Saturday, January 18, 2020

Jom Harvest Sayur!!!!

Hi korang...

Selamat hari Sabtu.....Bangun pagi-pagi lepas buat sarapan dan sarapan dengan Mak Abah dan Dania pi sekolah plak...SA nyer aktiviti plak tengok sayur-sayur yang abah tanam kat tepi rumah ni ha..as usual tanam dalam pot aje .senang macam ni..Banyak kan? Sawi tu dah boleh harvest dh..dia besar tahap tu je sebab memang jenis macam tu, Bayam dh boleh harvest tinggal banyak tu je...dan kangkung plan baru semai..lagi 2-3 minggu besar la tu...semalam abah baru baja..pokok cili plak dh mula keluarkan bunga...separuh abah dah alihkan kat tanah depan rumah tu...hari ni kalau takde pape petang kang sebelum pi jogging SA nak pi nursery cari pokok apa nak tanam kat depan rumah..hari tu ada jambu seedless tu tapi buah dia x elok...so kena la tukar ..maybe nak cari anak pokok mulberry laaa...kalau ada kan....

Jom tengok gambar sayur-sayur kat kebun mini abah ni.....


Tanam macam ni pun hasilnya lumayan


Sawi yang besar-besar dah boleh harvest


Anak pokok cili


Sayur kangkung


Bayam gemuk2

Kejap lagi kang SA nak harvest...bayam bulu la kot sebab bleh masak untuk tengahari ni...dapat sepiring hidangan sayur cukup la kan...kang banyak2 masak x habis plak...bila tanam sayur ni rasa jimat banyak..Abah dah jarang beli sayur...kalau x petik sayur yang abah tanam tu nanti dia tua...macam sawi tu memang kena petik sebab jenis dia yg sawi melaka yg pahit skit tu..abah silap beli benih katanya...lepas habis sawi ni nanti abah nak semai bok choy plak..menantu bongsu dia yg kerja Risda tu pun ada belikan benih hari tu...rajin plak dia melayan abah...Selain dari projek tanam sayur ni...abah buat jugak projek ikan masin...dia kan rajin memancing..ikan yang dia dapat tu dia buat ikan masin dan dan bagi kat anak-anak atau saudara mara...itu je la cara abah penuhkan masa dia...dh 4 tahun lebih dia pencen kan....

9 comments:

  1. Hehehe.. Meh la dtg rumah kalau nak benih Mulberry tu..

    ReplyDelete
  2. Comel je pokok-pokok tu.
    Seronok berkebun.

    ReplyDelete
  3. ya Allah best nya. tengok je ni pun dah geram rasa nak pi amek :D

    ReplyDelete
  4. Seronok kalau tanam apa pun n tanaman tu menjadi

    ReplyDelete
  5. best jugak ek tanam sayur banyak2 gitu, senang nak masak petik je...tak susah da fikir sayur apa nak jadi lauk ri ni..

    ReplyDelete
  6. bestnya ada kebun.. kecik2 pun takpe, janji ada hasil. entah bila kami plak nk start..

    ReplyDelete
  7. Bestnya tanam banyak satut. Dah besar petik je...

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah