Tuesday, December 6, 2011

Kenduri Berkampung / Rewang

x semua tempat sama kan?separuh tempat dipanggil rewang..tempat lain aku x tau..
kenduri ni adalah pre kenduri perkahwinan..lebih kepada perbincangan orang kampung dgn tuan rumah yang akan buat kenduri..mcm tu la kiranya...sangat aku x tau sebab sebelum2 ni x pernah buat kenduri kat kampung..kebetulan Mak lang nak nikah kan anak perempuan dia..dan diorang duduk di tanah adat maka semuanya adalah mengikut adat pepatih yang mana aku sikit pun x pernah tau..apa yang aku perhatikan sepanjang kenduri tuh..sikap orang kampung yang suka bergotong royong time kenduri..xde orang2 muda tau..semua orang2 yang dah tua...dari nenek2 dan makcik2..

 Baju pink adalah Buapak ( bapa adat)sebelum perbincangan dia nak tgok cincin atau diorang paggil adat mengembangkan cincin..aku x sempat nak tanya nenek tu apa maksud mengembangkan cincin..x kan nak kembangkan ciincin kan..sure x leh nyer..
 mak lang serahkan cincin kepada Buapak...
 makcik sebelah buapak tuh isteri dia..ada panggilan jugak..tapi mcm biasa la aku x focus kan...
 ni wakil buapak atau juruacara petang tuh...
 dia yang mengendalikan perbincangan ini..
 kenduri ni membincangkan apa aturcara sepanjang kenduri berlangsung 2 hari kat rumah mak lang..
 tepak sirih dan tempat untuk buapak adalah wajib begitu yer...khas untuk buapak duduk..
masing2 khusyuk mendengar..
sebenarnya ramai yang salah faham tentang adat pepatih ni..pada yang tak faham akan lebih menganggap adat ni menyusahkan pihak pengantin..sebenarnya tak..kalau di selidik..adat pepatih ni memang melebihkan pengantin perempuan dan adat ni sebenarnya menarik..
x percaya?meh ikut aku pi selidik tentang adat pepatih...

3 comments:

  1. best kan kalo kenduri gotong royong nih..sangatt meriah..tapi dah jarang sangat nak tengok..sekarang semuanya pakai katering

    ReplyDelete
  2. org N9 mmg kuat adat kan..
    tapi bab rewang, kt mane2 ade. meriah gitu..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah