Tuesday, August 6, 2019

Resepi Kari Mamak Kepala Ikan Kerapu...

Hi korang...

Hari Ahad lepas balik dari Port Dickson tu SA masak kari mamak kepala ikan kerapu. Kepala Ikan kerapu tu besar betul so abah potong- potongkan...SA kalau masak kari memang suka kepala ikan..kadang- kadang beli kepala ikan merah atau ikan jenahak..kalau dapat ikan mayong pun best..tapi SA kalau pi pasar selalu kena tipu kalau beli ikan mayong..tak dapat beli yang isinya lembut..selalu dapat yang isinya keras skit..dah la kita ni tak reti nak pilih kan...sama jugak kalau ikan tongkol..ada 2 jenis kan...SA memang tak reti nak pilih...kalau balik rumah lepas masak tu dapat texture ikan yang keras..memang kena tipu la...sedih jer...

Jom la tengok resepi kat bawah...SA guna resepi dari mak SA....



Resepi Kari Mamak Kepala Ikan Kerapu

Bahan bahan:

  • 1. Kepala ikan Kerapu - dipotong kecil
  • 1/2kg santan - tak payah yg pekat pun tak apa
  • 5 sb rempah kari ikan Baba's
  • 2 sb serbuk ketumbar Babas
  • 3 sb cili serbuk Babas
  • 1/2 sudu kecil jintan putih
  • 2 sudu kecil biji sawi
  • 3 sudu besar halia + bawang putih ditumbuk
  • 5 ulas bawang merah kecil - ditumbuk
  • 3 tangkai daun kari
  • Air Asam jawa 1/2 cawan
  • 15 biji Bendi 

Cara Memasak:-
  1. Tumiskan biji sawi, daun kari,  sampai wangi. 
  2. Kemudian masukkan bawang merah, halia + bawang putih, serbuk2 kari tu semua. Tumis sampai garing. Masukkan air asam jawa.
  3. Biarkan sekejap, masukkan santan. Sesuaikan kepekatan kuah dengan tambah air.
  4. Biarkan sampai hampir hampir mendidih, masukkan ikan. 
  5. Biarkan sampai betul betul mendidih, renihkan sekejap utk dapatkan texture kari yg menarik.
  6. Masukkan bendi..
  7. Taaaaraaaa... kari ikan mamak siap! 
Selamat mencuba!!

9 comments:

  1. Paling suka kalau masak kari kepala ikan style mamak, memang sedap..kalau masak style biasa, mesti rasa lainnya...kalau Suami pun sama, lebih suka kari kepala ikan style mamak macam ni kalau masak...
    Terliur kejap menaip...

    ReplyDelete
  2. Sedapnya kari. Dah lama tak masak kari ni.. hurm macam berbulan jugak ni.. kena cek ada serbuk kari tak. Hehe.

    ReplyDelete
  3. Nampak sedap tapi saya tak makan kari😅. Kalau tak boleh cuba resepi ni.

    ReplyDelete
  4. memang pebret kalau kari kepala ikan.

    ReplyDelete
  5. Makk Aii SA sedapnya, selalu kari mamak ada yang tak buh santan kan, kak ana suka kari bersantan macam ni :)

    ReplyDelete
  6. Sedapnya SA.. lama dah tak masak resepi macam SA nie.. rupanya ini style mamak ya baru tau.. hehehe..

    ReplyDelete
  7. Thanks for sharing SA. Cici tak reti makan kepala ikan. Selalu kalau masak Abah makan sorang hehhee. Tapi kuah kari tu Cici suka lah. Makan dengan nasi sedap, makan cicah roti sedap. yumms. Boleh buat bertambah

    ReplyDelete
  8. kalau ana letak kicap sikit masa makan. kemain sedap menjilat jari.

    ReplyDelete
  9. ya Allah. nikmat nyer...
    sodap!
    asben aida x makan kepala ikan bosa bosa.
    so, memang ler aida x pernah masak kat umah.
    kat kedai baru la oder. sendiri makan.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah