Tuesday, July 3, 2012

Balik Kampung..Salai Ikan Keli...


Salam Selasa u olls...im not in a good mood today...but still need to update my blog..semalam aku bercuti..tu pasal blog ni sunyi jer smlm...seperti yang aku janjikan sebelum ni...last week aku balik Kg...
aktiviti aku yang utama adalah salai ikan keli...seronok giler....walau cik abg aku ckp buat kerja susah..
tp xde makna pun perkataan susah tu kat aku...sebab bila semua berkumpul ramai2 mcm ni...seronok yang lebih....ikan keli salai akan jadi lebih sedap lagi tau bila gulai....of coz masak lemak cili api ..masakan kebanggaan orang NS kan....

 salai ikan keli ni bukan dengan arang yer anak2....petua nak sedap salai guna sabut kelapa jer...
 knp di salai? kenapa x terus gulai mcm tu jer..mcm selalu...???
sebenarnya ikan keli ni banyak lemak..bila dah salai lemak2 tu dah hilang...lagi sedap...wangi...
 masa sali ni,..air2 ikan dan lemak dia menitis2 dalam api..mengeluarkan aroma yang.....huii...x leh nak 
luahkan dengan kata2 dah...
 hasilnya...boleh dimakan begitu shj...abaikan yang eksiden2 tu yer...bukan apa..itu kerja si kudut...dia dah ratah baper ekor ntah...
 sebenarnya banyak ikan ni...x kan la aku nak amik semua gambar eh kan....6 kilo beli ikan keli..semua kami salai...
 orang kuat di belakang tabir...Abah and makcik aku...
 ini budak paling rajin yer....rajin jadi tukang kipas...dak debab mama ni...
 ikan keli yang ni hasil dari pancingan kazen aku...
 Dania dan Acunya..si kudut....kalau x buat muka sengal..x sah...

hui....penuh muka anak mama..skrg ni dia tgh naik selera...semua baju dah padat dah...
elok la si kudut ni ada kat umah tgh cuti..leh pantau sikit si bam bam mama ni...bukan apa..asyik tgok tv and main je..kalau cuti buku ntah ke mana...Acu eh garang sikit...tp Acu eh jugak paling kuat manjakan dia...
apa pun memang best balik kg..almost every week balik...seronok makan ramai2..paling best time 
petik pucuk ubi utk campurkan dalam gulai ikan keli salai tu...ntah mcm mana aku terlanggar sarang kerengga...gila kelam kabut aku bila kena hurung..terjerit2 aku kat dalam kebun tuh...damn u kerengga...huh!!


12 comments:

  1. keli fevret suami..tapi bile da kawen kene jugak la masak utk dy...tapi keli tu besar2 btol ea.......sape yg suke makan mesti terliur tgk..:)

    ReplyDelete
  2. klu jalan balik pilah tuh.. memang nampak banyak ikan salai..

    ReplyDelete
  3. hye Suria Amanda,
    aktiviti menyalai ni mmg tak sah kalo tak buat... esp. balik kg belah Husband.. suke n feveret org Negori, Ikan Keli salai Masak Lomak Cili Api podeh2! hehehehe....

    ReplyDelete
  4. sedapnya ikan keli masak lemak cili api....

    ReplyDelete
  5. aduhaii baca sambil kecur air liur..mmg sedaplah ikan keli salai masak pulak cili api..haihhh tak terkatalah nikmatnya!

    baru tau..salai tak guna arang tp cuma guna sabut kelapa.

    ReplyDelete
  6. Ikan keli salai..ikan keli bakar..memang feveret lah! ...nak nak buat buka puasa nanti..ahahaha

    ReplyDelete
  7. hadoi!!! terliur air liuq tgk ikan keli salai ni..siyes mmg sedap sgt kan

    re-nnti leh la p mkn kt kedai tu ;)

    ReplyDelete
  8. tu laa ...lieya suke tgk style org NS kalo buatkeli salai nie...mmg meriah .....

    mmg pun, lagi sedap di salai dulu kan...wangi dan rupenye die lain mcm sikit...

    ReplyDelete
  9. urmmm nk tnya ckit nie kak...brape kg garam yg akak gune untuk ikn salai nie n brape lme ikan nie perlu disalai???xpown leh x akak bg resipi pnuh untk uat ikan salai nie??

    ReplyDelete
  10. uwaaa... sedaplah SA.. ai suka.. nanti kalau ada peluang g umah u.. ai nak makan pepuas.. diet kita lupakan sekejap.. hehehe..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah