Saturday, February 15, 2020

Khilaf Yang Sering Berlaku Dalam Masyarakat Melayu

Apabila Giliran suami/isteri nak cium....dia mencium dahi isterinya/suaminya...air mata mengalir kepipi jenazah....di peluk isteri/suami agak lama...Kalau secara fitrah nya akan mengalir air matanya terkena kain kafan jenazah...

Seorang makcik bersuara:
"Angkat suami dia tu...jgn peluk lama2 arwah isteri awk tu...jgn sampai air mata ni menitik kene jenazah...kesian dia..berat dia nak pergi...."...maka si suami di papah oleh anak lelakinya keluar rumah....

Ini lah khilaf yg sering berlaku dlm masyarakat melayu islam kita...sebenarnya biarkan sahaja contohnya jika si suami ingin mencium dan memeluk isterinya lama buat kali terakhir...kalau pun dia menangis dan air matanya terkena kain kafan xmengapa...

tiada hadis atau nas yg mengatakan xboleh...disaat itulah si suami mungkin sedang berbisik memaafkan dan menghalalkan segala makan minum kepada isterinya....

Begitu juga sebaliknya yang berlaku pada isteri yang mencium jenazah suaminya...

Malah tidak akan batal wuduk si mati oleh kerana sebab dicium oleh suami atau isteri nya. Yg batal wuduk hanya lah orang yg hidup.

Ingat...yg tak boleh itu jika kamu meratap atau meraung dihadapan jenazah atau sewaktu kematian nya..dilarang keras oleh Rasulullah saw..wallahualam

Kekhilafan yang ramai lakukan dan masih berlaku hingga hari ini..😱

Sharing is Caring

9 comments:

  1. Memnag kak dsri dulu selalu dengar. Masa tu budak2 lagi tak tahu sangat pasal ni, ilmu pun kurang. Sekarang ni kalau ada yang cakap tu salah saya sendiri akan bantah

    ReplyDelete
  2. Memnag kak dari dulu selalu dengar. Masa tu budak2 lagi tak tahu sangat pasal ni, ilmu pun kurang. Sekarang ni kalau ada yang cakap tu salah saya sendiri akan bantah

    ReplyDelete
  3. Mrs. A pun biasa dengar tu tapi tulah as time goes by kita pun dah tahu hukum sebenar yang lebih tepat.

    ReplyDelete
  4. Sebenarnya banyak adat je yang selalu tak ikut khilaf.. btw, thx for sharing SA.

    ReplyDelete
  5. good sharing... pernah dgr jugak dulu. but dah tau yg betulnya.

    ReplyDelete
  6. betul tu...pernah baca gak benda ni...

    ReplyDelete
  7. tu laa yang berlaku masa saya cium jenazah mak cik 3 mggu lps... x sempat nak menangis dah ditegur jgn kasi air mata kena jenazah. nak peluk sekejap pn x dan sbb nk segera kebumi katanya...betul, mayat perlu disegerakan pengkebumiannya tapi apa salahnya beri peluang yg hidup utk beri penghormatan terakhir bagi si mati dgn memeluknya. bukannya meratap hiba bagai nak rak.

    ReplyDelete
  8. Allah.. satu perkongsian yang bagus.. terima kasih kak..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah