Saturday, April 25, 2020

Menu Ramadhan Pertama PKP

Assalamualaikum..

Hi korang...

Alhamdulillah hari ni kita semua dah masuk hari kedua berpuasa kan..puasa pertama semalam alhamdulillah berjalan ngan lancar cuma penat tak boleh bawak bincang la...SA takde masalah dengan kelaparan. Tapi SA x boleh tahan bab haus. Kebetulan semalam hari sangat panas walaupun kajian cuaca cakap Seremban hujan lebat dan ribut petir...tapi tu la sebaliknya...panas berdenting...sebab tu la masa berbuka SA kalah ngan air. Dah la berbuka minum air batu pulak tu..

So semalam SA masak awal pukul 4.30 petang..asalnya plan masak 2 lauk je...main menu Kari Bawal Emas dan sayur je..eh..SA lupa plak ada ada order delivery kambing perap padu..sampai plak memang ngam-ngam time SA masak...so ada tambahan lauk..pas tu abah cakap nak goreng plak rangka ayam katanya Dania suka...memang la Dania suka tapi Dania x mintak...erm..atuk jual nama cucu la tu...SA dah masak...dah solat asar...dah mandi apa segala terus SA turun bawah..masa tu dh pukul 6.30petang. Sebenarnya dapur SA rosak tau..ada 1 tungku je yg ok...nanti lepas PKP nak beli dapur baru...so nak masak apa2 memang kena masak awal....kecuali goreng sayur biasanya sblom nak makan...

Jom la tengok menu SA masak yang dikatakan meriah sangat tu...


Keseluruhan menu berbuka semalam


Kari ikan bawal emas bahagian ekor


Kari ikan bawal emas bahagian kepala


Sayur kangkung goreng


Rangka ayam fav Dania


Perap kambing padu


Dah siap gril guna kuali ajaib je...sedap betul..nanti bleh repeat..untuk 4 orang makan RM50


Kurma Palestine..sedap..lembut dan juicy


Add on mee goreng request by mak untuk moreh..

Kelasss....Terawih kat rumah siap ada moreh...ini pun sebab masa berbuka x makan sangat..mak plak bebel xde apa nak makan lepas terawih..so adik SA but mee goreng paling cepat. Mee goreng basah plak tu..SA masa ni memang dah x larat dah..seorang yang kuat minum air macam SA ni memang lembik la masa buka puasa...makan tak banyak tapi minum yg lebih...apa sembahyang maghrib rasa tak larat nak bawak badan..tersandar...huhu..pengalaman puasa pertama SA.. Hari ni adik SA kerja setengah hari so turn dia la masak hari ni..SA tolong je nanti...

20 comments:

  1. Variety juadah berbuka pose SA. Hari ini nak masak mee goreng plak ler lepas tengok mee goreng basah SA. Nampak so sedap nie hehehe :)

    ReplyDelete
  2. Mee Goreng tu tak tahan nengokk ..sedapnyaaa...Sis suka mee basah macamtu..

    ReplyDelete
  3. Meriahnya kak, dana selalu masak sejenis je makanan berat dan sejenis kuih... kalau lebih tu jiran bagi

    ReplyDelete
  4. Wah siap pakej moreh. Terbaiklah 👍

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..sedap2 tu, nasib baik tengok da malam...

    ReplyDelete

  6. Wkmsalam.
    meriahnya menu sedap2 dan mengancam selera.

    ReplyDelete
  7. first ramadhan biasanya extra juadahnya...
    sama la ngan nieyl pun kak...

    ReplyDelete
  8. iyea sama la..tak tahan haus..tapi paling tak tahan bila bukak blog akak ni..hahah banyakknya foodddd..sedappp

    ReplyDelete
  9. meriah juadah sedap2. masa panas2 puasa saya rindu nak air tebu tapi susah nak dapat masa pkp ni. selamat berpuasa SA

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah. Sedap2 semuanya..

    ReplyDelete
  11. Amboii membuka selera tgk mi grg basah tu...peberet akak..

    ReplyDelete
  12. Memang kelasss la SA tang moreh tu..terawih kat rumah pun nak merasa moreh jugak kan, nampak sedap pula tu.

    ReplyDelete
  13. Saya pula tak makan banyak. Kalau makan banyak rasa senak perut waktu solat. Jadi makan kurma, buah-buahan dan kuih. Solat Maghrib dulu baru makan nasi.
    Solat Isyak dan terawih lewat sedikit. Nasib baik solat di rumah boleh mula pukul berapa.

    ReplyDelete
  14. sedapnya kari ikan. kt mana beli kurma palestin tu. kita suka kurm.a keras sikit mcm tu sbb xmnis sgt. xsuka kurma yg lembut tu

    ReplyDelete
  15. I have benefited a lot from visiting your site. Thank you Love you so much 💋

    ReplyDelete
  16. shedapnya tgk rangka ayam. tudia kari ikan sampai terkluar dari pinggan hah, meriah2..haha!

    ReplyDelete
  17. Kak share resepi kambing padu tu

    ReplyDelete
  18. Kita esok plam nak buat kari ikan bawal emas... Dah lama teringin nak mkan kari bawal emas

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah