Monday, December 25, 2017

Buah Asam Gelugur Dipanggilnya Buah Labu

Hi korang...

Penat SA gelak bila dapat whatsaap dari adik SA si Lisa...Lisa kan ada anak kembar..mula2 pelik la apesal Lisa bg gambar ni..SA masa tu tengah kerja so bila guna wifi opis gambar jadi auto dowload..SA tgom je la gambar tu..rupanya ada caption lawak yang Lisa share sekali...penat SA gelak sensorang kat opis....

Jom tengok conversation between atuk dan si kembar....

Atuk : Adeliya...Aressa meh tengok buah, atuk nak tanya ni buah apa?

Jawapan si kembar  dengan confidentnya :

Buah Labu atukkkk......

Hahahahhaa.....SA baca pun memang gelak...ada ke buah asam gelugor dikatanya buah labu....aduhai la anak..ini la masalahnya anak anak tak kenal nama buah...


Kat mana abah dapat buah asam gelugor ni? Abah beli kat pasar tani katanya...elok cantik masaknya buah asam ni...


Buah asam ni dihiris-hiris dan di jemur sampai kering untuk dijadikan asam keping..mak cakap memang dari dia budak2 dulu buat asam gelugor atau asam keping ni...kalau beli sebungkus pun dah mahal..kebetulan abah jumpa buah ni kat pasar tani..terus beli dan buat asam keping sendiri...buat sendiri lagi senang..banyak dapatnya dan lama simpan kan..
Asam keping...sememangnya digunakan dalam setiap masakan dan menjadi bahan penyedap makanan kan..SA selalu masukkan asam keping dalam kuah laksa, masak pindang dan macam-macam masakan lagi mengikut kesesuaian..

Arwah atuk SA ada beberapa pokok di tanah dusun tapi dah x pernah pergi..memang x pergi la sebab dusun atas bukit tinggi...kalau berbuah sure diambil orang..bukan setakan pokok asam gelugor je..pokok petai pun ada beberapa batang..naknnaik ke dusun tu pun ambil masa yang lama...

Dalam dunia science memang asam gelugor ni banyak kesihatan khasnya dalam dunia perubatan..

Korang guna asam keping dalam aktiviti memasak korang?

36 comments:

  1. Buat asam pedas dan laksa sedap...

    ReplyDelete
  2. A ahh, sedappp gelugoq...hehe~
    Kenalilah buah labu :)

    ReplyDelete
  3. ni kalau sha tengok pun cakap buah labu haha, sha pernah buat asam ni sendiri. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaa..nak sama je rupanya sekali imbas. Beza ia kecil dan kulitnya tidak la cam labu hehe

      Delete
  4. Budak zaman sekarang tak pernah nampak kut SA.. hahaha.. Kak Sue masa kecik-kecik pun Opah selalu potong n buat sendiri..

    ReplyDelete
  5. Sis pun tak tahu buah tu kalau org tanya..hehehe. SA cakap jadikan asam keping barulah tahu asam keping tu dari buah ni..hahaha...sian kan dah tua2 pun tak tahu...:D

    ReplyDelete
  6. dulu masa pertama kali nampak kat kampung pun miza panggil buah labu kecik. hehe rupanya asam keping

    ReplyDelete
  7. Suka juga guna asam keping dalam masakan.. Mak sedara Sha sampai sekarang buat sendiri asam keping nie..

    ReplyDelete
  8. Mama pun lebih suka Asam keeping Dari Asam jawa. Cantik buah dia Kan. Mcm 🍅

    ReplyDelete
  9. harus guna asam keping..nak rendam ikan,ayam..mmg guna asam keping ni ler..

    ReplyDelete
  10. Wajib la guna..tapi kalau rebus atau kukus ikan. Dan asam keping tiada kita gantikan gan cuka je. Tapi rasanya kurang la sikit

    ReplyDelete
  11. Asam gelugur ni pun boleh kuruskan badan juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh, ya meyhhh?
      tips bergunaaaaaaaaaaaaaaa... ok..tq info

      Delete
  12. Hahaha..lawak budak budak nih..labu pun labu la

    ReplyDelete
  13. Tapi betul la SA sekali imbas cam sama hehe

    ReplyDelete
  14. Nak sama rupanya tu SA. Hee hee....buah asam gelugur tu pun tak pernah saya tengok....

    ReplyDelete
  15. Saya pun baru tahu pasal itu masa ke homestay kat Janda Baik... sebelum tu tak kenal pun...

    ReplyDelete
  16. Betul la buah tu nampak mcm labu mana budak2 tak cakap
    labu haha... bila dipotong baru la nampak kepingannya huhu

    ReplyDelete
  17. Tak terfikir lak Sal nak beli buah terus..lepas ni harus la..dpt jimat ckit

    ReplyDelete
  18. Tapi, tapi, tapi, itu memang nampak macam buah lagu. Hehe. Saya suka asam gelugor, letak dalam mi kari Maggi. Memberi kelainan. Tapi kalau laksa, pakai asam jawa lagi sedap sebenarnya (that is how the Chinese make laksa ;) )

    ReplyDelete
  19. Teringat arwah opah di kampung pun selalu jemur kepingan asam jawa utnuk buat jual.. rajin arwah masa tu.. betul kak SA, asam jawa ni penyedap masakan..

    ReplyDelete
  20. haha... mini labu kot diorang igt tu... tapi bkn budak kecik je y xkenal, y besar pun kenal yang dah jadi asam keping tu je... sy sendiri xpernah tgk pokok tu camne..

    ReplyDelete
  21. wahhh mcm nie baru terbaik banyak ulam n herb semua buat sendiri dan segarrrr :)

    ReplyDelete
  22. alamak. haha. saya pun baru tahu begini rupanya buah asam keping. Haha. Bagusnya buatan sendiri. :D

    ReplyDelete
  23. Wahh.. bole la cuba kn. Lg yakin klu buat sendiri. Fresh tu.

    ReplyDelete
  24. bestnyaaaaaa....mana nak cari buah ni..teringin nak buat sindiri asam keping huhuhu

    ReplyDelete
  25. hahaha kita pun baru tahu bentuk asal buahnya macam ni T_T selalu nak masak tahu asam keping dh siap tinggal masak je.. kena belajar lagi ni.. hehe thnx share yea kak SA :)

    ReplyDelete
  26. Lama tak balik kg suami... memang ada pokok ni... memang kalau balik cari buah asam gelugur proses sendiri jadikan asam keping... Kalau cuaca panas memang cpt kering... mudah kerja menjemur.

    ReplyDelete
  27. Never seem the real fruit but I have seen before the dry type. Does is super sour?

    ReplyDelete
  28. dulu-dulu tak kenal buahnya.. tapi jumpa kat janda baik pertama kali tgk pokoknya

    ReplyDelete
  29. Betul.. dari beli dapat sikit baik buat sendiri dapat banyak. Jimat pun ye jugak.. ;)

    ReplyDelete
  30. ni kali pertama ika tgk buah cmni hee sbelum ni tak pernah tgk sis

    ReplyDelete
  31. Sha pun pernah buat sendiri asam keping nie.. nak cepat keringnya memang hiris nipis betul.. kikiki..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah