Thursday, December 28, 2017

Durian Jelebu 2 Biji RM98,Beli Juga Walau Mahal Sebab Teringin

Harga Durian Semakin Mahal, Tapi Orang Tetap Beli..

Kalau nak ikutkan harga durian yang semakin tak masuk akal memang kempunan la x merasa makan durian..jangan kata durian yang ada gred istimewa je yang mahal..malah durian kampung pun sama mahal..last 2 week abah beli kat Melaka..durian kampung untuk buat tempoyak..RM50 selonggok..dapat la buat tempoyak sikit..dapat sebotol je..jadi la kan..makin lama harga durian makin tak munasabah..macam mana la anak-anak kita nak makan durian nanti..kalau nak tanam pun ntah bila besar dan matangnya..silab haribulan cucu cicit je yg merasa kan..ada je yang sombong cakap..kalau tak mampu lenkali tanam la pokok durian..haih..muluttt....kalau la tanah tu boleh di cop2 je milik kita takpe la nakntanam bape banyak pokok...ini jangan kata seekar..sekangkang kaki pun takde....kadang x faham mulut orang ni la..main sedap cakap je..

Panjang plak mukadimah..baru minggu lepas SA beli 2 biji durian..katanya durian dari Jelebu...RM20 sekilo..tapi hati dh memang nak sangat makan durian..lelap mata je la bayar RM98...memang la mahal..tp nak buat macam mana..dh teringin..harga sekarang x macam harga dulu...


Cantik2 duriannya kan..


Sebiji ni 2kg lebih


Abah belah sebiji je dulu..payah nak cari ruang..


Tadaaaa...cantik warna dia dan tebal isinya


Gemuk2..haih..rasa macam nak lagi je


Rasa dia....ermmm..x dpt nak cakap la..lemak berkrim..macam eskrem durian

SA makan 3 ulas je dah kenyang dah..memang x makan lain la malam tu..makan 3 ulas tu je..sebiji ada 8 ulas isi...


Ada la sedara mara yang cakp buat apa beli durian mahal2..dah tu kalau tak beli macam.mana plak kan..memang la mahal..kalau nak fikir mahal je sampai ke sudah x makan durian..mana boleh tahan tengok orang duk update kat IG nganFB gambar makan durian..kalau la orang jual durian ni ada mesin swipe kredit card..dah lama dah SA beli durian hari2..

Tapi tu la..bila fikir balik memang la harga durian sekarang di luar kemampuan..bukan durian aje..malahan banyak bahan-bahan mentah naik harga..nak berbelanja untuk makan pun mahal..nak makan ni...tapi barang mahal..dah tu takkan nak tukar cara pemakanan plak? Makan oat? Makan bubur je? Tak mungkin la kan..nasib baik masih ada kerja..so ketepikan lah sikit duit gaji tu kan..macam SA sampai sanggup hari2 bawak bekal..memang ekonomi kita teruk..ni dengarnya tahun depan lagi teruk..entah la..kalau boleh la migrate negara lain..dan proses migrate tu senang..lama dah buat kan...berbalik pada harga durian...abah SA ckp..kalau nak makan..tutup mata je bayar..benda makan x kan nak berkira..

Bab makan memang SA tak berkira sebenarnya...tp sampai bila tak kira? Minyak pun harga kejap turun kejap naik kan?


42 comments:

  1. Uishh, nasib baiklah saya bukan hantu doyan..muahaha..hari tu makan dalam 3, 4 ulas dah jadiklahh..ahahah~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun bukan hantu durian tapi sesekali dapat tu sedapnya

      Delete
    2. Kan, hari nii... abah p beli jugakkk finally..untuk family..dah emmasing ngidam...

      Delete
  2. Baru2 ni pun kitorang beli je durian . Memng mahal. Tapi..anak2 dok zikir nak durian..naj durian heheh. Akhirnya..leleh juga ari daddy dorang. Beli juga 2 biji

    ReplyDelete
  3. Somban ade dah kak jual sekilo rm7-8. Tapi duyan kampung lah. Hehehe hr tu mkn kat dusun pn xpuas sbb ade yg xjadi. Weekend ni nk balik somban cr lg. Kalau dah goma duyan xkisah hg mhl ke murah kan kak. Tapi isi cantik tu kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa kalau kena yang xjadi tu la yang stress

      Delete
    2. Stress ... terpaksa cari lain..huhuu

      Delete
  4. Betul SA..kalau nak kira harga, mmg mahal tapi nak makan..pejam mata je la bayar..husband pun bulan lepas nak makan durian..pi la kat area P.J,ada satu kedai tu mmg jual durian je..masa tu stok yg ada semua musang king..sekilo RM58..total RM190..uwaaa..nk buat camne,mahal pun mahal la sbb suka punya pasal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, bila dah teringin, kena jugak dapatkan...kang tak sedap jer tekak ni..mueehehe

      Delete
    2. Itulah, xpa la janji terlepas keinginan tu uwaaa

      Delete
  5. mahal isi molek tkpe..jgn mhl isi xok mmg menguji kesabaran la...tgk isinye tu mengancam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cam sedap je kan kak.. rasa cam nak g beli sekarang pun ada juga

      Delete
  6. Nampak cantik sangat isi durian tu.
    Berbaloilah walau pun mahal.

    ReplyDelete
  7. Isi lawa tapi itulah mahal sangat!!

    ReplyDelete
  8. selalu jugak nampak orang ckp durian mahal aiyo hahaha terliur dah tengok sa makan

    ReplyDelete
  9. Kalau mahal tapi cantik dan tebal isinya tak mengapa. Nasib baik Rawlins tak suka langsung durian, boleh jimat duit buat beli benda lain hahaha

    ReplyDelete
  10. mahal nya.. nak makan durian pun nak kena menabung sekarang. tapi kat shah alam masih ada laa 3 biji rm15 or rm20.

    ReplyDelete
  11. aduhai....saje je tau....
    dah la nieyl ni pantang nampak durian...
    meleleh air liur nieyl ni kak...

    ReplyDelete
  12. kan ... tapi Sal pun sama , tak kan nak berkira part makan . sesekali beli jugak , barang akan selalu naik dan takde dah nak turun . huhuhu

    ReplyDelete
  13. huhuhu... tak dapat makan durian yet... teringin betul nak makan.....

    ReplyDelete
  14. alahai.. menggugat iman betul lah tgk SA mkn durian.. sedapppp

    ReplyDelete
  15. tu la orang tetap beli sama macam beras walaupun maahal orang tetap nak beli sebab benda tu dah macam ruji pemakanan rakyat Malaysia, tapi sekarang nasi pun malas nak makan durian pun malas makan sebab tak mampu.. mampu tengok je la hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serious r, tak makan nasikkk?? Ok, leh kurussss kalau berterusan cmnih....

      Delete
  16. Mahalnya. Saya ni dah berapa lama dah tak makan durian. Satu malas nak mencari. Satu lagi sebab mahal sangat

    ReplyDelete
  17. mak oi! mahalnya! nak dekat RM50 sebiji! tapi sekali sekala, dapat pula isinya bagus berkualiti pastilah berbaloi. hihi.. sedapnya... mengidam terus

    ReplyDelete
  18. Jangan risau, RM 98 itu murah sebenarnya. Kalau beli kat Jalan Alor, boleh beratus-ratus harganya.

    ReplyDelete
  19. Mak aiii mahalnyer... durian ni macam dah jadi makanan orang kaya jer... huhuhu

    ReplyDelete
  20. Durian memang mahal sekarang. last time we all makan biji biji now makan satu biji saja :(

    ReplyDelete
  21. alahai sedap nya puas hati makan kan, mahal ok berbaloiii hehe

    ReplyDelete
  22. Durian memang mahal sekarang SA.. nak tak nak kena beli kan kalau dah teringin.. huhuhu..

    ReplyDelete
  23. Tu la durian dah berlambak tapi tetap mahal... dulu2 jual longgok dan ikut biji skg semua jual timbang ... dah tu harga lain lain lak sekilo... patut harga durian pun kena kawal laa...

    ReplyDelete
  24. Penggemar durian tetap akan beli walaupun mahal. Bab harga tolak tepi. Tapi kadang tu sampai rasa tak masuk akal sangat harganya. Sebab berat kebanyakannya dtg dari kulitnya.

    www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete
  25. tahun ni Bonde puas makan durian..... tri pergi perak , ETR Melaka-Johor semua diaorang belanja Durian! Alhamdulilah rezeki sangat, tapi durian Jelebu ni pon mengancam jugak ni hadoiiiiii nak kena pi jeledu nampak eh!

    ReplyDelete
  26. Sedapnya durian kak SA. Favorite juga ni. Tengok kak Sa makan terus nak pi beli. Kempunan ni.

    ReplyDelete
  27. woww.. 2 biji TM98.. perghh.. tapi bila tengok isi dalam kekuningan dan keemasan camtu.. besar pulak tu ulas2 dia.. TB rasa berbaloi makan .. untuk lepaskan keinginan biarlah sekali dapat yang betul2 puas hati kan kak..

    ReplyDelete
  28. Zaman sis kecik2 dulu berguni guni ayah dok beli durian sb murah. Sekrg nk beli sebijik yg sodap pun pikir 10 kali..mahal betul. Nasib baik sis bukan peminat sgt. Ada..adalah..kalau tak ada tak apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama! Abah saya pon sama........ berguni kot, sampai pening bau tak hilang dah dua hari..rindu zaman dulu kala :)

      Delete
  29. Takpe kak, mahal pun asalkan makan habis dan sedap. Yang sakit hati, kalau mahal dan tak sedap, isi busuk tu. Rezeki akak.

    ReplyDelete
  30. Aduh elok sangat duriannya terliur kita tengok. Sejak lepas bersalin ni yaya macam jadi hantu durian pulak. Dulu tak makan sangat huhu

    ReplyDelete
  31. Kalau mahal dengan isi cantik dan sedap macam ni berbaloi kak. Ish, tetiba saya pun teringin nak makan doyan

    ReplyDelete
  32. mak ai makin mahal durian.. harga naik mendadak tp isi kuning tu

    ReplyDelete
  33. mahal tak apa asal buahnya best seperti ini kak

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah