Wednesday, November 4, 2015

Kisah Dan Tauladan

KASIH SEORANG ANAK TERHADAP AYAHNYA

As. Salam.

Pagi tadi teman dengo radio klasik dlm kereta, dlm perjalanan ke hospital ampang nganto adik berubat sakit cancer nya..

Kisahnya begini ...
Ada seorang anak lelaki bawak ayahnya yg kena stroke akibat  angin akhmar  ke kedai makan mamak yg terkenal..utk makan tengahari...ayahnya teringin beno nak makan nasi biriani kat kedei tu...masa tu orang ramai dan meja  makan pun rapat2...
Setelah diduduk ayahnya eluk eluk, anak lelaki tu pun pesan makanan terdiri dari lauk2 kari.
Setelah makanan sampai, ayahnya mula menyuap sendiri.
Maklumlah pesakit angin akhmar, dlm keadaan ter ketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju.. seluar.. malah di muka ayahnya yg kelihatan agak comot.... kebanyakan orang dlm restoran tu semua pandang dan curi2 pandang..ada juga beberapa orang tunjuk muka geli dan jijik...namun begitu anak lelaki tu tetap bantu ayahnya suapkan makanan dan minunan tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. Setelah selesai  makan dipapahkan ayahnya ke singki untuk dibersihkan.. disabunkan tangan, lapkan muka, dibersihkan baju dan seluar ayahnya dari remah makanan seterusnya dipimpin ke kereta yg parking di hadapan restoran. Setelah itu anak lelaki itu ke cashier utk jelaskan bayaran. Sebelum beredar, anak lelaki tersebut telah ditegur oleh seorang pakcik,
"Anak, tak ada barang yg tertinggal ke ?" Jawab anak lelaki tu , "ok semua pakcik, spec abah, ubat abah, handphone abah,  towel kecil abah, tongkat abah, semua saya sudah bawak masuk kereta.. tak ada yg tinggal..."
Pakcik tu berkata lagi, " Ada, kau ada tinggalkan kesan di hati orang2 yg perhatikan kau...
Pertama, kesan dihati orang2 yg sebaya dengan pakcik, adakah anak2 kami akan berbuat baik seperti yang kamu lakukan terhadap ayah kamu..
Kedua ..kamu  telah tinggalkan kesan di hati anak2 muda yg sebaya kamu, mereka akan tanya diri sendiri, sanggupkah mereka buat dan melayan  mak atau ayah yg sakit dan uzur sepertimana yg kamu lakukan ini.. .
Pakcik lihat, pekerja2 restoran  mamak pun turut terharu...malah ada yg kesat airmata teringatkan mak dan ayah barangkali...
Pakcik sangat bangga dgn kamu semoga Allah memberi Rahmat kpd kamu.."
Sahut anak lelaki tu, " Ye ke pakcik.. alhamdulillah...saya sayang abah saya...abah kena stroke...

moga2 abah cepat  sembuh...."

Wallahu'alam
~♡Sharing is Caring

6 comments:

  1. Kisah ini dah jadi viral di whatsapp dan fb SA.
    Terkesima kan bila membacanya..

    ReplyDelete
  2. hargailah mak abah selagi mereka hidup

    ReplyDelete
  3. falsya penah baca tp english version..kejadian kat overseas..tp xkisah la kan kak, kat mana2 pun tmpt kejadian janji message yg nak disampaikan tuh..tepuk dada tanye selera..sanggup ke kite layan mak ayah kite mcm tuh..skang tgh sihat boleh la ramai yg ckp "ye"..tp bile betul2 kat tmpt anak tadi, time tuh la baru kite akan diuji samada kite sanggup atau tidak..

    ReplyDelete
  4. teringat kat abah kita huhu
    so touching

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..beruntung ayahnya mendapat anak lelaki yang bertanggungjawab

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah dan bertuah ayah bila ada anak lelaki yang penuh bertanggungjawab...Hargailah mereka selagi mereka masih ada..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah