Wednesday, September 21, 2016

Dua Menu Penuh Nostalgia

Aku di gamit memori...dulu zaman kanak- kanak aku kalau cuti sekolah panjang especially hujung tahun aku suka ikut arwah nenek aku balik kampung...bersama dengan adik2 aku dan sepupu2 jugak...menemankan arwah nenek yang tinggal keseorangan...asal nak masuk cuti sekolah je arwah nenek aku mesti datang rumah aku...berbondong2 la kami menumpang naik kereta arah Pak Long...seronok masa tu..zaman kanak- kanak kan...duk kampung sampai habis cuti sekolah...2-3 hari sekolah nak bukak baru terhegeh2 nak balik...dengan kasut sekolah tak beli...baju sekolah pakai apa yang ada je...
Kenapa aku kata nostalgia lauk pauk ni?sepanjang duduk rumah arwah nenek memang itu je la lauk yang kami jumpa...Abah akan bagi duit belanja dan jugak lauk basah...tapi tau jer la kan..kalau daha ramai dan cuti sekolah...stok lauk semua dah habis...apa yang ada je la makan...pernah kami makan nasi putih ngan telur mata kerbau jer..itupun potong diua kongsi...kesian kat nenek sebab nak pergi pekan jauh...ada la kedai kat kampung tapi tak banyak barang yang dia jual...


ikan sardin ni paling murah masa tu...makan pun bercatu...sorang sekor je...tak leh lebih...itupun dah cukup kenyang...

kalau sambal udang plak...merasa la makan kalau time tu arwah nenek ada duit lebih...arwah pun tak pernah keja...hidup dari duit anak2 bagi...

Walaupun macam tu kami semua tak merungut tau...
kalau dah betul2 takde lauk pergi petik pucuk ubi...beli ikan bilis...buat sambal ikan bilis...kalau dapat cekau ayam boleh la merasa makan lauk ayam...mewah la jugak...tapi arwah nenek tak pernah mengeluh....sayang dia kat semua cucu- cucunya....wlau pun tak berada...belanja apa yang ada..memang cukup kami makan...sebab tu la bila tiba time cuti sekolah...pasti ingatan kat arwah nenek aku tu menerpa..ye.aku rindu zaman aku kanak- kanak....

Dania lahir sempat la bermanja ngan arwah nenek aku...arwah nenek aku meninggal masa umur Dania 3 tahun...30 August 2007 kalau tak salah....

Al Fatihah buat nenek ku Allahyarhamah Mahawa Bt Hamzah...kenangan dengan arwah memang tak mungkin hilang...rindunya... Alfatihah.....

23 comments:

  1. Itulah pengorbanan dan kasih sayang insan bernama nenek sama macam mak-mak
    Susah senang tetap dia akan utamakan cucu-cucu & anak dulu
    Tak akan ada yg kelaparan itu yg pasti.

    ReplyDelete
  2. Baca entry ni mengimbas kembali memori diri sendiri. masa kecik2 dulu pantang cuti sekolah mesti balik kampung sampai nak habis cuti sekolah. menu yang hari2 nenek masak sayur pucuk manis. kalau tak tumis campur ikan bilis ngan tauhu mesti masak lemak campur labu. sebab nenek tanam pucuk manis ni. banyak pulak keliling rumah.

    ReplyDelete
  3. kalau blik kmpung memang macam-macam mmknn ade

    ReplyDelete
  4. Al- Fatihah.. Semoga arwah nenek sis ditempatkan dikalangan mereka yang beriman..

    ReplyDelete
  5. At least, SA ada kenangan manis jugak dengan arwah nenek. SB langsung takda sbb nenek ninggal masa SB masih baby. Part makan ikan sardin dalam tin tu memang dulu2 selalu di catu..tapi kita masih dapat jugak bertahan,kan. Memang kenangan betul ni.

    ReplyDelete
  6. nenek mana tak syg cucu2 nya kan kak.... tp msti seronok dpt kumpul ngn sepupu2 sambil di layan oleh nenek... masa tu dia msk apa pun sedap je rasa

    ReplyDelete
  7. Alfatihah...

    saya pun dulu tinggal dengan opah..memang makan pun tak boleh lebih2..makan ikut masa..tinggal kenangan je semua tu..

    ReplyDelete
  8. Rapat jugak awak dgn nenek ye SA. Budak budak kat runah ni bukan nak balik kg teman nenek kalau cuti sekolah. Lagi lagi nak kena masak sendiri sebab nenek bukannya larat pun.... budak budak sekarang tak tahan nak menghadap kekurangan bukan mcm kita dulu dulu...

    ReplyDelete
  9. Al Fatihah... Semoga nenek SA ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.. Aaaminn..
    Rindu jugak kt arwah nenek sbb dulu pun duduk dgn nenek jugak.. ;(

    ReplyDelete
  10. Nory dulu pon kalau cuti sekolav mesti balik rumah nenek..seronom dapat main dgn sepupu sepapat..

    ReplyDelete
  11. Lauk org tua2 walaupun simple tetap ada kick nya kan...
    Tetiba rindu arwah tok jugak...sebab dia yg jaga kitorg dr kecik😅

    ReplyDelete
  12. Lauk kampong memang best...
    Al-Fatihah untuk arwah nenek SA.

    ReplyDelete
  13. Baca entri ni teringat pulak kat arwah nenek kak Diamond.. Rumah nenek kat tengah2 antara rumah kak Diamond dengan rumah sepupu.. Arwah nenek memang rajin buat kuih.. Asal dia buat apa2 kuih, dah siap semua mesti dia laung kat kami cucu2 dia suruh pergi ambik kuih yang dia dah bahagi2kan.. Kadang2 kami cucu2 ni suka pergi makan nasik kat umah nenek sebab nenek masak stail orang dulu2.. Cara dia masak special.. Pakai dapur kayu.. Lauk simple2 pon bertambah2 kami makan.. Rindunya.. Al-Fatihah buat allahyarhamah nenek..

    ReplyDelete
  14. Semua tu kenangan.. membesar di kampung, melasak usah cakaplah.. masakan arwah Wan memang sedap walau hanya masakan kampung tapi itulah yang ai masih cari la ni..

    ReplyDelete
  15. lauk ikan sardin kesukaan sangat tu, lagilah bersambal resepi nenek-nenek kita dulu, cucu nenek juga rupanya SA ni :)

    ReplyDelete
  16. Sedapnya sambal udang...

    Al Fatihah utk arwah nenek....

    ReplyDelete
  17. Seronoknya kak SA merasa ada nnek smpai besar. Saya x merasa semua tu. Nnek belah mak meninggal pn msa mak sek men. Beruntung merasa suasana ada nnek dan bercuti di kmpng time cuti sek.

    ReplyDelete
  18. kite masih ada nenek..tapi dah tua laa...hari-hari kite laa yang g teman dia kat rumah..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah