Saturday, February 8, 2020

Resepi Ikan Keli Berlada Versi Suria Amanda


Resepi Ikan Keli Goreng Berlada versi Suria Amanda

Bahan-bahan

1. Ikan Keli 2 ekor potong 3 bahagian
2. bawang merah 4 ulas
3. bawang putih 4 -5 ulas
4. cili api 20 biji
5. sos ikan  - 1 sudu besar
6. Sos tiram 2 sudu besar
7. Bawang besar - 1 labu - hiris

cara memasak

1 lumurkan ikan keli dengan kunyit dan goreng dalam minyak yang panas. Angkat dan asingkan apabila dah garing
2. bahan 2-4 tumbuk hancur
3. tumis bahan 2-5 sehingga naik bau
4. masukkan sos tiram..
5. biarkan sampai garing sikit..
6. masukkan ikan dan gaulkan
7. tak perlu letak garam sebab sos tiram dah masin dah

Selamat mencuba...

16 comments:

  1. Redipi ni ada guna sos ikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy xbubuh pun. bg sy sos tiram pun dah cukup ok rasanya

      agak menderhaka resepi asal la kiranya...ngeee

      Delete
  2. Hai SA

    Sedap keli masak berlada ni. Ruby suka jugak.

    SA ada tips tak masa menggoreng ikan keli supaya tak meletup²? Scary sungguh. Hehehe

    ReplyDelete
  3. Sedapnya.. selalu kat rumah nie goreng je SA depa suka. Sesekali buat macam nie sedap juga..

    ReplyDelete
  4. Ikan keli masak apa pun sedap..gulai,massk lemak cili api,goreng mcm tu pun sedap,kan..

    ReplyDelete
  5. Sedap ni..bawang tu fuh..ngam sangat makan dengan nasi panas.

    ReplyDelete
  6. done bookmark. senang nak copy masak weekend nanti. tq akak

    ReplyDelete
  7. Lauk favorite kami ni. Makan dgn nasi kosong je dh cukup.

    ReplyDelete
  8. fav ikan keli tp tkpernah potong 3 bahagian gini

    ReplyDelete
  9. ikan keli antara hidangan fevret..
    ni dengan nasi panas n kicap.. pergh =D

    ReplyDelete
  10. Sedapnya ikan berlada ni. Makan dengan nasi panas perghhh tak pandnag kiri kanan dah

    ReplyDelete
  11. ijat kalau nampak bawang tu semua, SA, diratahnya!!!

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah