Wednesday, June 8, 2016

Resepi Paru Berlada Suriaamanda


Hi korang...

Ada yang buntu tak tau nak masak apa untuk berbuka?lamanya tak makan paru berlada...kali ni beli sikit jer...sekeping yang beku harga dalam RM3 je kat NuSentral..laju2 aku beli...so balik semalam..rendam kejap then rebus bagi empuk...sambil tunggu paru di rebus tu aku siapkan la bahan untuk menumis...

Jom tengok resepi

Paru Berlada Suriaamanda

  1. 100 gram paru  ( boleh hiris lepas tu rebus atau rebus dulu baru hiris...)
  2. 3 biji bawang merah
  3. 5 biji bawang putih
  4. 15 biji cili api ( nak lagi pedas letak lebih )
  5. kunyit serbuk 2 sudu
  6. Bawang besar hiris
  7. sos tiram
  8. bahan 2-4 tubuk hancur
Cara- cara

  1. Paru yang dah di rebus dan dihiris di gaul dengan serbuk kunyit dan goreng dalam minyak yang banyak dan betul2 panas
  2. dah agak garing angkat dan letak ke tepi
  3. salin minyak dan tinggalkan untuk menumis
  4. Tumis bahan 2-4 sehingga naik bau dan cili api betul2 masak
  5. masukkan bawang besar
  6. masukkan sos tiram
  7. sedikit garam ( sos tiram dah masin)
  8. masukkan paru yang dah digoreng tadi
  9. sedia di hidang

Selamat mencuba ye....

14 comments:

  1. mudah masak, insyaallah nak buat nanti

    ReplyDelete
  2. thanks for the recipe. senang je rupanya. family kita suka makan paru ni. kita je tak makan. taktahu kenapa -_-

    ReplyDelete
  3. orang tak penah masak paru kak..sebab serius tak reti! takut mase goreng tak sedap..

    ohyeee air tu semua org boleh minum ;)

    ReplyDelete
  4. Resepi yang mudah.. Ntah bilalah nak berjaya buat..

    ReplyDelete
  5. kite tak suka makan paru..kite makan daging je..organ2 ni tak minat..

    ReplyDelete
  6. kita baru bljr mkn paru..paru goreng bleh la mkn...paru xgoreng kureng..boleh cuba nii

    ReplyDelete
  7. Hehehe dapnyer..lama tak makan paru..biasa mkn kat dlm yong tau fu ..best..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah