Friday, January 24, 2020

Resepi Sambal Udang Petai Suria Amanda

Hi korang...

Memandangkan SA cuti hari ni...so SA rajin skit masak untuk makan tengahari tadi..teringin nak makan sambal udang petai..so lepas sarapan SA ajak abah pi pasar segar beli udang..ekceli pasar segar ni milik orang Acheh yang meniaga, SA suka beli udang kat sini sebab udangnya besar-besar...murah pun murah..SA beli dalam 15 ekor je untuk sekali masak...kat rumah ni SA sorang je makan udang...Dania makan jugak tapi dia x berapa suka...

Eh meh la SA share cara SA masak sambal udang...kali ni SA goreng dulu udang tu separuh masak...saje je buat macam tu sebab SA buat jenis kering kering dan pekat skit sambalnya


Saje tepek gambar dah siap masak atas sekali...


Bahan-bahan


Udang yang dh goreng separuh masak


Sambal dah siap..pekat dan garing...


Siap dh...

Resepinya
15- 20 ekor udang segar( buang hujung kepala dan ekor)
3 ulas bawang merah (kecil) - tumbuk
4 ulas bawang putih -tumbuk
2 labu bawang besar - Hiris
cili kering yang dah dikisar -ikut suka kepedasan
4 papan petai
1 inchi belacan -tumbuk sekali dgn bawang td
sedikit asam jawa
sedikit gula
2 sudu sos tiram
sedikit garam

Cara Memasak
1. tumis bahan yang dikisar dan ditumbuk hingga garing dan naik bau
2.curahkan air asam jawa dan sos tiram
3. masukkan sedikit gula dan garam
4. masukkan bawang
5. masukkan petai
6. masukkan udang yang dh digoreng separuh masak td
7. kacau hingga rata
8. dah masak sedia utk dihidang

Makan dengan nasi panas..fuhhh sedap....lama betul SA pantang makan udang..bila dh ok masa pi check up Rabu lepas lepas rasa nak makan sambal udang...sesekali takpe...

Selamat mencuba ye korang...

8 comments:

  1. Teringin juga nak buat sambal udang petai tapi tak jumpa petai.

    ReplyDelete
  2. menu minggu ni adalah sambal udang petai. ramai blogger yg kongsi kat entri mereka. hehe ^_^

    ReplyDelete
  3. sukaaa jugak udang masak sambal. kalo masak ngan petai kite amek udang ja sebab tak makai petai hehe..

    ReplyDelete
  4. Petai my peberet walaupun lps mkn angin satu badan

    ReplyDelete
  5. Sambal udang petai memang sedap. Tapi kalau saya amik udang je kak petai tak amik. Hahaha

    ReplyDelete
  6. sedap nih, kena plak udang besar2

    ReplyDelete
  7. aduhh sedapnyaaa...tapi nanti kita pilih udang je, petainya tak..hahaha

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah