Friday, October 6, 2017

Dahsyatnya Doa Duduk Diantara Dua Sujud

Salam Jumaat korang...hari ni SA nak share sedikit perkongsian tentang hebatnya doa duduk diantara dua sujud. Semoga perkongsian ini boleh menambah pengetahuan kita semua.

gambar dari google.com


Ketika  orang ditanya : “Doa apakah yang  paling  sering  dibaca oleh seorang muslim ?”

Banyak  yang  menjawabnya dengan salah. Begitu seringnya doa itu dibaca,  hingga ketika sedang membaca doa,  banyak yang tak merasa kalau sedang berdoa.

Padahal  doa itu sangatlah dahsyat, mencakup  kebutuhan  kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca minimal 17 kali setiap hari.

Doa itu, ialah doa diantara dua sujud, marilah kita renungi maknanya :

*Robbighfirlii*
Wahai Tuhan ampunilah dosaku, dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke ridha اللّهُ. Dosa  adalah  kotoran hati yang mem-buat  hati  kelam,  sehingga  hati kita merasa  berat skali untuk melakukan kebaikan.

*Warhamnii*
Sayangilah diriku, kalau kita disayang اللّهُ hidup akan terasa nyaman, karena dengan kasih sayang-Nya akan dapat dicapai semua cita-cita. Dengan kasih sayang اللّهُ nafsu kita akan terbimbing.

*Wajburnii*
Tutup lah  segala  kekuranganku, ba-nyak sekali kekurangan kita, kurang syukur,  kurang  sabar, kurang  bisa menerima kenyataan, mudah marah, pendendam  dan  lainnya. Kalau ke-kurangan kita ditutup/diperbaiki اللّهُ, maka  kita  akan  menjadi  manusia sebenarnya.

*Warfa’nii*
Tinggikanlah darjatku, kalau اللّهُ sudah  meninggikan derajat kita, maka pasti  tidak  ada  manusia yang bisa menghinakan kita.

*Warzuqnii*
Berikanlah  aku  rezeki, sebagai hamba اللّهُ kita  membutuhkan rizki, اللّهُ mam-pu mendatangkan rizki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan.

*Wahdini*
Berikanlah  aku petunjuk/bimbinglah aku  ke jalan kebahagiaan. Kita tidak hanya  minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan agama. Tetapi kita juga  minta  petunjuk  agar terhindar dari mengambil  keputusan  yang di anggap salah.

*Wa’aafinii*
Berikan lah  aku  kesihatan,  apabila kita sihat, kita bisa menambah kebaikkan  dan  manfaat serta tak menjadi beban orang lain.

*Wa’fuannii*
Aku mohon agar kesalahanku dihapus dari catatan.

Dari doa tersebut diawali doa dengan mohon  ampun dan kita akhiri dengan permohonan ampunan untuk mengha-pus  dosa,  sehingga  kita benar-benar bersih.

Allah SWT memerintahkan kita untuk membaca  doa  itu,  Rasulullah  SAW mencontohkan  kepada kita, menurut logika doa tersebut pasti terkabul dan diijabah oleh Allah SWT.

*Aamiin YRA*

Terkadang  yang menjadi persoalan, dimana  hati dan pikiran kita, ketika kita membaca doa itu dan kita tidak hafal arti serta maknanya ?

Padahal  doa tersebut dah,syat, dan masih banyak orang sering tergesa gesa  yang  se-harusnya tuma'nina dengan  meresapi  dan benar-benar meminta kepada Allah SWT.

Apabila  dipandang  bermanfaat dan anda  berkenan,  silah  kan  di  share kepada Saudara, sahabat dan handai taulan untuk  semangkin menambah wawasan dan pengetahuan.


*SEMOGA BERMANFAAT*


11 comments:

  1. batul tu.. hayati setiap bacaan dalam solat, insyaAllah akan datang sesuatu yang bagus kepada kita

    ReplyDelete
  2. Thank you kak SA kongsikan tentang ni :)

    ReplyDelete
  3. Tahu makna lebih kusyuk,,InsyaAllah..sangat bermanfaat kak SA..

    ReplyDelete
  4. Bila faham maksud nya memang terasa sampai ke dalam bila kita baca doa tu.

    ReplyDelete
  5. betul3 terima kasih atas post ni terbaik sis ^^

    ReplyDelete
  6. Perkongsian yg bgus utk panduan bersama

    ReplyDelete
  7. aida sentiasa sebut bebetul.
    sebab memang tahu betapa besar nyer bacaan duduk di antara dua sujud ni, SA.
    moga dimakbulkan. aminnn.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih kerna mengingatkan sesama kita

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah