Wednesday, February 8, 2017

Berhentilah Memberi Alasan Kepada Ibu Bapa

Sebuah teksi berhenti dibelakang kereta isteri saya yang menghantar saya untuk rawatan. Driver teksi keluar mengambil wheel chair kerana orang tua yang dibawanya tak berupaya berjalan.

Saya tolong menyorong ke dalam dan duduk disebelahnya. "Saya tengok Tn Hj selalu dihantar oleh teksi, tak ada anak ke? Soal saya memula bicara.

"Isteri dah meninggal. Anak dah kerja dan dah kahwin, tinggal berasing. Saya tak mahu suruh anak hantar kerana saya takut mereka berdosa kerana menolak, memberi alasan, atau menghantar dengan macam-macam perasaan. Biarlah saya upah teksi."

Dia diam sejenak. Saya dah bersedia mendengar luahan hatinya.

"Sekarang saya sedar, kita bela anak untuk menyenangkan hidupnya. Jangan mengharap untuk menyenangkan hidup kita."

Dia mula mengesat air mata. "Dosa berkata uuh! pun sudah cukup besar pada seorang anak, inikan pula menolak, memberi alasan dan bermuka masam bila diminta sesuatu. Biarlah, saya anggap saya sudah menamatkan tugas memelihara mereka. Biarlah mereka merenangi hidup tanpa diganggu.

"Allahuakbar!. Saya pula yang menitis air mata..

Kata-katanya benar benar meredupkan hati saya. Bukan tak pernah menolak permintaan ayah, bukan tak pernah memberi alasan untuk tidak menunai permintaan nya, bukan tak pernah bermasam muka dengannya.

Ya Allah. Orang tua ini bukan sahaja berjaya menunai tanggung jawabnya, tetapi melakukan lebih lagi dengan mengelak anak anak terjerumus dosa.

Ayah dan emak siapa juga, akan mengorbankan seluruh kudrat yang ada demi kesejahteraan anak, yang lahir bukan atas paksaan tetapi naluri yang tuhan jadikan.

Jauh disudut hati mereka mengharap anak anak tempat bergantung dihari tua. Tetapi bagai dikata oleh orang tua yang saya temui, akhirnya bila zaman berubah, ramai anak yang terlupa, yang teralpa bila sibuk mengejar dunia, ada anak yang hilang pertimbangan antara bapa yang telah tak berupaya serta membebankan dengan dunia yang perlu dihambat!

Bapa yang baik akan meneruskan pengorbanannya seperti orang tua yang saya ceritakan, sehingga akhir hayatnya.

Berhentilah memberi alasan kepada ibu dan bapamu kerana mereka tak pernah memberi alasan untuk memenuhi permintaan mu kecuali bila mereka benar-benar tidak berupaya!!

Alfatihah kepada ibubapa kita samada yang masih hidup atau telah meninggal dunia.
Aamiin.
😰😰😣😣😭😭

Sebarkanlah... mana tahu boleh bantu merapatkan hubungan anak dan ayah ibunya.

13 comments:

  1. sedihnya.. semoga Allah bantu saya supaya dapat jaga ibu bapa

    ReplyDelete
  2. btul tu...kadang kala kita terlalu mengejar dunia...

    ReplyDelete
  3. 😭😭 Allahuakbar...
    Semoga Allah jauhi kami² ini dari sikap dan sifat begitu...
    insyaÁllah sama² kita berbakti kepada kedua ibu bapa kita..

    ReplyDelete
  4. Seorang ibu/ayah boleh jaga 10 anak, tp 10 anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu/ayah....

    ReplyDelete
  5. kalau ibu bapa yang call kita dulu pun dah dianggap berdosa. itu kata mertualah.

    ReplyDelete
  6. T_T tak mampu berkata, air mata jer yang mampu turun..huhu

    ReplyDelete
  7. sedihnyaaa kisah ni..semoga menjadi pengajaran pada kita semua.

    ReplyDelete
  8. Terdiam sejenak membaca entry ni SA..

    ReplyDelete
  9. Sedihnya... Kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah sepanjang masa...

    ReplyDelete
  10. aduhhhhhh.. mata masuk habuk pulak.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah