Wednesday, January 13, 2016

El Nino Melanda Negara Dan Langkah Pencegahan

sumber google

Hi korang....

Seperti yang kita sedia maklum sekarang negara kita sedang di landa musim EL- Nino iaitu cuaca panas luar biasa dan keringvyang biasa melanda Perlis dan Kedah..tapi sekarang kita pun turut rasa ye...takkan di Utara je ye tak...sebab apa aku cakap macam tu? haaaa...3 hari aku tak update blog sebab aku jatuh sakit..Batuk, Selsema dan demam yang luar biasa...panas tak boleh nak cakap la...tido malam pun boleh berpeluh-peluh..selalu kalau demam panas kalau dah berpeluh tu tandanya dah sihat kan...ni takde..aku demam panas tapi berpeluh- peluh...kejap- kejap sejuk..kejap2 panas...sampai hati meronta nak lepak opis je sebab kat opis sejuk ada ekon kan...batuk sampai tekak luka...
Aku plak jenis kurang minum air..bila rasa perlu baru terhegeh- hegeh nak minum...la ni takde..asal batuk je aku minum air..tapi masalah plak tak nak buang air..sehari tu boleh dikira berapa kali pi toilet...haih dah kenapa...takkan minum air banyak pun tak rasa nak buang air kan...pelik tak?
sure korang rasa pelik....
Tetapi jadi masalah bila waktu malam bila aku banyak kali terbangun sebab nak buang air kecil...setiap setengah jam aku akan rasa nak buang air...penat weh....pernah tak korang rasa yang sama macam yang aku rasa?ikutkan dah tak larat dah tau...tapi terpaksa la bangun kan...takkan nak tahan sampai ke pagi...kang bermasalah plak buah pinggang aku...penat tau kalau kerap bangun...dah tentu- tentu tido kita jadi tak sempurna kan...oleh itu..dari sekarang kita kena la mengambil langkah berjaga- jaga menghadapi cuaca panas..kat atas tu ada aku sharekan beberapa langkah yang perlu dititik berat dalam kehidupan seharian kita ketika musim panas ini...kalau jatuh sakit korang kena cepat- cepat pergi jumpa doktor..

Mencegah lebih baik dari mengubati kan?

6 comments:

  1. mmg terasa sgt skarang panasss...lunch pn order je sbb panas nk kuar..mmg kena byk minum air...kt umh ekon pn xrasa..bahang btul

    ReplyDelete
  2. saya pulak kalau pasnas gini tak boleh pasang air cond.kulit jadi kering je..nak kena kipas jugak..baru rasa lembab2 peluh tu..bila kulit kering tangan jadi tak selesa la.

    ReplyDelete
  3. btul tu kan..moga cepat sihat ye

    ReplyDelete
  4. memang panas terik smpai ke ptg..kene bnyk mnm air n elak aktiviti luar jika x perlu

    ReplyDelete
  5. banyak2 minum air la. sekarang memang panas. balik keje petang mak aihh kemain terik

    ReplyDelete
  6. lps nih nk kuar beli makanan lunch kene pakai payung lah huhuhu... mmg panas melampau2 skrg nih... air kalu kt opis 2liter mcm tak ckp je

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah