Monday, October 15, 2018

Tips Elak Debu Di Rumah

Hi korang...

Debu rumah biasanya berkumpul di kasut, bantal, kerusi, peralatan rumah yang terbiar lama dan banyak lagi. Ia juga termasuk permainan kanak- kanak serta peralatan lain yang sering terlupa di cuci. Bab debu atau habuk ni memang SA sensitif, kalau ruang rumah atau bilik banyak habuk boleh mendatangkan penyakit. Antaranya asthma, sinus dan selsema. gatal- gatal kulit dan banyak lagi. Rumah berdebu dan berhabuk pun tak elok untuk kanak- kanak dan mengganggu pernafasan kita semua.



Tip di bawah ini berguna untuk menghindari atau mengurangkan debu dalam rumah anda. Jika anda termasuk individu yang alah debu, pastikan anda mempraktikkan panduan ini.


  1. Jauhi ruang yang sedang dibersihkan. Jika anda sendiri yang membersihkannya, lindungi mulut serta hidung anda dengan kain bersih.
  2. Untuk mendapatkan ruang yang bersih dari debu, ikuti langkah-langkah ini
  • Keluarkan semua barang dari bilik tidur termasuk alas lantai, permaidani dan semua barang dari dalam almari
  • Bersihkan bilik tidur mulai dari syiling, dinding, lantai, almari dan peralatan lain
  • Bersihkan bilik tidur diluar bilik. Kemaskannya satu persatu dengan dibersihkan sebelum dipasang kembali.
  • Kasut, bantal dan peralatan yang tidak digunakan perlu dibungkus supaya tidak terkena debu
  • Cuci cadar dan sarung bantal dua hari sekali
  • Peralatan di bilik tidur perlu minima, jangan gunakan permaidani berdebu dan lama
  • Adalah lebih baik jika bilik mempunyai alat penyedut debu
  • Bilik sebaiknya dijaga supaya sentiasa bersih
  • Jendela dan pintu perlu sentiasa ditutup
  • Jauhi dari duduk atau bermain pada kerusi yang sudah lama
  • Hindari tempat lembab dan tempat kedap udara
  • Anak yang tidak tahan debu jangan diberikan mainan yang berbulu kerana ianya memerangkap debu dan habuk
  • Pastikan anak bermain di ruang yang bersih dengan permainan yang bersih
  • Jangan biarkan pakaian bergantung atau barang- barang lain lama di dalam bilik



SA harap dengan sedikit panduan ini dapat membantu kita semua menghindarkan dari habuk atau debu di dalam rumah terutamanya bilik tidur. Penghidap asthma especially perlu mengambil berat tentang kebersihan rumah dan bilik tidur untuk mengelak dari serangan asthma. Sama- sama kita pastikan kebersihan untuk kesejahteraan keluarga kita..

32 comments:

  1. dah lama rasanya x mengemas habuk² ni...aduhai...
    tebal mana la habuk ni

    ReplyDelete
  2. Tq SA.. Cuci cadar and bantal dua hari sekali kena rajin wat tu :)

    ReplyDelete
  3. sha tiap kali cuti wajib kemas bilik! walaupun seminggu sekali cuci tetap berdebu :3

    ReplyDelete
  4. Teman pun memang tak suka debu nie... pantang betul...

    ReplyDelete
  5. Bilik tidur kat kampung mmg sy cover kain putih kat katil. So nanti tilam n bantal tak kena habuk n taik cicak. Jenuh nak bersihkan tiap2 kali balik. Balik pulak sebulan sekali mcm tu.. Hahaha. Bagus tips kak suria ni..

    ReplyDelete
  6. setiap minggu berkemas, tapi habuk dayang juga. Entah dari mana tak tahu. Masuk ikut tingkap kot.

    ReplyDelete
  7. nk cuci cadar 2x sehari tu mcm adoiii. DUlu tak ada anak, rajin cuci seminggu sekali. Carpet pula, mmg saya tak suka..tp asben suka

    ReplyDelete
  8. nak cuci cadar 2hari sekali tu macam errr..tak baper nak ghajin..haha..tapi setakat ni, tak ada masalah alahan kat debu, habuk..cuma tak suka tengok..so selalunya time cuti, mmg bersihkan..

    ReplyDelete
  9. Tips yang bagus ni.. Saya kalau ada habuk or debu memang bersin tak henti henti jawabnya

    ReplyDelete
  10. Bella memang tak boleh dgn habuk. Rumah skrng memang bersepah dan dusty. Disebabkan asma tak sanggup nak buat nanti separuh nyawa. Ingat nak upah orang je kemas. Adoyai. Btw, akan folo tips diberi...

    ReplyDelete
  11. habuk cepat betul datang..rumah bertutup pun habuk cepat juga singgah. 2hari sekali kena bersihkan habuk

    ReplyDelete
  12. good tips. Thank you for sharing

    ReplyDelete
  13. Dlm rumah ni, aida paling kuat elergi tau.
    Kalau elergi dtg, boleh jadik demam 2 hari tau!
    Pakej gatal hidung tak hengat!!! hu hu hu...
    So memang sentiasa clean up rumah drpd habuk ni.
    Byk tips SA ni yg membantu aida. Tq for sharing.

    ReplyDelete
  14. kalo yg jenis ada asma mmg kena pastikan umh tidak berdebu and berhabuk..kalo tk sure bersin je la

    ReplyDelete
  15. memang susah kalau rumah cepat habuk ni.suami airah pun kalau ada habuk sikit cepat je bersin selsema.memang kena jaga sikit

    ReplyDelete
  16. I very sensitive to dust and I will get sinus due to it. Every week I will ensure my entire house is clean and I did on every corner. Luckily my sinus has reduce.

    ReplyDelete
  17. great tips.. time to clean up.... habuk habuk go away fast fast ya... thanks for the tips.. really need it for every household..

    ReplyDelete
  18. Akak kita nak keluar nak kemas katil pun malas ni kan pula nak bawa keluar semua barang dari dalam bilik dan nak bersih satu-satu heheheh tapi betul kita ni alah pada debu sangat teruk yer kena tutuk habis semua ngan mata-mata sekali macam mana tu heehhehe..

    ReplyDelete
  19. kat rumah kita memang banyak habuk..memang kena kerap sangat bersihkan...tq SA bagi tips yang bagus ni

    ReplyDelete
  20. Kat rumah ni memang dah diamalkan seminggu sekali kena kemas rumah..Aeysha tugas dia memang nyapu dan mengemop.. mak dia pulak buang segala habuk n vacum karpet. Kalau tak buat memang penuh habuk n bulu coz kitaorg ada kucing

    ReplyDelete
  21. Alamak..kita tukar cadae n sarung bntal semnggu skli ja...huahua..nak kena rajin lagi ni...tpi mmg pun kt katil la byk debu2 n kotoan

    ReplyDelete
  22. bagus petua dan tips ni.... memang boleh sangat di amalkan dan dipraktikkan

    ReplyDelete
  23. Rumah kita memnag tak boleh elak debu, rumah tepi jalan..hari2 kena sapu..penat kadang rasanya..tapi sekrg letak bunga depan rumah, bagi bunga tu halang debu dari masuk rumah..hahaa..

    ReplyDelete
  24. Emi stress betul bab nak bersihkan debu ni.confirm lepastu hidung duk sokseksoksek selsema. Tak suka. Bagus tips ni. Nanti emi cuba amalkan .

    ReplyDelete
  25. Bagus perkongsian SA. Kadang ada yang tak terfikir kann punca bila tak sihat. Macam kak nina agak ocd bab kemas rumah ni. Anak² dah besar depa laaa yang banyak bantu. Sesama nak bersih.

    ReplyDelete
  26. Kalau lah ada masa, memang nak buat camtu. Tapi sebab ada anak kecik yg suka buat kerja bersama. Ruby hanya buat perkara basic. Lagi pula rabun. Tak berapa nampak. Kalau pakai spek, masyaAllah sawang meriah. Hahaha

    ReplyDelete
  27. Rumah Bonde pon ada banyak habuk juga.. Lagi-lagi bela kucing tambah bulus sekali.. Kerap menyapu , mengemop dan vakum rumah. Suamilahh yg rajin buat he he he

    ReplyDelete
  28. Sy pon alah pada debu. Mudah betul terbersin kalau ada debu. Lagi kalau rumah2 lama, asyik nk terbersin je kerjanya. Terima kasih kak SA for the tips ya. Nanti sy ikut

    ReplyDelete
  29. thanks 4 the tips... kdg kemas pagi petang dah berdebu... nak2 rumah tepi jln...mmg bertabahlah

    ReplyDelete
  30. Yes memang lia anti debu jugak. Banyak kali juga mengemas kat rumah. Rasa lepas ni kena guna tips ni kak SA untuk rumah yang lebih bersih.

    ReplyDelete
  31. Rumah kak lg senang debu lekat sbb rumah tepi jln

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah