Wednesday, February 11, 2015

KISAH 30 SEN YANG MENYENTUH HATI....

Cikgu : Kenapa Amin tak rehat?
Amin: Mak saya beri 30sen sehari Cikgu ... kat kantin 30sen ni dpt beli karipap je satu, segan la cikgu beratur panjang2 dpt beli karipap satu jaa . Jadi saya kumpul duit hari ni utk mkn hari esok , dpt la saya mkn karipap ngan air sirap 30sen. Saya kat kantin hari Selasa & Khamis je cikgu (Amin tertunduk malu)
Perasaan saya mula bercampur baur, sedih & sebak. Di zaman 2015 ini masih juga ada pelajar yg membawa 30sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 30sen itu jumlah yg kecil sedangkan bagi pelajar ini 30sen sgt besar ertinya ..
Cikgu : Kalau hari jumaat awk x pergi kantin la ya ?
Amin: Oh .. hari jumaat duit 30sen ni saya sdekah masa bacaan yasiin , cikgu." jwb Amin dgn bersahaja. "Mak saya kata kalau kita sedekah, rezeki kita akan bertambah.."
Mata saya dah berkaca... saya terkejut & bertambah sebak, dah la duit ada 30sen, siap boleh sedekah pulak lg.. Ya Allah, limpahkan lah rezeki bagi keluarga pelajarku ini. Luaskan la pintu rezeki mereka semuga mereka tidak lagi berada didlm kemiskinan. Huh, mcm terpukul sungguh saya, bayangkn duit 30sen yg di beri utk makan, dia sedekahkan 30sen utk tabung sekolah setiap Jumaat semasa bacaan yasiin..
mungkin cerita nie nampak simple tapi ia memberi 1000 pengajaran agar kita semua lebihkan bersedekah

Subahanallah .. Tengok betapa mulianya hati seorang pelajar ni ... mulia dan bijak berbelanja lak tu ...... Terharu dan merasa bangga jugak sbb masih kecil lagi tapi mempunyai hati dan minda yg sungguh matang ..

Share dari wassap group..x tau sejauh mana kebenaran...kalau benar sama2 kita doakan....
Amin....

20 comments:

  1. Salam SA ..apa khabar lama kita tak menyinngah blog memasing kan...teringat jugak kadang tu kat rakan blogger lama yg selalu singgah komen blog pcl.., pasal kisah 30 sen ni pcl tak jemu baca sebab boleh ingatkan kita supaya selalu berjimat dan bersedekah .

    ReplyDelete
  2. Inilah manusia yang kenal erti bersyukur.

    Semoga Allah mewahkan rezeki amin ni.

    ReplyDelete
  3. betul x betul cite nie dh buat falsya bertakung air mata dh nie kak..kalau betul la cite tuh, semoga Allah murahkan rezeki budak tuh dan keluarganye..

    ReplyDelete
  4. bagus kalau ade sikap macam ni..bersyukur dan murah rezeki :)

    ReplyDelete
  5. cerita teladan macam ni tak perlu kita kaji sumber sahihnya dari mana sebab cerita macam ni bagi pengajaran melainkan info2 berkaitan isu semasa yang serius atau info agama.. tapi serius sedih.. sebab saya masa sekolah rendah pun memang bawak duit sekolah RM1.50.. tu zaman 90an.. yelah, kesusahan setiap orang tak sama.. susah harta kaya dengan didikan yang baik.. kaya harta miskin hati budi.

    ReplyDelete
  6. moga moga kita mampu jadi seperti adik itu :)

    ReplyDelete
  7. terharunya SA, bijak berbelanja dan sanggup bersedekah lagi. good sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la T_T kita yg ada masanya berduit banyak pun entah terfikir ke tak nak bersedekah T_T

      Delete
  8. Susah nak jumpa budak-budak macam ni sekarang

    ReplyDelete
  9. Betul ke tak betul rezeki kita mmg kena slalu share kan si ;') jumpa Ahd nie In Sha Allah

    ReplyDelete
  10. Salam, begitulah didikan semulajadi pada anak-anak yang datangnya daripada keluarga miskin mcm ni..semoga murah rezeki dia suatu hari nanti berkat 30 sen yg dia sedekahkan tu..aminn~ :')

    ReplyDelete
  11. Sejuk perut ibu yang mengandungkan anak itu.

    ReplyDelete
  12. good reminder for us. the kid will do alright. people who endure will always have keberkatan.

    ReplyDelete
  13. Terharu cik akak....berkat rezeki dia kak

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah