Monday, December 9, 2019

Apabila Budak Lelaki Umur 10 tahun Bertanya Apa Itu ROGOL?

Hi korang...

Dah kenapa la ayah kandung perangai macam syaitan ni kan..sakitnya hati ni tengok berita....apa nak jadi la dunia ni..makin ramai yang takde otak sanggup buat anak kandung sendiri macam tu...dengar berita ni semalam masa buletin 1.30 petang .masa tu kami tengah makan tengahari...tetiba anak bujang adik SA tanya...Rogol tu apa abah? allah...abah dia pun macam tak sampai hati nak jawab, Anak baru umur 10 tahun kan..lepas tu abah dia bleh plak pass baton kat mama dia ni ha...allah..bab ni SA memang failed..terus SA cakap..Ikie..Rogol ni adalah satu perbuatan yang tidak baik keatas perempuan. Kalau kena tangkap dan terbukti salah akan dipenjarakan..ingatkan dia stop kat situ je..eh...dia tambah lagi plak..kenapa pulak nak kena tangkap sampai masuk penjara katanya..Rogol ni macam mana aje..matilanak nak jawab...terus SA cakap..Ikie kecik lagi..nanti Ikie dah besar mama bagi tau macam mana..tak pun Ikie nanti cuba tanya cikgu lelaki..Perbuatan Rogol ni sememangnya perlakuan yang tidak baik dan allah tak suka..Rogol ni adalah persetubuhan badan secara paksa dan diikuti dengan keganasan terhadap wanita. So nanti Ikie dah besar Ikie akan tahu..Phewww...berpeluh- peluh SA nak terangkan kat dia. Ye la budak lelaki umur 10 tahun tanya soalan macam tu memang jenuh nak menjawab la kan...so SA gunakan pendekatan yang senang untuk dia faham..tapi berpeluh jugak nak atur ayat untuk bagi dia faham. Kadang- kadang anak- anak ni soalan diorang mencabar minda kan..

sumber google.com
_________________________________________________________________________________

Petikan dari berita online..

Seorang buruh mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 105 pertuduhan melakukan sumbang mahram terhadap anak perempuan kandungnya.

Lelaki berkenaan yang berusia 46 tahun turut didakwa atas satu pertuduhan meliwat anak sulungnya itu yang berusia 15 tahun.

Tertuduh yang kelihatan tenang sepanjang prosiding hampir tiga jam itu, membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Nooriah Osman.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan tersebut hampir setiap hari dalam tempoh empat bulan di sebuah rumah yang didiami tertuduh, mangsa dan dua lagi anak lelakinya yang berusia 12 serta 13 tahun.

Tertuduh yang telah bercerai dengan ibu mangsa sejak 11 tahun lalu didakwa melakukan kesemua 104 kesalahan sumbang mahram itu antara 14 Ogos 2019 hingga 26 November 2019, antara 12.01 tengah malam hingga 12.30 tengah malam, di sekitar Kuala Berang.

Bagi kesalahan liwat dia didakwa melakukan kesalahan itu di tempat yang sama pada 26 November 2019, kira-kira pukul 12.01 tengah malam hingga 4 pagi.

Bagi tuduhan sumbang mahram, dia didakwa mengikut Seksyen 376(3) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 30 tahun dan maksimum 10 sebatan manakala bagi tuduhan liwat, dia dituduh mengikut Seksyen 377(C) kanun yang sama, boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan sebat, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Zulfazliah Mahmud manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Hakim Wan Nooriah tidak membenarkan tertuduh diikat jamin dan menetapkan 15 Januari untuk sebutan kes.  —  Bernama
_________________________________________________________________________________

sumber google.com

Jom baca sedikit perkongsian yang SA baca sebelum ni..

Apa Yang Harus Anda Lakukan Jika Anda Dirogol


  1. Jangan membasuh sendiri atau menukar baju anda, walaupun anda benar-benar mahu. Melakukannya akan memusnahkan bukti penting rogol, seperti air mani, darah, air liur, rambut dan sebagainya.
  2. Dapatkan kawan anda. Ia boleh menjadi sangat sukar untuk mangsa yang rogol membuat laporan mengenai rogol memandangkan trauma kejadian itu. Tanya rakan atau ahli keluarga untuk pergi bersama anda ke hospital dan / atau balai polis untuk mendapatkan sokongan, atau hubungi perkhidmatan NGO atau kaunseling wanita.
  3. Pergi untuk pemeriksaan kesihatan di Jabatan Kecemasan & Trauma hospital kerajaan dengan segera. Doktor akan memeriksa anda di bilik peribadi – Pusat Krisis Bersepadu (OSCC) – untuk mengumpul bukti rogol. Anda akan terlebih dahulu diberikan borang yang meminta kelulusan anda untuk peperiksaan perubatan, dan maklumat itu digunakan untuk siasatan polis. Doktor boleh memeriksa kawasan alat kelamin anda dan pakaian anda. Walaupun anda mungkin merasa tidak selesa, sangat penting untuk mengumpulkan bukti dengan segera.
  4. Buat laporan polis secepat mungkin. Di hospital, anda juga boleh memfailkan laporan polis di kaunter polis. Anda boleh membuat laporan di balai polis terlebih dahulu; seorang anggota polis harus menemani anda ke hospital selepas laporan anda diserah. Anda masih boleh membuat laporan polis kemudian, tetapi selepas 72 jam, rogol dianggap sebagai ‘kes dingin’ iaitu, keterangan tidak lagi ada di sana. Apabila anda melaporkan rogol, anda menghalang pemerkosa daripada mencederakan wanita lain.
  5. Beritahu seseorang. Beritahu seseorang yang anda percayai atau menghubungi NGO wanita untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling adalah penting, walaupun anda memutuskan untuk tidak pergi ke polis. Cara ini boleh membantu anda menangani perasaan takut, kebimbangan, dan ketidakpastian yang sering dialami oleh mangsa rogol. 

Bagaimanakah Saya Membantu Mangsa Rogol?


Jika rakan anda telah dirogol, dia akan mengalami gangguan emosi – dia mungkin tenang, kemurungan, histeria atau dia juga boleh bertindak balas dengan ketawa, marah, tidak peduli atau sentiasa terkejut. Setiap mangsa mengalami trauma dengan berbeza. Ketakutan mangsa yang terbesar adalah apabila tiada siapa yang mempercayainya.

Ia juga salah satu sebab yang menyebabkan mangsa tidak melaporkan rogol – adalah penting untuk anda mempercayainya. Percayalah kepadanya dan ia akan mendorongnya dan membantu mangsa merasa didengari dan difahami. Dia mungkin merasakan bahawa dia tidak berkuasa menyebabkan ia sangat lemah dengan keyakinan diri yang rendah.

Penting untuk memastikan magnsa mampu mengendalikan keadaan dengan cara yang terbaik. Terangkan pilihan yang mangsa boleh lakukan untuk mendapatkan keadilan dengan memberikan maklumat mengenai prosedur membuat laporan polis, prosedur perubatan seperti pemeriksaan di hospital dan perkhidmatan kaunseling. Mangsa mungkin tidak ingat semua yang anda terangkan tetapi tidak mengapa. Anda boleh mengulang maklumat kemudian. Anda tidak perlu menekannya untuk membuat pilihan.

Ini apa yang boleh anda lakukan:

  1. Menjadi pendengar yang baik
  2. Percaya kepada mangsa. Adalah penting untuk mangsa rogol mengetahui bahawa orang percaya kepada mereka. Hanya segelintir sahaja yang menipu setelah diperkosa.
  3. Berterima kasih kerana memberitahu anda. Biarkan dia tahu bahawa anda memahami betapa sukarnya untuk membicarakan apa yang berlaku.
  4. Menyokongnya dan beritahu dia bahawa ia bukan salahnya. Dia tidak melakukan apa-apa untuk dirogol, dan tidak ada wanita yang patut diperkosa. Satu-satunya orang yang dipersalahkan adalah perogol.
  5. Memastikan dia rasa berharga dan menyatakan rasa hormat anda dan kekuatannya sebagai mangsa yang selamat.
  6. Hormati keputusannya dan biarkan dia membuat pilihan sendiri.
  7. Galakkan dia membuat laporan polis dan / atau hubungi kumpulan wanita seperti WCC untuk bercakap dengan kaunselor atau Befrienders Pulau Pinang. Reaksi setiap wanita terhadap insiden adalah berbeza. Kerana kesan emosi yang kuat seperti rasa malu, menyalahkan diri, ketakutan, kecederaan, dan impaknya perlu dipahami sebelum pemulihan dapat bermula. Seorang kaunselor yang berpengalaman boleh membantu.

Soal Jawab Rogol

Apakah perbezaan antara rogol dan seks?
Rogol adalah perbuatan ganas di mana pemerkosa memaksa mangsanya bersetubuh dengannya. Ia adalah satu tindakan pencerobohan diri untuk memalukan dan mengawalnya. Rogol bukan seks kerana seks melibatkan persetujuan bersama kedua-dua pasangan.

Apakah rogol berkanun?
Hubungan seks dengan seorang gadis berusia 16 tahun dan kebawah, dengan atau tanpa persetujuannya dianggap sebagai rogol berkanun.

Kenapa lelaki merogol?
Salah faham umum ialah lelaki tidak dapat mengawal nafsu mereka. Walau bagaimanapun, realiti ialah rogol bukan tentang daya tarik seksual atau nafsu – ia adalah mengenai kuasa dan kawalan ke arah mangsa dan menggunakannya sebagai objek seks.

Bagaimanakah rogol berbeza daripada jenayah seksual yang lain?
Undang-undang mentakrifkan rogol sebagai penembusan zakar lelaki ke dalam faraj wanita tanpa persetujuannya. Wanita dan lelaki boleh diserang secara seksual dengan cara lain, seperti seks oral paksa, seks dubur, dan sentuhan seksual yang tidak diingini. Bagi jenayah ini, pesalah boleh dikenakan di bawah seksyen lain undang-undang, seperti penggeledahan, sodomi, atau cubaan rogol. Sekiranya anda menjadi mangsa jenayah seksual yang lain, anda boleh membuat laporan polis.

Bolehkah anda hamil atau STD dari rogol?
Ya, terdapat risiko kedua-dua hamil dan penyakit menular seksual (STD) jika kondom tidak digunakan semasa rogol. Dapatkan ujian di hospital kerajaan di Jabatan Kecemasan & Trauma di mana anda juga boleh membuat laporan polis mengenai rogol.

Bolehkah seorang wanita menikah selepas dia telah dirogol?
Ya, seorang wanita yang telah diperkosa masih boleh berkahwin dan berkongsi kehidupan dengan seseorang yang dihormati dan dicintainya.

Adakah seorang wanita perlu menikahi perogolnya?
Kadang-kadang ada tekanan kepada seorang wanita untuk berkahwin dengan pemerkosa, terutama jika dia hamil disebabkan perogol tersebut. Tiada siapa yang perlu dipaksa untuk berkahwin dengan perogolnya. Sekiranya seorang wanita menikahi perogolnya, dia mungkin terus didera selepas perkahwinan mereka.

Memahami Rogol
Rogol ditakrifkan sebagai hubungan seks dengan wanita tanpa kehendaknya dan tanpa persetujuannya. Rogol adalah jenayah dan melanggar hak asasi seseorang yakni hak ke atas tubuh seseorang. Ia bukan seks tetapi ungkapan keganasan, kemarahan, dan kuasa yang dimaksudkan untuk memalukan mangsa mereka. Seorang wanita yang diperkosa mengalami trauma fizikal dan trauma emosi dan dipersalahkan kerana menyebabkan ia berlaku.

Pemerkosaan berlaku kerana sikap dan persepsi masyarakat terhadap wanita di mana wanita dilihat sebagai lebih rendah, dianggap sebagai objek seks manakala lelaki dianggap sebagai lebih tinggi dengan hak untuk berkelakuan seperti yang mereka suka.

Tiada siapa yang patut rogol atau diserang secara seksual. Seorang wanita tidak boleh dipersalahkan kerana diperkosa.

_________________________________________________________________________________

So pendapat SA..selain guru sekolah, ibu bapa memang perlu memainkan peranan penting dalam mendidik anak- anak bukan sahaja tentang pelajaran akademik tetapi ilmu tentang apa sahaja perbuatan yang baik dan tidak baik. Anak- anak perlu dibimbing. Jangan biarkan mereka mencari jawapan sendiri. Jangan kita sebagai ibu bapa memandang perkara ini sebagai tidak penting kerana kejadian rogol sekarang telah dibuktikan pelakunya adalah anak- anak yang masih di sekolah rendah dan sekolah menengah. Jadilah kawan kepada anak- anak anda dan share apa yang patut dan apa yang tidak patut.Sama- sama kita menjaga keselamatan anak gadis kita serta anak lelaki kita dari gejala yang tidak sihat ini. Sama- sama kita beri pengetahuan kepada anak- anak kita. Sesetengah ibu bapa segan untuk berkongsi pendapat tentang pendidikan seks atau apa sahaja gejala tidak sihat. Tetapi ianya sangat penting untuk mereka ada pengetahuan tentang gejala tidak sihat ini. Kalau zaman dahulu tiada kemudahan seperti Internet dan sebagainya so anak- anak agak selamat dari perbuatan tidak bermoral ini. Tapi sekarang dunia serba canggih, media sosial berleluasa, pengaruh internet, pengaruh rakan sebaya dan  ditambah ibu bapa bekerja dan kurang masa dengan keluarga. Itu semua penyebab utama masalah atau gejala sosial ini. 

14 comments:

  1. memang mencbar minda SA oi, salah jawab kang apa penerimaan dia, tapi kalau jawab main2 sambil lewa itu yang dia akan percaya pulak kan...

    teringat dulu, masa dana tingkatan 4 masa tu tahun 90an, ada kawan sekolah rupanya dia kene rogol dengan ayahnya dan mengandung. Bayangkan kami selalu nampak dia tapi tak tahu pun yang dia mengandung, badannya memang agak berisi tapi memang tak perasan. Benda ini terbongkar bila dia bersalin kat hospital dan mengadu pada makcik nya, rupanya kakaknya pun dah pernah jadi mangsa ayahnya. masa tu memang kesian sangat dengan kawan tu. Kisah tu siap masuk dalam paper lagi tau, rupanya emak dia keje kilang shif malam jadi anak-anak la ayahnya rogol, emaknya pun dah tahu tapi malas nak amik tahu, nasibla makciknya terus repot polis lepas tahu kisah mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu Akbar. kesiannya kawan dana tu :(
      aduhai.
      peranan mak pun pentingkan, jgn amik tak peduli.
      kesian kan anak-anak tu. hancur masa depannya :(

      Delete
  2. Susah jugak nak jawab soalan yang mencabar minda daripada budak2 ni.

    ReplyDelete
  3. manusia semakin kejam, sakit hati sesangat bila baca paper kes rogol ni. bermati2an kerja tuk menghidupkan anak2 pastu kau hancurkan masa depan mereka. sgt2 tak bertamadun

    ReplyDelete
  4. Betul, nak terang bagi faham nak kena guna ayat yang betul.. Ya Allah, lindungilah anak-anak ini dari habuan orang tak guna mcm tu..

    ReplyDelete
  5. cakap sahaja rogol ialah lelaki buat benda jahat kepada perempuan..

    Allah marah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak2 zaman sekarang x boleh ckp sesimple ni kot.
      kena explain in detail.
      apa itu jahat?
      apa kesannya jahat tu?
      dosa besar. dosa kecil.

      Delete
  6. belum lagi kalau dia bertanya apa makna liwat. haru...

    ReplyDelete
  7. sedihnya berita tu, SA :(
    kesal!
    terkilan dgn pe'el ayah nyer.
    menyeramkan lah sebab perkara sebegini semakin berleluasa.
    sebab tu la anak2 kita semakin kerap dgr perkataan 'rogol'.
    aida ada 2 anak perempuan.
    dah pun aida ceritakan perihal 'rogol' ni. demi nak diorang berhati-hati.

    ReplyDelete
  8. Bila anak anak kecil tanya memang gagap terus jadinya kan. Betul tu sekarang ni banyak betul berlaku sumbang mahram. Kita as parent kena didik anak anak supaya mereka tahu apa yang salah yang berlaku di sekeliling mereka

    ReplyDelete
  9. bila keluar berita macam ni rasa susah nak percaya kan..iyelah kan, ayah sendiri kot. kesian anak-anak..rogol dan liwat pulak tu.Ayah yang diharapkan, lain pula jadinya. kesian anak jadi mangsa ayah yang kejam macam ni.

    ReplyDelete
  10. sakit hati kalau baca cerita2 camni. yang lagi sakit hati yg si pelaku tu ayah kandung. memang syaitonnnn sungguh.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah