padi tu... Fuhhhhh

    ReplyDelete
  7. Yang penting dapat mengeluarkan peluh
    Dapat hasil lagi
    Boleh sedekah lagi.

    ReplyDelete
  8. rajinnya berkebun... Teman pun ada juga mencuba, pernah tanam pokok cili... tapi kena serang dengan bena putih... frust... terkubur sekejap impian nak berkebun...

    ReplyDelete
  9. Seronok nye tengok hasil. Peria tu kalau buat peria krispy tu sedap nye

    ReplyDelete
  10. Mmg menjadilah tangan pak zain ni... hijau je.. yg paling menarik hati tu bunga kunyit tu... sedapppnyeee

    ReplyDelete
  11. bila dah ada hasil. bestnya kan

    ReplyDelete
  12. Rajin nya.. menjadi sungguh tangan Pakcik Zain ni.

    ReplyDelete
  13. Nak try la bunga kunyit tu kak. Sana sini orang kata sedap. Last week try ulam pucuk kaduk. Pun sedap juga.

    ReplyDelete
  14. seronok benornya SA bila bercucuk tanam ni sebab apa yg kita nak makan tak payah beli. semua ada kat rumah je. Nak guna, keluar pi amik petik je.

    ReplyDelete
  15. seronok tgk org bercucuk tanam.

    ReplyDelete
  16. hehe berbakti pada tanah memang akan ada hasilnya.. suka tngk rumah2 yang ada tanam2 ni dan rasa happy bila pokok dah membuahkan hasil. kat rumah saya ada pokok mulberry je n pokok2 mak..

    ReplyDelete
  17. Semua menjadi tu. Best lah dapat makan hasil tanaman sendiri. peria tu sedapnya rebus cicah sambal belacan.

    ReplyDelete
  18. alhamdulillah.
    memang satu terapi.
    aida pun baru ni la berjinak-jinak dgn cucuk tanam ni.
    hobi di hujung minggu :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah