Friday, June 9, 2017

Resepi Ayam Kampung Masak Lemak Cili Api

Hi korang,

Sapa suka makan masak lemak cili api?Kalau SA kan..menu macam ni is a must kat Seremban. alahai..SA kat KL pun selalu masak menu ni...pure NS kan..so x leh lari dari Masak Lemak Cili Api.
Ada kawan- kawan SA cakap x jadi walau dah ikut cara SA ajar...laaaa....apa yang susah sangat...bukan susah pun..senang je...jom la tengok resepi


Bahan - Bahan

  1. Kunyit Hidup ( ikut berapa banyak ayam yang nak dimasak - seekor ayam guna 2 inci )
  2. Cili Api 20 biji/ lebih ( ikut tahap pedas yang diingini)
  3. Serai 4 tangkai ( di titik)
  4. Kentang 2 biji ( di belah 4)
  5. Ayam seekor ( kurangkan jumlah jika x banyak nak masak)
  6. Santan dari Sebiji kelapa ( setengah biji kalau kurangkan ayam)


Cara2 masak


  1. Tumbuk cili api dengan kunyit hidup sampai agak2 halus ( nak cepat hancur letak sedikit garam kasar)
  2. Masukkan ayam dalam kuali / periuk, masukkan sekali bahan yang ditunbuk tadi serta serai dan kentang
  3. Biarkan di atas api sehingga air dari ayam agak kering (org NS cakap kecutkan)
  4. Kemudian masukkan santan dan di kacau selalu agar tidak bertahi minyak
  5. Biarkan menggelegak sampai ayam dan kentang betul2 masak
  6. Perasakan garam
  7. Letak sekeping asam keping kalu suka
  8. Tutup api
  9. Sedia di hidang
  10. Separuh orang guna bawang la,lengkuas or bawang putih. version SA simple je...macam tu je...bahan2 pun senang nak dapat kan...masak lemak cili api ni leh guna bahan2 lain jugak seperti ikan, udang dan daging.Kaedah sama je


Selamat mencuba

12 comments:

  1. masak lomak cili api fav ni... tpi ayam kg x fav..hhahah

    ReplyDelete
  2. smlm menu ni tp bkn ayam kampung la ayam biasa MIL masak

    ReplyDelete
  3. dulu dana ada kwn org nogori, akak tu rajin suh dana dtg umah... dia suke masakkan ayam msk lemak cili api... itulah pertama kali dana tau org nogori tak guna bwg putih n bwg merah utk msk cili api, tp dia pakai cili api perkkk banyak... santan pun banyak...

    tp bila dh siap msk... walaupun pds tp sedapnya....

    ReplyDelete
  4. Fav den ni kak. Buat makan dengan roti yo. Hehe

    ReplyDelete
  5. Sodap nie.. Buat juadah berbuka.. ada pula sambal belacan.. Pergh!!

    ReplyDelete
  6. Masak lemak cili padi ... lgi sedap kalau pedas ..

    ReplyDelete
  7. tu diaaa.. ayam kampung terusss... elok la kak sue buat ayam.. lea buat ketam... hehe

    ReplyDelete
  8. Masak lemak kira feveret akak juga nie, resepi lain sikit ya.. ringkas ja, boleh cuba nanti..

    ReplyDelete
  9. masak lemak cili api mmg sedap n ringkas.. bln puasa ni, dh 2-3x jgk msk lauk ni..

    ReplyDelete
  10. Masak lomak ni memang peberet ni. Aish bila tengok masa bukan pose ni tergoda pulak

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah