Tuesday, October 5, 2010

Resepi Masak Lemak Ketam - Edisi Lissa..

Ni la makanan kesukaan family Lisa...





Resepinya

6 ekor ketam bunga ( bersamaan untuk 6 orang makan)di bersihkan dan dipotong 2
Kunyit hidup - ikut suka tapi jangan terlalu banyak nanti maung
Cili Api - ikut suka pedas kalau nak pedas gilo letak la sekilo
Serai 4 batang di titik
Santan Sekilo
cara2 memasak
  1. tumbuk cili api dengan kunyit hidup
  2. masukkan ketam dalam periuk dan campur kunyit serta cili api yang di tumbuk tadi
  3. panaskan dia atas api yang sederhana
  4. masukkan sekali serai
  5. gaul2 dan biarkan hingga air ketam tadi kering
  6. sesudah kering masukkan santan
  7. sentiasa kacau agar tidak bertaik minyak
  8. rasakan garam
  9. dah masak dan sedia dihidang

Gambar masa makan xdo yo...xde makna nak ambik sebab masing2 dah lapar..untung masak ketam kat umah mak Lisa nih..sebabnya Ateh x makan..maka boleh habiskan dengan rakus..x yah tamak2 atau takut x merasa sebab..Ateh akan jawab macam ni.."x kompunan den do kalau x dapek makan..menyusahkan yo.." ha....maka..kami boleh makan dengan aman....


10 comments:

  1. ko ni memeng betul-betul mengecurkan air liur akaklah.dah lama tak makan ketam.org nogori, mestilah pandai masak lomak cili api.

    ReplyDelete
  2. ya Allah lisa oiiiii betul2 kecur aku tgk hah...ade weekend pi cari ketam nie hahahaahah.....

    ReplyDelete
  3. adoiii sedapnya...nak masak ketamlah petang ni, ikut resepi lissa yer

    ReplyDelete
  4. kak ina mail
    -huhu saje jer mendengki ngan akak..

    ReplyDelete
  5. Ann Ishak...
    - walaweiii..dipersilakan...

    ReplyDelete
  6. SURIA AMANDA: Mmg sedap sedap ketam msk lemak.lg2 ketam yg fresh lg tu! manis je isinya!!!

    ReplyDelete
  7. Adohai sodapnyo masak gulai kotam nie..ishh2.. :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah