Friday, June 17, 2016

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Rebung


Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api
Campur Rebung

Bahan-bahan

1. Setengah ekor Ayam
2. Cili api segenggam
3. Kunyit hidup sebesar jari telunjuk
4. 4 batang serai
5. Rebung 2 bungkus kecil
6. Santan 1/2 kilo
7. Asam keping 2 keping

*bahan 1&2 tumbuk hancur

Cara-cara

1. Masukkan ayam dalam kuali, sekali dengan cili Dan Kunyit yang Dah ditumbuk..masukkan serai juga..biarkan seketika sampai air dari ayam jadi kering
2. Masukkan Santan kelapa Dan sedikit air..
Gaul Selalu untuk elakkan bertaik Minyak
3. Masukkan asam keping
4. Dah menggelegak masukkan Rebung..
5. Gaul Dan biarkan seketika
6. Perasakan garam
7. Kuah Dah Agak pekat boleh padamkan api

Goreng Ikan masin untuk Tambah selera Makan...nak plak kalau dapat Ikan masin tenggiri jeruk...Sedapnya...

Selamat mencuba ye...


11 comments:

  1. Saya tak mkn rebung...tp no feberet abah saya ni ;)

    ReplyDelete
  2. Hohoiii! Dapnyaaa rebung. Dah lama tak makan rebung. Thanks share kak..

    ReplyDelete
  3. aduh terliur lah tengok rebung dan ayam ni SA
    fav kaknoor ni orang2 lama heee

    ReplyDelete
  4. Nais la ayam masak lemak cili padi (y)

    ReplyDelete
  5. Nampak sedap ni kak Sa. Kalau masak ni, ayam je reen mkn.. rebung x pandai sgt.. hehe

    ReplyDelete
  6. Sedapnyaaa nak try la resepi ni hehe

    ReplyDelete
  7. tak pernah mkn rebut lagi hehe tp mestis edap klu lauk org nismilan kan

    ReplyDelete
  8. tak penah makan rebung. tapi nampak sedap . yummy

    ReplyDelete
  9. Dah lama tak masak camni...memang terangkat

    ReplyDelete
  10. baru je makan rebung tadi heheh

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah