Friday, May 24, 2019

Perkongsian Jumaat Penghulu Segala Hari

APAKAH ORANG YG MENINGGAL SEDAR BHW DIRINYA SUDAH MATI?


Orang yg mati awalnya tidak menyadari bahwa dirinya mati. Dia merasa dirinya sedang bermimpi mati. Dia melihat dirinya ditangisi, dimandikan, dikafankan, disolatkan hingga diturunkan ke dalam kubur. Dia merasa dirinya sedang bermimpi saat dirinya ditimbun tanah. Dia berteriak-teriak tapi tidak ada yang mendengar teriakannya

Beberapa waktu kemudian

Saat semua sudah pulang meninggalkannya sendirian di bawah tanah. Allah kembalikan ruhnya. Dia membuka mata, dan terbangun dari “mimpi” buruknya.

Dia senang dan bersyukur, bahwa ternyata apa yg dia alami hanyalah sebuah mimpi buruk, dan kini dia sudah bangun dari tidurnya.

Kemudian dia meraba badannya yg hanya diselimuti kain putih sambil bertanya dan terpegun.

“Dimana bajuku? Dimana seluarku?” Lalu dia meraba sekelilingnya yg berupa tanah “Dimanakah aku?” “Tempat apa ini? Kenapa bau tanah dan lumpur?” Kemudian dia mulai menyadari bahwa dia ada di bawah tanah, dan sebenarnya apa yg dialaminya bukanlah mimpi! Ya, dia sadar bahwa dirinya benar-benar telah mati.

Berteriak lah dia sekuat-kuatnya, memanggil orang-orang terdekatnya yg dianggap boleh menyelamatkannya:

“Makkkkkk….!!!!
“Ayaaaaaah…!!!!”
“Abangggggg!!!"
"Atokkkkk!! "
“Neneeeek!!”
“Kakaaaaak!!!”
“Sahabaaaaat!!!”

Tidak ada seorang pun yg menjawab nya. Dia yg selama ini lupa pada Allah pun ingat bahwa ALLAH adalah satu-satunya harapan.

Menangis lah dia sambil meminta ampun,

“Ya, Allaaaaaaah…. Ya Allaaaaaaah…. Ampuni aku ya Allaaaaaaah….!!!”

Dia berteriak dlm ketakutan yg luar biasa yg belum pernah dirasakan sebelumnya sepanjang hidupnya.

Jika dia orang baik (soleh/solehah), maka muncullah dua malaikat dgn wajah tersenyum akan menemaninya dan menenangkannya, menghiburnya dan melayaninya dgn layanan yg terbaik.

Jika dia orang buruk (tidak beriman/kafir), maka datang dua malaikat akan menambah ketakutannya dan akan menyiksanya sesuai dgn keburukannya.


Pertolongan Al-Quran di Alam Kubur

Dari Sa’id bin Sulaim ra, Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda:

“Tiada penolong yg lebih utama derajatnya di sisi Allah pada hari Kiamat daripada Al-Qur’an. Bukan nabi, bukan malaikat dan bukan pula yg lainnya.” (Abdul Malik bin Habib-Syarah Ihya)

Al Bazzar meriwayatkan dlm kitab La’aali Masnunah bahwa jika seseorang meninggal dunia, ketika orang-orang sibuk dgn kain kafan dan persiapan pengebumian di rumahnya, tiba-tiba seseorang yg sgt tampan berdiri di kepala mayat. Ketika kain kafan mulai dipakaikan, dia berada di antara dada dan kain kafan.

Setelah dikuburkan dan orang-orang mulai meninggalkannya, datanglah dua malaikat. Yaitu Malaikat Munkar dan Nakir yg berusaha memisahkan orang tampan itu dari mayat agar memudahkan soal jawab.

Tetapi si tampan itu berkata: ”Ia adalah sahabat karibku. Dlm keadaan bagaimana pun aku tidak akan meninggalkannya. Jika kalian ditugaskan utk menyoalnya, lakukanlah pekerjaan kalian. Aku tidak akan berpisah dari orang ini sehingga ia dimasukkan ke dlm syurga.”

Lalu ia berpaling kpd sahabatnya dan berkata, “Aku adalah Al quran yg terkadang kamu baca dgn suara keras dan terkadang dgn suara perlahan.

Jgn risau setelah menghadapi pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan mengalami kesusahan.”

Setelah para malaikat itu selesai memberi pertanyaan, ia menghamparkan tempat tidur dan permadani sutera yg penuh dgn kasturi dari Mala’il A’la (Himpunan Fadhilah Amal : 609)

Allahu Akbar, terasa mengigil selepas membaca hadits ini. Mengigil teramat sgt, yg penuh pengharapan sekaligus kerisauan. Mengigil kerana tentu saja mengharapkan Al-Quran yg kita baca dapat menjadi pembela kita di hari yg tidak ada pembela. Sekaligus mengigil ketakutan, kalau-kalau Al-Quran akan menuntut kita.

Banyak riwayat yg menerangkan bhw Al-Quran adalah pemberi syafa’at yg pasti dikabulkan Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Ya Allah, ampunilah dosaku, dosa ibu bapakku, dosa keluargaku, dosa saudara-saudaraku, dosa sahabat-sahabatku dan dosa seluruh kaum muslimin muslimat, Ya Allah, jgn Engkau cabut nyawa kami saat tubuh kami tak sesuai berada di Surga Mu YaAllah... Aamiinnnnn.

Sahabat, sekarang anda memiliki dua pilihan,

1. Membiarkan sedikit pengetahuan ini hanya dibaca disini

2. Membagikan pengetahuan ini kesemua teman-teman mu, insyallah bermanfaat dan akan menjadi pahala bagimu... Aamiinnnnn...

Boleh di SHARE sebanyak mungkin!
Siapakah sahabatku selama di alam kubur dialah AL- QUR'ANNUL KARIM_

9 comments:

  1. Perkongsian yang bagus. Salam Jumaat kak SA

    ReplyDelete
  2. salam Jumaat kak, betul kak Al QUran tu cahaya di alam sana

    ReplyDelete
  3. Allahuakbar....menitis air mata membacanya...macam mana la kita kat alam baqa kelak...adakah sahabat kita al-Quran akan turut bersama2 dengan kita 😢

    ReplyDelete
  4. Dalam bulan lepas sampai bulan ni sahaja lebih 10 orang kawan saya& suami meninggal. Kerabat diraja di kuala kangsar ni pun sorang demi sorang mangkat. Makam diraja dalam bulan ni memang akan ade penghuni baru.

    Semoga kita mengagungkan syariatNya& mati dalam keadaan khusnul khotimah. Aameen!!!

    ReplyDelete
  5. Dalam bulan lepas& bulan ni saje lebih dari 10 orang kawan saya& suami meninggal. Kerabat diraja di kuala kangsar ni sorang demi sorang dijemput Allah pulang.

    Semoga kita jadi orang yg mengagungkan syariatNya& mati dalam keadaan khusnul khotimah. Aameen!

    ReplyDelete
  6. Mudah2an memberi kesedaran dan keinsafan kepada kita.

    ReplyDelete
  7. Perkongsian yang sangat menarik dan mengingatkan kita pada siapa dan dari mana kita datang. Semoga kita sama-sama tergolong dengan org yg beriman

    ReplyDelete
  8. Sedih plak pepagi ni...huhuhu...
    Moga kita menjadi pilihan Allah 'Khusnul Khotimah' ...aamiinn

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah