Friday, August 30, 2019

Resepi Tongkeng Ayam Goreng Berlada

RESEPI TONGKENG AYAM GORENG BERLADA



Dah weekend ni paling sesuai up resepi la kan...hahaha...sape kat sini suka tongkeng ayam? bahagian ayam yang kebiasaannya takde orang nak makan padahal bahagian ni la paling sedap sebenarnya...goreng macam tu je pun layan makan dengan nasi panas- panas...tapi awas, kolesterol tinggi tau...sesekali makan takpe bukan selalu..tapi dengan keadaan SA sekarang ni memang tak makan la lauk pedas- pedas ni..ni SA throwback...eh...tongkeng ayam sekarang mahal gak tau...sekilo RM4...biasa abah beli 2kg untuk rumah SA sebab anak dara SA suka...orang tua- tua cakap tak elok sebenarnya makan tongkeng ayam...nanti mulut macam bontot ayam duk pok pek 24 jam..hahaha...tak relevan la...sebenarnya orang tua- tua tak bagi makan sebab bahagian tu sedap..kalau sekor ayam ada 1 je tongkeng ayam...kang ramai suka..benda tu satu je..tak cukup la...sebab tu keluar ayat atau perumpamaan yang sebegitu...pandai orang tua- tua kan....

Meh la tengok resepi..

Bahan- bahan

  1. Tongkeng ayam 1/2kg ( cuci bersih, gaulkan dengan kunyit serbuk dan garam sikit)
  2. Bawang putih 3 ulas - tumbuk
  3. Bawang kecil 5 ulas - tumbuk
  4. Bawang besar2 biji ( hiris mcm buat sambal tu)
  5. Cili api 15 biji ( boleh tambah kalau nak pedas) tumbuk
  6. 1 sudu sos tiram
  7. 1 sudu sos ikan
Cara masak

  1. Goreng tongkeng ayam sampai garing  ( dah garing angkat dan asingkan)
  2. Asingkan minyak goreng ayam dan tinggalkan hanya cukup untuk menumis
  3. Bahan tumbuk tumis sampai naik bau dan masukkan sos tiran dan sos ikan
  4. masukkan bawang besar yang dihiris
  5. dah nampak bawang besar layu masukkan tongkeng ayam yang di goreng tadi
  6. Gaulkan bagi mesra dengan sambal
  7. Biarkan seketika
  8. Tutup api dan sedia dihidang
Masa SA sihat dulu..dalam sebulan mesti 2 kali buat sambal tongkeng ayam ni atau buat goreng berlada macam ni...sedap weh..bleh bertambah nasi..kalau lauk ni je pun takpe...

Selamat mencuba ye kepada yang suka tongkeng ayam...

13 comments:

  1. faveret sy gak ni..tp dengan syarat makan kat rumah. Kalau kat kedai memang tak belilah. Hahahha sebab macam tak yakin je tahap kebersihan dia menyiang tu.

    ReplyDelete
  2. Ya Allah makanan peberet Sis tongkeng ayam ni SA oii!! Nampak aje tajuk terus masuk nak nengok...dapat nengok gambar pun jadi lerrr...huhuhu

    ReplyDelete
  3. aku da agak da mesti sis lin moncol...hahahahhahah...kegemaran dia ni!

    ReplyDelete
  4. huishh..sedap plk resepi akak bagi ni. kna cuba ni..:)

    ReplyDelete
  5. fav ni tp goreng kunyit je..yummmyyy

    ReplyDelete
  6. aida biasa buat goreng garing dgn tepung bestari jer.
    later nak buat gini lah.
    few weeks tak beli tongkeng ayam dah.
    best nyer goreng berlada gini!!!

    ReplyDelete
  7. sedapnya! ehehe saya tak panggil tongkeng, saya panggil cipong :D

    ReplyDelete
  8. Pesan arwah atuk dulu, jangan makan tongkeng ayam.
    "ngko myesel mburi"

    ReplyDelete
  9. Ni kalau makan boleh jadi tak sedar ni.sedap la hoi

    ReplyDelete
  10. Masak ayam goreng berlada ni sedap makan panas panas. tpi tongkeng ayam xmakan pulak -_-"

    ReplyDelete
  11. Ya Allah kak.. Tonggeng ayam ni fav Sgt tau.. Lama gila x makan.. Huuuu.. Kalau makan ni boleh lupa diri sgt2 tau...
    Nnt nk pi aeon la cari.. Dah lama xmkn.. Sekali sekala OK kan

    ReplyDelete
  12. Sedapnya.. selalu sha goreng tepung je.. hehehe.. Boleh cuba resepi akak nie nanti..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah