Thursday, September 14, 2017

Generasi Baru Waris Tapa Belajar Nama Tanaman

Hi korang...

Sebenarnya diorang semua dalam gambar kat bawah ni merupakan generasi baru waris Tapa..hehehe..sapa Tapa tu...Atuk SA la...Mustapha namanya..ni kira cucu cicit arwah atuk la ni...kalau dikumpulkan lagi ramai ni...ni tak lengkap masa Aidiladha hari tu..Kalau berkumpul memang penuh satu rumah dan riuh rendah ni...mana ngan macam- macam perangai lagi...dengan bergaduhnya...dengan menangis melalaknya....


Yang angkat tangan tu pangkat mak sedara kat dak kecik tu semua..kira sepupu SA la...anak Pak Su SA...


Nasib korang la dapat mak sedara lebih kurang sebaya umur...nasib SA la adik sepupu kecik lagi...


Dida dengan cubaan main bola sepak...comel je dak debab tu ha...

Lepas tu SA bawak diorang mengenal nama- nama tanaman..anak- anak perlu diajar dari kecil mengenal tanaman so kalau dah sekolah nanti senang...okey korang pun jom SA bawak tengok tanaman yang ada kat kebun kat rumah kampung tu...


Pokok Timun dan buahnya...dah boleh petik dah tu


Pokok Kacang Buncis


Pokok Bendi


Pokok terung telunjuk


Pokok Roselle


Pokok Kacang Botol


Pokok kelapa baru nak berbuah...


Pokok Kopi


Pokok Cili Api


SA dah macam cikgu tadika dah masa ni bawak anak- anak mengenal tanaman yang Pak Lang tanam...seronok betul diorang...hahaha..sesekali melayan anak- anak kan..dengan kena gigit nyamuk nya..korang tgok je la gambar diorang kat atas tu..berpeluh- peluh...insyaallah nanti kami nak berkumpul lagi untuk buat kenduri arwah dan kenduri kesyukuran...kali ni nak pastikan semua ada...baik yang jauh mahupun yang dekat.


8 comments:

  1. Samalah dgn ana kat sini. Selalu bawa syafi ke kebun blkg rumah ayah kenalkan dia pokok2 yg ada.

    ReplyDelete
  2. Ya Allah... geramnya tengok pokok2 yang subur tu. Auni tanam bendi tak pernah nak jadi.. haha

    ReplyDelete
  3. Hehehe sama la dengan anak kinah. Pakcik makciknya lebih kurang sebaya hehe. Subur-subur tanaman ye. Bestnya ada tanah boleh berkebun

    ReplyDelete
  4. Bestnya ada banyak jenis tanaman yang paling dah lama tak tengok pokok Roselle. Sedap tu buat air nyum nyum

    ReplyDelete
  5. Bagus bawak budak budak kenal tanaman nih..nanti tak lah generasi akan datang x kenal tanaman yg ada

    ReplyDelete
  6. banyaknya tanaman! senangnya nak masak boleh gi ambik yg fresh haha

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah