Saturday, November 2, 2019

Stock Untuk Sebulan..

Hi korang...

Haaa dulu masa muda-muda takde pun terfikir pasal stok barang dapur..selalu bagi je duit kat mak abah untuk diorang beli semua barang kan..sendiri plak asyik fikir nak top up barang mekap, baju or kasut..Dah berusia skit ni baru la fikir bab- bab barangan dapur ni..ye la..SA kan ada anak dara dan mak abah pun duduk sekali ngan SA...kena la fikir stock-stok makanan untuk rumah kan..ini baru bahan kering...belum bahan basah lagi...bahan basah tak risau sangat sebab abah rajim pi memancing, beli ayam buat stock dan selalu SA balik akan pi pasar besar cari  bahan fresh or stok sayur...


SA suka bawang putih yang jenis bakar ni..sedap bau dia..masuk dalam makanan pun sedap jadinya masakan kita tu..
 

Bawang merah suka yg jenis ni..x suka yg jenis bawang rose tu..yang ni manis..


SA suka bawang besar yg kat depan tu..yg jenis warna gelap tu x suka..abah beli yg tu sebab  3 minggu lepas xde bawang kat pasaran..banyak jenis yg tu so terpaksa beli

 Stok
kentang pun kena ada..kadang campur dalam apa je masakan..


Telur ayam memang sentiasa kena ada ada sebab Dania kalau x nak makan lauk atuk or Uwan dia masak..dia goreng sendiri telur...sebulan 2 papan telur kat rumah ni...



Itu la bahan kering yang wajib ada kat rumah SA..kalau bab semua bahan ni SA memang beli yang elok..mahal sikit takpe sebab bahan makan kan...SA x nak beli yang murah dan takde kualiti.bukan berlagak ke apa..cuma pada fikiran SA..kalau bab makan ni..seeloknya beli yang berkualiti..benda makan kan...macam telur ayam tu kat rumah ni memang selalu amik yang gred A...dan mmg akan cepat habis..kadang2 anak-anak buah balik x tau nak masak apa..terus masak lauk telur kicap atau telur dadar ...

Stok bahan kat atas adalah untuk sebulan....

5 comments:

  1. cik nor pun risau kalau stok bahan kering dan basah tiba2 kehabisan..skali g pasar trus bli stok utk 2 3 hr..

    ReplyDelete
  2. Saya pun suka bawang merah jenis Tu kak. Bawang putih bakar Tu klu Beli kat tesco xde

    ReplyDelete
  3. Beli bawang kentang telur stok sebulan senangkan kak. Macam kat rumah saya telur beli sepapan tak sampai sebulan dah habis sebab sejenis anak beranak kuat makan telur..

    ReplyDelete
  4. Fiza biasa beli stok seminggu seminggu macam tu. and suka bawang rose lagi. Telur memang beli yang elok sikit gred A.

    ReplyDelete
  5. kita pulak suka bawang rose lagi dari yang satu tu...sebab dah biasa dari kecik, mak masak guna bawang rose tu...

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah